صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

رییس دانشگاه: آموزش مبتنی بر صلاحیت و حرکت به سمت کارآفرینی در دستور کار است

دکتر آقاجانی با تاکید بر اهمیت آموزش مبتنی بر صلاحیت، تاکید کرد: باید در جهت گیری های آموزشی در رشته های بالینی و غیر بالینی، آموزش مبتنی بر صلاحیت را به طور جدی دنبال کرده و با شتاب بیشتری به سمت تولید محصول و کارآفرینی حرکت کنیم.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 31 شهریورماه در نشست دستیاران ورودی جدید مهر 98 که با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، دکتر محمد آقاجانی رییس دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به دستیاران و دانش آموختگان دوره جدید اظهار کرد: شما در رقابت فشرده علمی شرکت کرده اید و امروز در نقطه امید بخشی در یکی از معتبرترین دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارید.

تربیت 70 هزار دانشجوی علوم پزشکی  یکی از افتخارات دانشگاه است

 وی تربیت ۷۰ هزار دانشجو در رشته های علوم پزشکی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای، دکترای حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته های تخصصی و فوق تخصصی را  از جمله دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست و به شش دهه فعالیت موثر این دانشگاه اشاره کرد.

 

رییس دانشگاه همچنین با اشاره به حضور موثر دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور ادامه داد: بسیاری از دانشگاه های نوین علوم پزشکی، دپارتمان ها، بیمارستان ها و رشته های دانشگاهی  کشور در دانشگاه های علوم پزشکی به دست دانش آموختگان این دانشگاه  تاسیس شده است.

 

به عقیده وی نقش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور اعم از نظام سلامت، آموزش و پژوهش نیز بسیار برجسته است.

 

دکتر آقاجانی با اشاره به دو رسالت مهم دانشگاه در حوزه تولید دانش و ارایه خدمت، اظهار داشت: این دانشگاه با دارا بودن ۱۳ دانشکده، ۱۴ هزار دانشجو،1400 عضو هیات علمی؛ در 285 رشته  مقطع و با دراختیار داشتن 20 مرکز آموزشی و درمانی به تربیت نیروهای متخصص برای حوزه سلامت اشتغال دارد.

 

وی با اشاره به فعالیت های دانشگاه درحوزه ارایه خدمات، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با داشتن پایگاههای بهداشتی درمانی و بیمارستانهای متعدد، مسئول ارایه خدمات به ۵,۵ میلیون نفر از ساکنان استان تهران است و بهداشت و درمان بیش از نیمی از مردم این استان را عهده دار است.

توسعه کیفی در دستور کار دانشگاه قرار دارد

وی با اشاره به ارتقاء دانشگاه از لحاظ کیفی، خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه، در زمینه تولید مقاله با ۳۶ درصد رشد کمی و ۴۹ درصد رشد کیفی با توجه به استنادات و ارجاعات دانشگاه در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

 

رییس دانشگاه در ادامه از توسعه کیفی در گروههای بالینی و غیربالینی دانشگاه خبر داد.

 

وی توجه ویژه دستیاران و دانش آموختگان دانشگاه به پایان نامه و تولید مقالات علمی را خواستار شد و خاطرنشا ن کرد: اگر چنانچه تولیدات علمی و پایان نامه های ارزشمندی ارایه دهید، در آینده شغلی شما که ارایه سابقه علمی و پژوهشی یک ضرورت است، رزومه علمی درخشان به حساب خواهد آمد.

 

وی گفت: نزدیک به یک سوم متخصصین و فوق تخصص های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که در اقصی نقاط کشور به مردم خدمات ارزشمندی ارایه می دهند.

 

رییس دانشگاه افزود: آموزش علوم پزشکی باید در تولید ناخالص ملی کشور و افزایش توانایی برای کارآفرینی نقش داشته باشد و در نهایت این رویکرد به مطالبه دانش آموختگان تبدیل شود.

