صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر ضیایی: «کوریکولوم‌های آموزشی» متناسب با شرایط روز بازنگری شوند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه باید ملاحظاتی را مورد توجه قرار داد، گفت: کوریکولوم‌های آموزشی باید متناسب با شرایط روز جامعه مورد بازنگری قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر امیر محسن ضیایی، امروز سه‌شنبه، بیست و سوم بهمن‌ماه در نشست ادواری معاونت آموزشی با مدیران گروه‌های علوم پایه ( به‌غیراز دانشکده داروسازی و دندانپزشکی)، با بیان اینکه باید به آموزش ارزش بیشتری داده شود، اظهار کرد: آموزش باید به کاری جریانمند و نظام‌مند تبدیل شود و مسئله اصلی دانشگاه آموزش باشد. 

 

وی با بیان اینکه اگر هر فرد کار خود را به نحو مطلوب انجام دهد، سایر اعضا نیز به وظایف خود عمل خواهند کرد، یادآور شد: ما باید شاخص‌ها را دوباره بازنویسی و اجرا کنیم.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه دانشگاه برای آموزش تأسیس‌شده است، تأکید کرد: پایه و اساس هر دانشگاهی آموزش است.

 

دکتر ضیایی با تأکید بر اهمیت علاقه‌مندی اعضای هیئت‌علمی به آموزش، تصریح کرد: باید در جذب نیروهای هیئت‌علمی افراد علاقه‌مند به معلمی جذب شوند، زیرا لزوماً یک جراح خوب و یا یک شاگرد اول معلم خوبی نیست.

 

وی با بیان اینکه در ارزیابی‌ها باید شاخص آموزش تعیین‌کننده باشد، یادآور شد: تا زمانی که کسی مأموریت و مسئولیت آموزشی خود را با کمیت و کیفیت مناسب به انجام نرساند، نباید سایر فعالیت‌هایش ارزش‌گذاری شود.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به مفاهیمی همچون اقتصاد آموزش، آموزش اقتصادی، مفهوم بازار در آموزش عالی و طبابت مبتنی بر نظام سلامت، یادآور شد: این مفاهیم باید به‌روشنی تبیین شده و در نظام آموزش دانشگاه به کار گرفته شوند.

 

دکتر ضیایی افزود: باید درباره تبدیل دوره‌های آموزشی به دوره‌هایی برای حل مسائل جامعه، ایجاد ثروت و خدمت و اجرای این برنامه‌ها بحث و گفت‌وگو شود.

 

وی ادامه داد: ما باید محصولات متفاوتی داشته باشیم و این مستلزم درک تفاوت‌ها و البته انعطاف‌پذیری نظام آموزش عالی در پذیرش، محتوای کوریکولوم، روش‌ها و ارزشیابی‌ها است.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید تغییرات نرم‌افزاری و برنامه‌ای از دانشگاه آغاز شود، گفت: دانشگاه و گروه‌ها اختیارات زیادی دارند و باید آن‌ها را خوب شناخت و مورد استفاده قرار داد.

 

دکتر ضیایی با تأکید بر اینکه دوره آموزش برای آموزش سپری شده است، تصریح کرد: آموزش باید بتواند پنج تا هفت سال بعد اثر خود را در تولید ناخالص ملی نشان دهد و آموزشی که نتواند اثر خود را در جامعه نشان دهد بی‌فایده است.

 

وی ادامه داد: آموزش باید خدمتی را تولید کند و با ایجاد فرصت برای کشور، متناسب با تقاضای جامعه توسعه یابد.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه باید ملاحظاتی را مورد توجه قرار داد، گفت: کوریکولوم های آموزشی باید متناسب با شرایط روز جامعه مورد بازنگری قرار گیرند.

 

دکتر ضیایی با بیان اینکه حدود 20 درصد طراحی کوریکولوم های آموزشی در اختیار دانشگاه است، یادآور شد: بدون همکاری معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، دانشکده‌ها و گروه‌های علوم پایه حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم امکان‌پذیر نمی‌شود.

 

وی با تأکید بر لزوم پررنگ شدن فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، افزود: باید بین گروه‌های بالینی و علوم پایه نشست‌های هدفمند برگزار شود و گروه‌ها و شبکه‌های علمی در ذیل حوزه‌های مهم و متمایز دانشگاه تشکیل شود.

 

دکتر ضیایی با بیان اینکه دانشگاه با دانشگاه‌هایی همچون خواجه نصیر و امیرکبیر همکاری‌هایی دارد، ادامه داد: ما باید به تشکیل گروه‌های علمی با دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی، تشکیل دپارتمان‌ها و حتی دانشکده‌های مشترک فکر کنیم.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر ضرورت ارتقای مهارت‌های دانش‌آموختگان، یادآور شد: باید به فکر تعدیل هدفمند و توسعه هوشمند باشیم.

