صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

چه کسانی در معرض فشار خون بالا قرار دادند؟

فشارخون، یکی از مهمترین تهدیدکننده‌های سلامتی در تمام دنیا معرفی شده که زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر را مهیا می‌کند.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روز جهانی پرفشاری خون همه ساله در 17 ماه می (27 اردیبهشت) در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود. هدف از بزرگداشت این روز ارتقاء سطح آگاهی جامعه از بیماری پرفشاری خون و تشویق مردم همه کشورها نسبت به پیشگیری و کنترل این بیماری است.
 
شعار روز جهانی پرفشاری خون امسال از این قرار است " اعداد فشار خون خود را بدانید " که این شعار با هدف افزایش آگاهی نسبت به افزایش فشار خون در تمامی جوامع سراسر جهان است. در ایران نیز فعالیتهای مربوط به بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ 27 اردیبهشت ماه لغایت 15 تیرماه 1398 با شعار " فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم " در سراسر کشور، انجام می شود.
 
پرفشاری خون که معمولاً فشار خون بالا نامیده می‌شود، زمانی است که فشار پمپ شدن خون از قلب به درون سرخرگها بطور مداوم، خیلی قوی است. سرخرگها، رگهای خونی هستند که خون را از قلب به تمام نقاط بدن منتقل می‌کنند و فشار خون در اثر نیروی فشار خون پمپ شده توسط قلب در برابر دیواره رگها ایجاد می شود. بنابراین هر قدر فشار خون بالاتر باشد، قلب باید سختتر کار کند. متأسفانه پرفشاری خون معمولاً موجب بروز علائم و نشانه ای نمی شود. فشار خون بیش از حد بالا ( پرفشاری خون بحرانی) ممکنست سبب ایجاد سردرد، اضطراب، تنگی نفس، خونریزی بینی، تهوع و استفراغ، درد شدید قفسه سینه و حرکاتی که شما نمی توانید کنترل کنید (تشنج)، شود.
 
مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور در مورد عوامل خطر ایجاد کننده فشار خون بالا اعلام کرد:
 
عوامل خطری که کنترل آن برای فرد دشوار یا غیرممکن است:
 
داشتن بیماری مزمن کلیوی
داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به پرفشاری خون 
نژاد. داشتن نژاد آمریکایی آفریقایی‌الاصل احتمال بروز خطر را افزایش می دهد.
سن. با افزایش سن، خطر ابتلا به پرفشاری خون افزایش می یابد.
جنسیت. تا قبل از 45 سالگی مردان در معرض خطر بیشتری نسبت به زنان هستند. بعد از 65 سالگی، زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری هستند.
ابتلا به اختلال قطع تنفس در خواب  
استرس داشتن
 
عوامل خطری که فرد می تواند آنها را کنترل کنید:
سیگار کشیدن و مصرف دخانیات
ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، داشتن کلسترول بالا و یا هر دوی این موارد 
ورزش نکردن یا نداشتن فعالیت بدنی کافی
داشتن اضافه‌وزن و چاقی
دریافت مقدار زیاد چربی، قند و شکر، انرژی و نمک در رژیم غذایی خود
نوشیدن الکل
 
تغییرات شیوه زندگی می تواند شامل این موارد باشد:
 
خوردن و آشامیدن:
- از رژیم غذایی سرشار از  منابع فیبر غذایی و پتاسیم و حاوی مقادیر کم سدیم، شکر افزوده و چربی استفاده کنید. 
- مقدار مناسبی از میوه ها و سبزیهای تازه بخورید. سعی کنید تا حد امکان نیمی از بشقاب غذای شما در هر وعده، با میوه ها و سبزیها پر شود.
- از غلات کامل (سبوس دار) در برنامه غذایی خود استفاده کنید. این موارد شامل پاستای تهیه شده از گندم کامل، برنج قهوه ای یا نان غلات کامل است. حدود یک چهارم بشقاب خود را از این مواد غذایی قرار دهید.
- از فرآورده های لبنی کم چرب مانند شیر بدون چربی یا ماست کم چرب استفاده کنید.
- از مصرف برشهای گوشت پرچرب، گوشتهای فرآیند شده (مانند سوسیس و کالباس) و گوشت مرغ با پوست، خودداری کنید. حدود یک چهارم بشقاب خود را با منابع پروتئینی بدون چربی، مثل ماهی، گوشت مرغ بدون پوست، انواع لوبیا و تخم مرغ پر کنید.
- از مصرف غذاهای آماده و فرآیند شده، خودداری کنید. این غذاها اغلب حاوی مقادیر بیشتری سدیم (از عناصر تشکیل دهنده نمک خوراکی)، شکر افزوده و چربی هستند. 
- دریافت سدیم روزانه خود را کاهش دهید. بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون باید کمتر از 1500 میلیگرم سدیم در روز مصرف کنند.
- از مصرف الکل بپرهیزید.
 
فعالیت بدنی:
با مراقبین بهداشتی خود درباره داشتن و حفظ وزن بدن مناسب مشورت کنید. از آنها بپرسید چه وزنی برای شما مناسب است.
حداقل 30 قیقه در روز در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید طوری که قلب شما تندتر بطپد (ورزش ایروبیک). این فعالیتها می تواند شامل پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری باشد.
ورزشهایی را برای تقویت عضلات (ورزشهای مقاومتی ) در برنامه ورزشی هفتگی خود بگنجانید، نمونه یی از آن پیلاتس است. سعی کنید این ورزشها را حداقل 3 بار در هفته و هربار به مدت 30 دقیقه انجام دهید.
 
سایر موارد:
به هیچ عنوان از محصولات حاوی نیکوتین و تنباکو، مانند سیگار و قلیان استفاده نکنید. اگر برای ترک، نیاز به کمک دارید، از مراقبین بهداشتی خود بپرسید.
فشار خون خود را در منزل به همان روشی که مراقبین بهداشتی به شما گفته اند، اندازه گیری و پایش کنید.
حتماً برای ویزیت، طبق برنامه زمانبندی که مراقبین بهداشتی شما می گویند، مراجعه کنید. این امر در کنترل فشار خون شما بسیار مهم است.
روشهای کاهش استرس را بیاموزید.
 
مصرف داروها:
در صورتیکه برای کنترل فشار خون شما دارو تجویز شده است، آنها را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید. 
به هیچ عنوان، هیچ دُز دارویی را از قلم نیندازید و تمامی داروها را به تعداد و در وعده های تعیین شده توسط پزشک، مصرف کنید. از قلم انداختن داروها، شما را در معرض خطر مشکلات ناشی از آن قرار می دهد و می تواند منجر به کاهش اثربخشی دارو شود.
از مراقبین بهداشتی خود درباره عوارض جانبی یا واکنشهای ممکنه بدن به داروهایی که باید مصرف کنید، بپرسید.
 
انتهای پیام/
 


١٥:٢٤ - يکشنبه ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٨    /    عدد : ٧٨٢٨٠    /    تعداد نمایش : ٢٧٣