آموزش باید تبدیل به فناوری و کارآفرینی شود

وی با تاکید بر اهمیت آموزش مبتنی بر صلاحیت‌های شش‌گانه مانند دانش‌پزشکی، مراقبت استاندارد از بیمار، اخلاق پزشکی، مهارت ارتباطی و ارتباط بین فردی، در دوره‌های بالینی، اظهار کرد: اولویت دانشگاه در دوره‌های غیربالینی حرکت به سمت فناوری، تولید و کارآفرینی است  به عبارت دیگر فارغ‌التحصیل Ph.Dدانشگاه نباید به صورت آموزش برای آموزش(بازگشت به دانشگاه به عنوان هیئت علمی) تربیت شود، بلکه باید در بازار کار به دنبال تولید فناوری و کارآفرینی باشد.

 

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح پرونده الکترونیک در دانشگاه و ثبت الکترونیک اطلاعات بیماران در بیمارستان‌ها، خطاب به دستیاران جدیدالورود، اظهار کرد: اجرای طرح پرونده الکترونیک از حدود ۲ سال گذشته در بیمارستان‌های دانشگاه و در حوزه‌های مختلف پاراکلینیکی، تست‌ها، پاتالوژی، تصاویر پزشکی آغاز شده و با توجه به اهمیت  و امکانات این طرح، باید توسط دستیاران  مورد استفاده و توجه قرار بگیرد.

 

دکتر آقاجانی در خاتمه ضمن تاکید بر ضرورت رعایت کرامت انسانی بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خطاب به دستیاران ورودی جدید بر رعایت اصول اخلاق پزشکی و احترام به اساتید و پیشکسوتان دانشگاه تاکید کرد.

حفظ کرامت بیماران اولویت آموزش

 دکتر امیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم خطاب به دانشجویان جدید الورود گفت: شما به دانشگاهی با بیش از 60 سال سابقه وارد شده اید، دانشگاهی که فارغ التحصیلانش در سراسر کشور و در حوزه های مختلف علوم پزشکی در حال ارایه خدمات به مردم هستند.

 

وی با اشاره به ویژگی های ارزشمند و شیرین دوره دستیاری، توضیح داد: حضور در محیط آموزشی توام با مطالعه فراوان، کار زیاد و توجه به بیماران از ویژگی های بارز این دوره است چرا که این تجربیات می تواند توشه ای برای آینده کاری و حرفه ای دستیاران فراهم کند.

 

معاون آموزشی دانشگاه ضرورت حفظ کرامت بیماران را از سوی دستیاران مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تجربه ای که سیستم آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی به دست می آورند، مدیون حضور بیمارانی است که به این مراکز مراجعه می کنند و افتخار درمان خود را به ما می سپارند، بنابراین باید قدردان این اطمینان باشیم.

 

دکتر ضیایی با اشاره به این که بیماران مراکز دانشگاهی علوم پزشکی به طورمستقیم در توسعه علوم بالینی نقش آفرینی می کنند،   تاکید کرد: باید بهترین خدمات درمانی در بالاترین سطح به بیماران ارائه شود.

 

وی در ادامه توضیحاتی درباره برنامه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر صلاحیت ارایه داد وگفت: کسب صلاحیت در محیط های آموزشی علوم پزشکی به معنی آشنایی و تسلط کامل دانش آموختگان به دانش، رفتار حرفه ای و مراقبت ها است.

صلاحیت حرفه ای  قابل اندازه گیری است

معاون آموزشی دانشگاه، صلاحیت حرفه ای را فاکتوری قابل اندازه گیری توصیف کرد و افزود: دانش آموختگان باید در حوزه بالین حضوری مستمر و فعال داشته باشند زیرا صلاحیت در علوم پزشکی صرفا با مطالعه کتاب به دست نمی آید.

 

دکتر ضیایی، ارایه آموزش تخصصی استاندارد، لزوم توجه به نحوه مراقبت از بیمار، بکارگیری دانش پزشکی، ارتقا مهارت های ارتباطی، یادگیری مبتنی بر آموزش و یادگیری مبتنی بر سیستم را از جمله مهمترین سرفصل های صلاحیت حرفه ای دانست.

