صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر ضیایی: مشارکت فعال فراگیران نخبه برای اصلاح نظام آموزشی در طرح تحول نوآوری ضروری است

چهارمین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی ویژه دستیاران و دانشجویان Ph.Dیکشنبه 28 بهمن‌ماه در سالن ابن‌سینای دانشکده پزشکی برگزار شد.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت آموزشی، دکتر ضیایی در این همایش با اشاره به لزوم مشارکت کلیه فراگیران گفت: علاوه بر فراگیران تحصیلات تکمیلی، همه ارکان و اجزای دانشگاه در دستیابی به اهداف طرح تحول نقش موثری دارند. همه باید در اولویت بندی و تدوین برنامه عملیاتی و مهم تر از همه اجرای آن­ها مشارکت فعال داشته باشند و آن را به عنوان منشور و نقشه راه دانشگاه به رسمیت بشناسند.   

 

وی در ادامه گفت: موقعیت حوزه آموزش در گروی اجرای به هنگام و جدی طرح تحول می باشد که در این راستا ارتباط مستقیمی بین پیشرفت کشورها و توسعه انسانی با سطح آموزش وجود دارد و منجر به افزایش سرمایه دانشی جوامع می شود. در واقع آموزش پدیده ای پیچیده، دینامیک، مؤثر و متأثر از سایر سیستم ها است.

 

دکتر ضیائی با اشاره به این‌که تغییرات در نظام آموزش به‌کندی ایجاد می‌شود، گفت: زیرساخت‌های فیزیکی در آموزش در کوتاه­مدت و میان­مدت قابل ایجاد و توسعه است. اما توسعه بخش نرم که بخش بزرگ‌تر و مهم‌تری است با کندی ولی مانا اتفاق می‌افتد.

 

وی بابیان این‌که باید تغییرات نرم‌افزاری و برنامه‌ای از دانشگاه آغاز شود، اظهار داشت: دانشگاه و گروه‌ها اختیارات زیادی دارند که باید آن‌ها را خوب شناسایی کرده و مورداستفاده قرار دهند.

 

معاون آموزشی دانشگاه اذعان داشت: آموزش باید 7-5 سال بعد بتواند اثر خود را در تولید ناخالص ملی نشان دهد و آموزشی که نتواند اثر خود را در جامعه نشان دهد بی‌فایده است. آموزش باید خدمتی تولید کند که منجر به ایجاد فرصت برای کشور در جهت توسعه جامعه شود. همان‌طور که آنچه امروزه در محیط‌های خدمت و علمی خود می‌بینیم حداقل نتیجه آموزش در طی 10 سال گذشته ­ما است.

 

دکتر ضیایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که آموزش عالی و نظام سلامت در طرح تحول با یکدیگر ادغام‌شده و از هم تأثیر می‌پذیرند ، خواستار برنامه‌ریزی مؤثرتری در این راستا شد.

 

وی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در این زمینه در سه سطح ملی، ستاد وزارت بهداشت و سطح دانشگاه و دستاوردهای اجرای طرح تحول در پیشبرد اهداف کلان آموزش عالی سلامت توضیحاتی ارائه کرد.

 

معاون آموزشی دانشگاه در ادامه به تبیین برخی پروژه‌های در حال اجرای طرح تحول در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نظیر  تمرکز و تمایز کارکرد آکادمیک، برنامه جامعتحول در آموزش بالینی با محوریت بیمار، طراحی مدل/ ارزیابی وضعیت علمی گروه­های آموزشی بالینی و پایه در راستای تمایز رسالت،  استانداردسازی چارچوب گزارش کمیته‌های تخصصی پرداخت.

 

دکتر ضیائی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش فراگیران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آموزش از دانشجویانی که متقاضی شرکت در کمیته‌های تخصصی طرح تحول دانشگاه هستند دعوت به همکاری کرد.

 

 در بخش پایانی این همایش پانل پرسش و پاسخ با موضوع اخلاق حرفه ای و طرح تمایز دانشگاه توسط دکتر محمدعلی جوادی و  دکتر آرش خجسته ارائه شد.

انتهای پیام/

 


١٤:٣٨ - سه شنبه ٣٠ بهمن ١٣٩٧    /    عدد : ٧٤٤٤٣    /    تعداد نمایش : ١٦٧