 

وی ادامه داد: باوجود رقابت شدید در بازار کار، بسیار ضروری است که دانش‌آموختگان در رشته تخصصی خود مهارت‌های کافی داشته باشند.

 

دکتر ضیایی با تأکید بر اهمیت صلاحیت علمی دانش‌آموختگان، تصریح کرد: نباید به‌هیچ‌عنوان امکان دانش‌آموختگی کسانی که صلاحیت علمی لازم را ندارند، فراهم شود.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با تأکید بر اهمیت داشتن جایگاه شغلی مناسب دانش‌آموختگان، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساتید، ساختار دانشگاه و کار جمعی می‌توان به اهداف تعیین‌شده برای دانشگاه، دست یافت.

 

در ادامه این نشست دکتر فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم به ارائه مطالبی درباره کار گروهی پرداخت و گفت: یکی از نیازهای بنیادی بخش آموزش علم و هنر یاددهی و یادگیری است و راهبرد مؤثر این علم و هنر کار تیمی است.

 

وی با بیان اینکه کار تیمی موجب اصلاحات، تعاون و همکاری، حمایت و ذخیره کردن زمان می‌شود، گفت: اگر باور وجود نداشته باشد کار تیمی امکان‌پذیر نیست.

 

دکتر عزیزی در ادامه احساس تعلق، مسئولیت مشترک و زمان برای گفت‌وشنود را از دیگر ملزومات کار تیمی عنوان کرد.

 

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم با اشاره به اهمیت خرد جمعی یادآور شد: ارتباطات بر اساس فرهنگ‌های مختلف سطوح گوناگونی دارد و لازمه کار تیم ایجاد زبان مشترک است.

 

وی با اشاره به‌ضرورت وجود رهبر برای کارهای گروهی به ارائه خصوصیات رهبران با تجربه و موفق پرداخت و گفت: رهبران موفق کمک می‌کنند که اعضای تیم روی اهداف تعیین‌شده متمرکز شوند.

 

دکتر عزیزی با بیان اینکه انجام دادن کارهای گروهی دشواری‌های زیادی دارد، تأکید کرد: برای داشتن تیم موفق باید رهبری قوی، دید و اهداف مشترک و حمایت متقابل وجود داشته باشد و افراد برای نوآوری تلاش کنند.

 

در بخش دیگری از این نشست دکتر شهرام یزدانی رئیس دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی به ارائه مطالبی درباره رهبری و مدیریت پرداخت و گفت: رهبری فرایندی است که از طریق آن‌یک فرد سعی می‌کند با هدف مشخص روی دیگران تأثیر بگذارد تا اهداف تعیین‌شده، تحقق باید.

 

وی با بیان اینکه مدیران گروه‌ها به‌عنوان مدیران آکادمی باید در خود توان رهبری ایجاد کنند، یادآور شد: مفهوم رهبری تأثیرگذاری بر روی دیگران است و رهبران باید نگرش‌ها، اولویت‌ها، رفتارها و باورهای دیگران را تحت تأثیر قرار دهند.

 

رئیس دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی با بیان اینکه لازمه تأثیرگذاری یک رهبر قدرت است، گفت: مشروع‌ترین منبع قدرت در محیط آکادمیک علم است.

 

دکتر یزدانی با تأکید بر اهمیت داشتن احساس تعلق افراد نسبت به گروه یادآور شد: یکی از مسائل مهم در کارگروهی انگیزش است و انگیزه افراد باید برای انجام کارگروهی تقویت شود.

 

در بخش دیگری از نشست دکتر علی بابایی مدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به ارائه مطالبی درباره مدیرت پرداخت و گفت: برای مدیریت منابع انسانی باید به توانمندی، تلاش و پشتیبانی سازمان از فرد توجه کرد.

 

وی با بیان اینکه سازمان باید از منابع سازمانی خود با برگزاری دوره‌های آموزشی و فراهم کردن تکنولوژی‌های لازم حمایت کند، گفت: با توجه به توانمندی‌های اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، می‌توان ظرفیت‌های بالقوه این دانشگاه را بالفعل کرد.

 

در ادامه این نشست نیز دکتر عبدالله فرهادی نسب به ارائه مطالبی درباره قوانین جذب اعضای هیئت‌علمی، قوانین مربوط به بازنشستگی، مرخصی، مأموریت‌ها و فرصت‌های مطالعاتی پرداخت.

 

در پایان این نشست نیز مدیران گروه‌های علوم پایه درباره مسائل آموزشی و راهبردی گروه‌ها با معاون آموزشی دانشگاه به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.

 

انتهای پیام/


١٧:١٤ - سه شنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٧    /    عدد : ٧٤١٩١    /    تعداد نمایش : ٤٥٤