صفحه اصلي > اخبار 
 


رژيم غذايي در ایام نوروز تعطيل نیست/ توصیه های تغذیه ای برای تعطیلات نوروز

رژيم غذايي در ایام نوروز تعطيل نیست/ توصیه های تغذیه ای برای تعطیلات نوروز

يادمان باشد اگرچه مدارس و دانشگاه ها و بسياري از ادارات در ايام نوروز تعطيل هستند، اما برنامه و رژيم غذايي افراد نباید تعطیل شود.
در این ایام با رعایت نکات تغذیه ای برای خود و خانواده جایی برای کاشکی گفتن نگذاریم؛ چراکه معمولا با بروز برخی مشکلات و بیماری های شایع در این ایام کام همه اعضای خانواده در مهمانی و یا در سفر تلخ می شود.
دکتر "منصور رضایی" دكتراي تخصصي علوم تغذيه و رژيم درماني و عضو هیات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بیان اینکه تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای ملاقات اقوام و خویشان و انجام مسافرت است گفت: افراد بسياري از این فرصت استفاده کرده و سعی می کنند تا جایی که امکان دارد خستگی کار را از خود دور کنند تا با نیرویی تازه، مجدداً سرکار خود حضور یابند.
وی افزود: برای اینکه به نحو احسن بتوان از این تعطیلات استفاده کرد، علاوه بر برنامه ریزی کارها باید توجه زیادی به نوع تغذیه خود داشت، زیرا بدون داشتن بدنی سالم نمی توان ایام خوشی داشت.
دکتر رضایی اظهار داشت: تغذیه مناسب و کافی به شما کمک می کند که انرژی لازم برای انجام کارهای خود داشته باشید. افراد معمولاً در این ایام به دلیل رفت و آمد زیاد یا رفتن به مسافرت، اهمیت زیادی به غذای مصرفی خود نمی دهند و درنتیجه در این ایام شاهد بروز مشکلات گوارشی بیشتری نظیر تهوع و استفراغ و یا یبوست به ویژه در کودکان و همچنین اسهال های مسافرتی (آب به آب شدن) و صدالبته بعد از اتمام تعطیلات ممکن است با عوارض ناشی از تغذیه غلط روبرو شوند که از جمله آنها می توان به افزایش وزن، قند خون، چربی خون، فشار خون، خرابی دندان ها و... اشاره کرد.
عضو هیات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اذعان داشت: با بکارگیری توصیه های تغذیه ای زیر می توان تا حد امکان از بروز عوارض جلوگیری کرد:
1- با توجه به کالری دریافتی بالا (شیرینی و آجیل) دردید و بازدیدها میزان کالری دریافتی نهار و شام کاهش یابد.
2- معمولا سعی کنید در دید و بازدیدها از میوه های متنوع مصرف شود نه تکراری.
3- سعی کنید دردید و بازدیدها از شیرینی های کوچک و خشک و آجیل های تازه و بی نمک و متنوع استفاد شود.
4- اقلام مورد پذیرایی را در مکان خنک، خشک و تاریک نگهداری کنید.
5- در طی سفر حتی المقدور از آب بطری و یا لوله کشی مطمئن و بهداشتی استفاده شود.
6- عدم استفاده از آب چاه، قنات و رودخانه برای آشامیدن هرچند ظاهری تمیز داشته باشد.
7- در طول سفر حتی المقدور از گوشت ماهی و یا گوشت چرخ کرده بعلت فساد پذیری بالا استفاده نکنید.
8- در سفر در صورت عدم دسترسی به غذای مطمئن با رعایت نکات بهداشتی، مصرف کنسروها مانعی ندارد.
9- در طول سفر حتی المقدور از لبنیات محلی و سنتی غیر پاستوریزه استفاده نکنید.
10- در سفر حتی المقدور از مصرف غذاهای کبابی بعلت نیم پز بودن و احتمال بار میکروبی بالا خودداری شود.
11- در طی سفر برای حفظ سلامتی روده ها در هردو وعده نهار و شام، یک پیاله بزرگ ماست میل شود.
12- در صورت عدم دسترسی به آب بهداشتی با مصرف انواع لبنیات پاستوریزه، میوه و سبزی های تازه بهداشتی، آش و سوپ و خورش بخشی از نیاز به مایعات خود را تامین نمایید.
13- برای پیشگیری از بروز یبوست، علاوه برافزایش تحرک روزانه و مصرف آب و مایعات بهداشتی فوق الذکربا مصرف انواع منابع فیبری نظیر میوه و سبزی های تازه بهداشتی، آش و سوپ و خورش مراقب دستگاه گوارش خود باشید.
14- در صورت بروز اسهال علاوه بر اقدامات دارویی مصرف چای، سیب و موز را افزایش دهید.
دکتر رضایی درخاتمه ابراز امیدواری کرد که با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای در این ایام تعطیلات خوبی را پشت سر گذاشته و نهایت استفاده مطلوب را از آن برای شروع یک سال پر امید و با تلاش داشته باشید.