صفحه اصلي > اخبار > اخبار سلامت 
 


مراجعه سرپایی بیش از 500 هزار بیمار به پزشک خانواده روستایی در سال گذشته

مراجعه سرپایی بیش از 500 هزار بیمار به پزشک خانواده روستایی در سال گذشته

برنامه پزشک خانواده فرصتی مناسب براي تسهیل دسترسی ساکنان روستاها، حاشیه شهرها و مناطق عشایری به خدمات سلامت فراهم کرده است.
تاریخچه برنامه پزشک خانواده
مقام معظم رهبری در بند 8 سیاستهای کلی سلامت بر افزايش و بهبود كيفيت و ايمني خدمات و مراقبت هاي جامع و يكپارچه سلامت با محوريت عدالت و پاسخگويي، اطلاع رساني شفاف، اثربخشي، كارآيي و بهره وري در قالب شبكه های بهداشتي درمانی و منطبق برنظام سطح بندي و ارجاع تاکید فرمودند.
همچنین در سال 1392 کارگروه بررسی طرح تحول سلامت با هدف بهره مندی و برخورداری مردم از خدمات پایه سلامت و کاهش پرداخت هزینه های سلامت از جیب آنان، بر اساس تصویب هیات وزیران تشکیل شد. این کارگروه به منظور استقرار سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت در کلیه روستاها، حاشیه شهرها و مناطق عشایری شروع به کار کرد.                                                                             
براساس قانون بودجه سال 1384، سازمان بيمه سلامت ایران موظف شد با صدور دفترچه بيمه سلامت براي تمام ساكنان مناطق روستايي، عشايري و شهرهاي زير 20 هزار نفر، امكان بهره مندي از خدمات سلامت را در قالب برنامه پزشك خانواده از طريق نظام ارجاع فراهم آورد.بدين ترتيب فرصتی مناسب به منظور تامین سهولت دسترسي به خدمات سلامت براي ساکنان این مناطق پديد آمد.
روند اجرا و راه اندازی برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دکتر شاهزاده فاضلی مدیر گروه گسترش شبکه های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح روند اجرا و راه اندازی برنامه پزشک خانواده اظهار داشت: در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، پزشك عمومي مسوول تيم سلامت بوده و مسووليت مدیریت سلامت افراد و خانوارهاي تحت پوشش خود را برعهده دارد و پس از ارجاع فرد به سطوح تخصصي، مسووليت پیگیری اقدامات انجام شده را نيز عهده دار است.
وی با اشاره به اهمیت پوشش بیمه ای جمعیت روستایی، عشایری و ساکنان زیر 20 هزار نفر در ارتقای سطح سلامت خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین محورها در اجرای این برنامه، تعیین مسیر ارجاع در مناطق روستایی است. اولین محل مراجعه بيمار در روستاها خانه بهداشت و در شهرها پایگاه سلامت است. پس از اين كه بهورز یا کارشناس بهداشتی شاغل در پایگاه سلامت خدمات تعريف شده را به مراجعه كننده ارایه می دهد، در صورت لزوم و بنا بر آنچه در دستورالعمل هاي اجرايي هر برنامه آمده است، فرد را به پزشك خانواده مربوطه ارجاع می دهد.
دکتر فاضلی ثبت نتایج اقدامات صورت گرفته را در فرم ارجاع بیمار بسیار مهم عنوان کرد و افزود: پزشک خانواده  موظف است بیماران ارجاعی از خانه های بهداشت یا پایگاههای سلامت را معاینه کرده و بر اساس پروتکل های درمانی تعیین شده مورد درمان قرار دهد و نتیجه اقدامات انجام شده یا موارد قابل پیگیری سیر درمان را به اطلاع خانه بهداشت یا پایگاه سلامت ارجاع دهنده برساند. البته در صورتی که بیمار نیاز به دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی داشته باشد پزشک خانواده با تکمیل فرم ارجاع، بیمار را به سطح دو یا سه ارجاع می دهد.
مدیر گروه گسترش شبکه های معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به نظام ارجاع اظهار داشت: در این نظام ارائه خدمات سلامت به صورت زنجیره ای مرتبط و تکاملی به نحوی برنامه ریزی شده است تا چنانچه مراجعه کننده ای از واحد محیطی به خدمات تخصصی تر نیاز داشت بتواند او را به سطح بالاتر ارجاع دهد و نتایج اقدامات درمانی در سطوح بالاتر به سطوح پایین تر برای پیگیری درمان اعلام می شود.
وی با بیان این مطلب که خدمات و مراقبت‌هاي سلامت در سه سطح در اختيار افراد و جامعه تحت پوشش گذاشته مي‌شود، اظهار داشت: سطح اول شامل خدمات و مراقبت‌های اولیه سلامت فرد و جامعه است. خدمات سطح یک در نقطه آغازین توسط واحدي در نظام خدمات بهداشتی ارائه مي شود. اين واحد به طور معمول در جايي نزديك به محل زندگي مردم قرار دارد و در آن، نخستين تماس فرد با نظام سلامت از طريق پزشك خانواده يا تيم سلامت اتفاق مي ­افتد.
به گفته وی سایر خدمات سلامت نظیر خدمات دارویی، پاراکلینیک اعم از آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها و خدمات سلامت دهان و دندان نیز در مراکز مجری برنامه، موسسات دولتی و غیردولتی؛ مانند داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری، از طریق ارجاع به سطح بالاتر و با پذیرش مسوولیت پیگیری و تداوم خدمات به بیمار توسط  واحد ارائه دهنده خدمات سطح یک انجام می‌گیرد.
دکتر شاهزاده فاضلی سطح دو و سه خدمات را  شامل خدمات تخصصي و فوق تخصصی برشمرد كه توسط واحدهاي سرپايي و بستری در نظام سلامت ارائه می‌ شود و افزود: این خدمات شامل خدمات تشخیصی، درمانی و توانبخشی/ ناتوانی تخصصی، تدابیر فوریت‌های تخصصی، اعمال جراحی انتخابی و اورژانس، اقدامات بالینی، خدمات دارویی و فرآورده­های مربوطه، آزمایشگاهی و تصویربرداری است.
نحوه اجرای نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  
وی خاطرنشان کرد: سال 96 در مراکز مجری برنامه بیمه روستایی ، 510891 نفر بصورت سرپایی به پزشک خانواده در روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر مراجعه کردند که از این تعداد 6361 نفر به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند.
دکتر فاضلی درخصوص نحوه اجرای این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از طریق معاونت امور  بهداشتی دانشگاه، مسير ارجاع تمامي شهرستان های دانشگاه تهيه و به اداره بيمه سلامت استان ارایه شده است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور سهولت دسترسی جمعیت تحت پوشش به خدمات سطح 2؛ شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه نیز در شروع برنامه، مسير ارجاع بيمار از سطح اول به سطوح بالاتر خدمات تخصصی و فوق تخصصی(سرپايي و بستری) را به ستاد هماهنگي دانشگاه اعلام کردند. در مناطقی که امکان ارایه خدمات تخصصی از طریق ظرفیت های بخش دولتی میسر نیست نیز با اعلام دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بیمه سلامت از بخش غیر دولتی استفاده خواهد کرد.
دکتر فاضلی افزود: به منظور تسهیل در بستری بیماران تحت پوشش بیمه روستایی، هماهنگی لازم با معاونت درمان دانشگاه برای معرفی یک نماینده بیمه روستایی در هر بیمارستان به عمل آمد و اسامی نمایندگان به جمعیت روستایی تحت پوشش اطلاع رسانی شد.