صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


چگونه در طول سفرهای نوروزی سالم غذا بخوریم؟

چگونه در طول سفرهای نوروزی سالم غذا بخوریم؟

با فرارسیدن نوروز و ایام تعطیل، مشتری جاده ها، دکه‌ها و رستوران های بین راهی زیاد می شود، بسیارند افرادی که خورد و خوراک را جذاب ترین بخش سفر می دانند و تا از عوارضی عبور می کنند، فکر امتحان کردن غذاهای محلی شهر مقصد به سرشان می زند، اما باید قبل از هر اقدامی به نکات بهداشتی توجه ویژه کرد.
 
تا عزم سفر می کنیم و از اقامتگاه دور می شویم، فاصله زمان های استراحت اندام های دخیل در جویدن مواد غذایی کوتاه تر شده و اشتهایمان بیشتر می شود، مسلم است این عزم ها و جزم ها در ایام نوروز به بیشترین حد خود می رسد، اما بهتر است مواردی را مدنظر داشت تا ایام شیرین نوروز به کام خود و همراهانمان تلخ نشود.
 
دکتر هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، آب سالم و بهداشتی را یکی از مهمترین مواد غذایی لازم در طول مسافرت دانست و گفت: این امر به ویژه برای گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین توصیه می شود، در طول سفر تنها از آب معدنی بهداشتی و آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده بهداشتی یا آب جوشیده استفاده شود.
 
وی ادامه داد: لازم به ذکر است، معده کودکان حساس بوده و آب لوله‌کشی و یا آب چاه مي‌تواند  باعث بروز عفونت‌های گوارشی یا ابتلا به انواع انگل‌ها شود. 
دکتر حسینی در خصوص امکان بروز مسمومیت غذایی و لزوم توجه به مصرف مواد غذایی در رستوران های بین راهی، افزود: مسمومیت غذایی، مشکل شایع دیگر در طول سفر به خصوص در میان کودکان است. برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی در کودکان، باید تاحدامکان از غذا خوردن در رستورانهای بین راه پرهیز شود، زیرا معمولاً غذای این رستورانها از مواد غذایی سالم و درجه یک تهیه نشده و اغلب در شرایط بهداشتی نامناسب نیز طبخ مي‌شوند.
وی اظهار کرد: همچنین ظروف غذاخوری این قبیل اماکن نیز تمیز و قابل اعتماد نیستند. هنگام انتخاب رستوران‌های بین راهی حتماً باید به بهداشتی بودن این اغذیه فروشی‌ها توجه کرد. به عنوان نمونه تیره و خشک بودن مواد غذایی داخل یخچال این مکان‌ها، نشانه تازه نبودن مواد غذایی آن‌هاست. 
رییس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور در ادامه به مسافران نوروزی توصیه کرد غذای مورد نیاز خود در طول مسیر را همراه خود ببرند و ادامه داد: بهتر است غذا به اندازه مصرف یک وعده‌، پخته شود، زیرا نگهداری صحیح غذای پخته باقی‌مانده از هر وعده، در طول سفر کار آسانی نیست.
وی عنوان کرد: برای خنک نگهداشتن مواد غذایی در طول سفر، می‌توان از فلاکس‌ یا یخدان استفاده کرد و یا در یک نایلون بزرگتر قالب‌های یخ و در نایلونی کوچکتر ، مواد غذایی را قرار داد. این کار باعث می‌شود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمانند.
به گفته دکتر حسینی، چنانچه قرار است باقیمانده غذای پخته از وعده قبل، دوباره مصرف شود، حتماً باید به میزان کافی حرارت داده شود (داغ شود) تا آلودگی میکروبی آن از بین برود. 
رییس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور، گفت: همچنین باید از مصرف غذاهای نیم پز پرهیز کرد، زیرا میکروب‌ها در غذاهای نیم پز به خوبی رشد می‌کنند. این در حالیست که میکروب‌ها در غذاهای کاملاً پخته شده از بین می‌روند. از طرفی باید دانست میکروب‌ها در محیط مرطوب به خوبی رشد می‌کنند، بنابراین اگر خانواده‌ها قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارند، نباید مواد غذایی را از ابتدای سفر، درون نان قرار دهند و ظرف نان و مواد غذایی دیگر مانند گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنند.
دکتر حسینی استفاده از مواد غذایی سرد مانند سبزی‌های شسته و ضدعفونی شده، خیار و گوجه‌فرنگی، همچنین نان و ماست به جای غذاهای بین راه را یکی از بهترین پیشنهادها اعلام کرد و گفت: مصرف میوه ها و سبزی های تازه علاوه بر تأمین آب، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز، به دفع مواد زائد و برطرف شدن مشکل یبوست، به خصوص در مسافرتهای طولانی مدت که تحرک شخص کمتر است، کمک می کند.
وی در خصوص مصرف لبنیات ادامه داد: بهتر است برای حفظ سلامتی، از پنیرهای پاستوریزه بسته‌بندی‌شده استفاده شود. همچنین اگر شیر پاستوریزه در دسترس نیست، لازم است شیر تازه را به مدت 10 دقیقه، در حال هم زدن، جوشاند.
دکتر حسینی ضمن توصیه به تازه خوری غذاها، بیان کرد: اگر از کنسروهای غذایی برای تغذیه در سفر استفاده می شود، حتماً باید قبل از مصرف، آنها را حداقل 20 دقیقه جوشاند. یادآوری می شود، کنسرو دربسته نباید مستقیماً روی شعله آتش قرار گیرد چون ممکن است منجر به انفجار و ترکیدگی قوطی آن شود. قوطی دربسته کنسرو باید در یک ظرف حاوی آب قرار گرفته و سپس جوشانده شود. به خاطر داشته باشیم، از مصرف کنسروهای بادکرده یا زنگ‌زده باید خودداری کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف سوسیس و کالباس، به خصوص در سفر، ممکن است فرد را با خطر بروز مشکلاتی نظیر افزایش مصرف نمک و احتمال بروز فشار خون روبه رو کند، یادآور شد: ممکن است در اثر افراط در مصرف این فرآورده های گوشتی، ذائقه فرد بعد از بازگشت از سفر تا حدی تغییر کند. ضمناً افراط در مصرف این اقلام غذایی به دلیل وجود مواد افزودنی نظیر طعم دهنده ها و مواد نگهدارنده، می تواند زمینه ساز بروز بیماریهای مزمنی مانند سرطان شود. 
 
دکتر حسینی در پایان به رعایت بهداشت فردی و عمومی تاکید کرد و گفت: به منظور حفظ بهداشت و سلامت عمومی بدن و پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های گوارشی در طول سفر، لازم است همیشه قبل از آماده کردن یا خوردن غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌ها را با آب سالم بهداشتی و صابون بشوییم.