 

معاون آموزشی دانشگاه لزوم توجه و اجرای بی عیب و نقص برنامه مراقبت از بیمار را مورد تاکید قرار داد و گفت: نمی شود عملکردمان  در مراقبت از بیمار ضعیف باشد یا خدمات به بیمار را به بهانه آموزش به تعویق بیندازیم و در عین حال ادعا کنیم فرآیند آموزش به درستی اجرا شده است.

 

وی تاکید کرد: در نظام آموزش تخصصی استاندارد و مبتنی بر دانش روز باید همواره به منابع معتبر، عدالت مبتنی بر ترجیحات بیمار و منابع موجود در نظام سلامت استناد کرد و دستیاران و اساتید توجه داشته باشند از اعمال سلیقه شخصی  در این حوزه پرهیز کنند.

به روز کردن دانش پزشکی ضروری است

آگاهی از اصول حرفه ای یکی دیگر از مواردی بود که دکتر ضیایی لزوم توجه بی کم و کاست به آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: این موضوع که چطور بر بالین بیمارحاضر شویم، چگونه ارتباط برقرار کنیم و این مهارتها را ارتقا دهیم و یا یک خبر ناگوار را به اطلاع بیمار یا همراهان او منتقل کنیم نیز جزئی از فرآیند آموزش محسوب می شود.

 

معاون آموزشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بروز کردن دانش پزشکی، ارتقا مهارت و بکارگیری آن در محیط های آموزشی را از سوی دستیاران ضروری دانست.

 

وی خطاب به دستیاران تاکید کرد: شما از زمانی که وارد سیستم آموزشی بیمارستان می شوید، عضو رسمی ارائه خدمات و پاسخگویی بیمارستان محسوب می شوید بنابراین باید با تمامی اجزای بیمارستان، چگونگی برخورد با مراجعان، حمایت طلبی از بیمار، اکونومی سلامت، اقتصاد بیمار، کارکرد بیمه ها و به طور کلی با نحوه مدیریت ارائه خدمات آشنا باشید.

 

به گفته دکتر ضیایی ارائه خدمت با کیفیت در کوریکولوم مبنی بر صلاحیت  از سوی دستیاران، از آموزش ارجح تر است.

 

معاون آموزشی دانشگاه در خاتمه ضرورت آمادگی دستیاران برای ارایه خدمات در بالاترین سطح به مردم را خواستار شد.

تربیت پزشکانی جامعه نگر؛ مهمترین برنامه دانشکده پزشکی

در بخش دیگری از این مراسم دکتر طبیبی رییس دانشکده پزشکی ضمن عرض خیرمقدم به دستیاران تخصصی بالینی ورودی جدید مهر 98 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارکرد: در سال تحصیلی جدید 360 دستیار در 23 رشته تخصصی پذیرفته شده اند تا  در دانشگاهی که به عنوان یکی از  دانشگاه های مطرح کشور است به یادگیری دانش و مهارت بپردازند.

 

دکتر طبیبی در ادامه با اشاره به برنامه های دانشکده پزشکی برای ارتقای سطح دانش و مهارت دستیاران خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه دستیاری در دانشکده پزشکی علاوه بر افزایش و توانمند نمودن دستیاران در زمینه دانش پزشکی، این است که بتواند اخلاق حرفه ای و مهارت های بالینی را ارتقا داده تا پزشکانی جامعه نگر  تربیت شوند.

 

 

رییس دانشکده پزشکی در پایان اظهار امیدواری کرد دوره جدید دوره ای  با خاطرات خوش برای دستیاران باشد و پزشکان با سطح دانش، مهارت و اخلاق حرفه ای قابل قبول از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شوند.

 

انتهای پیام/

 

 

  

   


١٦:٤٠ - يکشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٨    /    عدد : ٨٢٨٧٧    /    تعداد نمایش : ٤٠٣