صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


  چاپ        ارسال به دوست

هنگام آلودگی هوا چه غذاهایی مصرف کنیم؟

بهترین روش برای مصون ماندن از اثرات مخرب آلودگی هوا، پرهیز از قرارگرفتن درهوای آلوده است. اگرچه روش تغذیه‌ای خاصی برای مقابله با تاثیرات زیانبار آلودگی هوا بر بدن وجود ندارد، ولی کمبودهای تغذیه ای در افراد خطرات آلودگی هوا را تشدید می‌‎کند. بخصوص افراد آسیب پذیر مانند کودکان، زنان باردار و شیرده، سالمندان و بیماران بیشتر تحت تاثیر این آلودگی قرار می گیرند. 
به طورکلی تقویت سیستم ایمنی در این دوران بسیار مهم است و لازم است با رعایت تغذیه مناسب و مصرف 6 گروه غذایی به میزان متعادل و مناسب سیستم ایمنی تقویت گردد. فرشته فزونی مسوول بهبود تغذیه معاونت امور بهداشتی با بیان این مطلب، توصیه هایی در این خصوص عنوان کرد که به این شرح است:  
1- مصرف فراوان سبزی ها و 3 تا 5 واحد میوه در روز برای تامین آنتی اکسیدان ها ضروری می باشد. آنتی اکسیدان ها با خواص اکسیدکنندگی آلاینده ها مقابله می کنند و اثرات مخرب آنها را تا حدودی کاهش می دهند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و بتاکاروتن مانند گوجه فرنگی، جعفری، کلم، پرتقال، لیمو، جوانه ها، فلفل دلمه ای، هویج، کدوحلوایی مفید هستند. جداکردن پوست میوه‌ها و درصورت امکان پرورش خانگی و گلدانی سبزی ها توصیه می گردد.
2- مواد غذایی غنی از ویتامین E مانند دانه های روغنی کنجد، مغزهای خام و بی نمک مثل بادام،روغن زیتون به میزان متعادل و نه خیلی زیاد مصرف کنید.
3- روزانه دوتاسه واحد لبنیات کم چرب مانند شیر، ماست و پنیر مصرف کنید. کلسیم موجود در لبنیات می تواند جذب تعدادی از فلزات سنگین موجود در هوای آلوده را کاهش دهد. افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند. به دلیل شیوع کمبود ویتامین D به ویژه در ساکنین شهرهای آلوده مصرف لبنیات غنی شده با این ویتامین توصیه می شود.
4- حذف تنقلات بی ارزش مانند چیپس، پفک و نوشابه های گازدار درهمه مواقع توصیه می شود خصوصا در روزهایی که هوا آلوده است. چون مصرف آنها باعث اختلال درجذب عناصر مفید در بدن شده و باعث ضعف در سیستم ایمنی می گردد. 
5- نوشیدن آب به میزان مناسب فراموش نشود. 
 


١٢:٣٢ - جمعه ١ دی ١٣٩٦    /    عدد : ٥٥٧٩٤    /    تعداد نمایش : ١١٤٣