صفحه اصلي > گروه های آموزشی > گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی > معرفی گروه
معرفی و تاریخچه گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی کتابداری در شاخه پزشکی (روزانه) در نیمسال اول سال تحصیلی 78- 1377 فعالیت خود را در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد. این گروه در نیمه دوم سال81 -1380 نیز جذب دانشجویان کارشناسی شبانه را در برنامه کاری خود قرار داد. 188 دانشجوی روزانه و 95 دانشجوی شبانه موفق به فراغت از تحصیل شده اند. لازم به ذکر است از نیمه دوم سال تحصیلی 88- 1387 در راستای سیاست حذف مقاطع کارشناسی در دانشگاه، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی متوقف و مبادرت به جذب دانشجوی در مقطع کارشناسی ارشد شده است. در حال حاضر 4 عضو هیات علمی تمام وقت با گروه همکاری دارند.
رسالت گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی(Mission)
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر آن است تا در جهت تحقق رسالت های زیر اهتمام ورزد:
-
تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای بدنه اطلاع رسانی سازمان ها، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی
-
کمک به ارتقاء سواد اطلاعاتی جامعه از طریق برنامه های آموزشی و پژوهشی
-
کمک به مدیریت دانش در سازمان از طریق برنامه های آموزشی و پژوهشی
-
کمک به ارتقاء و اعتلای علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در عرصه ملی و بین المللی
چشم انداز گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی(Vision)
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر آن است تا با تمام توان، در جهت اعتلای خود، دانشکده پیراپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی اهتمام ورزد و به یکی از محورهای اصلی آموزش کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در کشور تبدیل شود.
ارزش ها (values)
-
آينده نگري و دور انديشي .
-
کاربر مداري و ارتقاء فرهنگ انعطاف پذيري براي رضايتمندي اساتید و دانشجویان
-
رقابت پذيري با تأكيد بر ابداع و نوآوري در تدریس و پژوهش
-
انعطاف پذيري و تلاش مستمر در جهت افزايش بهره وري ، پويائي و سرعت عمل در راستاي ارتقائ کیفیت گروه
-
تعهّد ، صداقت و انظباط كاري و پايبندي و احترام به تعهّدات متقابل در روابط دروني و بروني گروه .
-
نوآوري ، خلاقيت و يادگيري مستمر .
-
نشر و توسعه دانش و تجربيات .
-
همكاري و مشاركت گروهي در انجام امور .
-
بهره مندي از اساتید توانمند ، كارآمد و شايسته
-
تلاش مستمر در جهت حفظ کیفیت تدریس
-
تلاش و توان حداكثري براي انجام وظائف و احساس مسئوليت دفاع از حريم گروه بعنوان محور توسعه و کمک به کسب دانش تخصصی
اهداف آموزشی:
-
تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثر بخش برای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و مراکز علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی کشور از طریق جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد
-
مشارکت در طراحی، ارزیابی و بازنگری برنامه درسی مقاطع مختلف کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
-
هدایت پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد
-
مدیریت برنامه کارآموزی دانشجویان
-
مشارکت در ارتقای سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان سایر رشته های علوم پزشکی از طریق تدریس دروسی همانند " سیستم های اطلاع رسانی پزشکی"، مستند سازی و گزارش نویسی و ... .
-
برنامه ریزی جهت راه اندازی مقطع دکتری کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
-
همکاری با بورد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی وزارت بهداشت در خصوص طراحی سوالات آزمون ها و شرکت در جلسات مصاحبه پذیرش مقطع دکترا
اهداف پژوهشی
-
تصویب و اجرای طرح های تحقیقاتی در سطح دانشکده، دانشگاه و ملی
-
برگزاری منظم جلسات ژورنال کلاب
-
ارائه سخنرانی در همایش های ملی و بین المللی
-
برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارتی
-
برنامه ریزی در جهت انتشار یک مجله انگلیسی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
-
هدایت فعالیت های پژوهشی و طرح های تحقیقاتی دانشجویی
-
تالیف و نشر کتابهای مرتبط با حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
-
داوری مقالات (نشریات علمی، همایش ها) و طرح های پژوهشی
-
انتشار مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی
-
همکاری با سایر گروه ها، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی در خصوص انجام طرح های تحقیقاتی مشترک
اهداف مرتبط با توانمندسازی گروه و اعضای هیات علمی
-
ارتقای مستمر دانش و مهارت های حرفه ای اعضای هیات علمی گروه
-
شرکت در دوره های بازآموزی
-
برگزاری مستمر سمینارهای علمی
-
ارتباط با سایر گروه های کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به منظور تبادل دانش و تجربیات
-
ارتباط با کتابخانه مرکزی دانشگاه در راستای کاهش شکاف فاصله بین مباحث نظری و عملی
-
ارتباط با انجمن های حرفه ای و سازمان های اطلاع رسانی ملی و بین المللی
توانمندی های ویژه گروه
-
برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ارتقای سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شرح ذیل:
-
پایگاه های اطلاعاتی تخصصی حوزه علوم پزشکی مانند پابمد
-
پایگاه های اطلاعاتی استنادی شامل اسکوپوس و وب آو ساینس
-
پایگاه های پزشکی مبتنی بر شواهد مانند کاکرین، آپ تو دیت و ...
-
نرم افزارهای مدیریت استنادها شامل Endnote، Zotero و Mendeley
-
آشنایی با علم سنجی و روش های ارزیابی تولیدات علمی
-
آشنایی با پروفایل های علمی (Publon, ORCID, Scopus, Google Scholar)
-
کمک به توانمندسازی واحدهای علم سنجی در سطح دانشگاه
-
مشارکت با وزارت بهداشت در خصوص استخراج لیست دانشگاه های معتبر خارج از کشور در حوزه های پزشکی
-
ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی به اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی
-
همکاری با اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سایر گروه ها به منظور تولید مطالعات مرور سیستماتیک و متا آنالیز
-
کمک به تقویت رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد در سطح دانشگاه و کشور
|
|