صفحه اصلي > اخبار > کتاب ها و مقالات 
 


  چاپ        ارسال به دوست

کتاب رفتار اخلاقی در کلاس درس الکترونیکی منتشر شد

 

کتاب رفتار اخلاقی در کلاس درس الکترونیکی،  آنچه انشجویان آنلاین باید بدانند، ترجمه دکتر مهرنوش خشنودی فر و دکتر آسیه عشوری توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی sbmu، این کتاب نوشته کاساندارا جی اسمیت است که توسط دکتر مهرنوش خشنودی فر استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دکتر آسیه عشوری استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان ترجمه شده است.

به گفته مترجمان در مقدمه کتاب با توجه به افزایش استفاده از دوره های آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی و خصوصیات محیط یادگیری الکترونیکی و استفاده از فناوری های ارتباطی جدید در این حوزه، توجه به چالش های اخلاقی در این محیط بسیار اهمیت دارد.

 

در محیط یادگیری الکترونیکی، تاکید فراوانی صورت گرفته است که که فرد بیشتر از آنچه که در یک محیط چهره به چهره رفتار می کند باید رفتار خود را تعدیل کرده و از روی قاعده رفتار کند. بنابراین در این نوع یادگیری علاوه بر ضرورت  سیاست گذاری درباره چگونگی رفتار در این محیط آموزش رفتار اخلاقی نیزبه منظور پیش بینی و پرهیز از معضلات اخلاقی مورد نیاز است.

 

کتاب حاضر به مسایل اساسی اخلاقی فراگیران بزرگسال در محیط یادگیری الکترونیکی پرداخته و در زمینه مباحث اخلاقی، بسیار کاربردی و عملی نوشته شده است.

 

از آنجا که شیوه  تعریف دانشجو از رفتار اخلاقی، می تواند بر شیوه  تعامل او با سایر فراگیران آنلاین تاثیر گذارد، کتاب با تعریف اخلاقیات و نظریه های اخلاقی مرسوم شامل کانتی، ذهنیت گرایی، نسبیت گرایی فرهنگی و سودمند گرایی، آغاز می شود.

 

در ادامه، به اخلاق کاربردی، موارد رفتار اخلاقی در یک کلاس الکترونیکی و برخی معضلات رایج که باید پیش بینی و پرهیز شوند پرداخته است؛ که ازآن جمله می توان به آداب و رسوم مورد خطاب قرار دادن افراد در محیط آنلاین، لحن بیان در ایمیل ها، وسوسه ارايه  تکلیف توسط شخصی دیگر به جای خود و نحوه  برخورد در تضاد با مدرس، اشاره کرد.

 

این مجموعه  شامل آموزش های عملی در حوزه هایی مانند نقل قول های مستقیم، سرقت ادبی و روش انجام پژوهش است که دانشجویان اغلب در آنها مشکل دارند. همچنین، به مدیریت زمان اشاره  قابل توجهی شده و تعاریفی از یک یادگیرنده موفق آنلاین و مفاهیم تفکر انتقادی نیز ارایه شده است.

 

همچنین یک طرح ابتکاری از نویسنده کتاب با عنوان دایره تفکر انتقادی، مطرح شده که در آن عوامل بیرونی و درونی موثر بر تصمیم گیری های اخلاقیدانشجویان برجسته شده است.

 

این مجلد کتابی برای خواندن و تفکر است. از نقاط قوت و ویژگی های اصلی آن می توان به سناریوهایی اشاره کرد که در آن از خواننده سوال شده است "شما چه کار می کنید؟". در این سناریوها، زندگی واقعی ارايه شده تا خواننده بتواند واقعیت مسایل اخلاقی در محیط آنلاین را درک کند.

 

در سناریوهای مذکور دانشجو به تفکر و بازاندیشی ترغیب می شود و با بحث و گفتگو در محیط یادگیری الکترونیکی، می تواند ضمن درگیر شدن در بحث، مواضع خود را بیان کرده و در مورد پیامدهای رفتار غیر اخلاقی در کلاس آنلاین، تامل و تفکر کند.

 

در انتها نیز با بیان خلاصه ای از انتظارات اخلاقی از یک فراگیر یادگیری الکترونیکی و تشویقفراگیران به پژوهش عمیق تر کتاب  به پایان می رسد.

 

این مجموعه می تواند در چارچوب یک برنامه درسی اخلاق حرفه ای در محیط یادگیری الکترونیکی، ارايه شده و از دانشجویان خواسته شود که به سناریوها و معضلات اخلاقی پاسخ دهند؛ همچنین می تواند به عنوان یک کتاب راهنما، برای اطلاع دانشجویان جدید الورود از رفتارهای مورد انتظار از یک یادگیرنده در محیط آنلاین، ارايه شود البته این تنها فراگیراننیستند که باید به رفتار اخلاقی در محیط آنلاین توجه داشته باشند، بلکه کارکنان، مشاوران،مدرسان و مدیران نیز باید از روش درست پیروی کنند؛ بنابراین خواندن این کتاب به تمام دست اندکاران در این حوزه پیشنهاد می شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع


١١:٤٢ - يکشنبه ١٢ بهمن ١٣٩٩    /    عدد : ١٠١٣٢٥    /    تعداد نمایش : ٤٢٥