صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

نشست دستیاران تخصصی بالینی ورودی جديد با مسئولان دانشگاه برگزار شد

نشست بیش از 300 نفر از دستیاران تخصصی بالینی ورودی مهر 98 با مسئولان و اساتید دانشگاه امروز 31 شهریور ماه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم دکتر علیرضا  زالی مدیر گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تبریک به دستیاران تخصصی، با اشاره به دشواری های دوره دستیاری، به دستیاران توصیه کرد: شما برای طی این دوره باید آمادگی روحی و جسمی لازم را داشته باشد تا سختی ها شما را از ادامه این مسیر ناامید نکند.

 

وی با اشاره به اینکه جامعه در کنار احترامی که برای جایگاه پزشکان قائل است، به همان اندازه از آنان انتظاراتی دارد، گفت: در دوره دستیاری در یادگیری مطالب جدید کوتاهی نکنید و در ارتباط با انترن ها و دانشجویان پزشکی رفتار مناسبی داشته باشید.

 

دکتر زالی همچنین در ادامه تاکید کرد: ما پزشکان در تمام ارتباطات بین خود و جامعه باید مراقب عنصر اعتماد باشیم؛ جامعه پزشکی جامعه بسیار پر افتخاری است و اگر نقطه تاریکی هم در این جامعه وجود داشته باشد جامعه پزشکی با خودپالایی آن را پاک می کند.

 

مدیر گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بر ضرورت ایجاد و حفظ رابطه محترمانه با بیماران تاکید کرد و گفت: برای فعالیت در این رشته احترام به بیماران ضروری است.

 

وی با بیان اینکه همچنین کافور برای اولین بار توسط ایرانیان به کار گرفته شد، اظهار کرد:  در تاریخ ایران، سیمای پزشک به عنوان یک فرد خردمند، اخلاق مند مردم دوست با شرافت و درستکار ترسیم شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به آموزه های دین اسلام یادآور شد: در قرآن آمده است هر کس نفسی را نجات دهد گویی همه انسان ها را نجات داده است و این موضوع نشان دهنده این است که از دیدگاه قرآن نجات دادن جان یک انسان مومن با دیگر انسان ها تفاوتی ندارد.

 

دکتر زالی همچنین با اشاره به تاکید قرآن بر ضرورت حفظ کرامت انسانی، تاکید کرد: شما دستیاران باید به حفظ کرامت بیماران خود در طول خدمت رسانی به آنان بسیار توجه کنید.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) تاکید کرد: شما همواره باید به اساتید و پیشکسوتان خود احترام بگذارید.

 

در بخش دیگری از این مراسم دکتر علی اکبر سیاری مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نقش دانشگاه در تربیت دستیاران گفت: دانشگاه شما را برای زندگی خردمندانه با کیفیت بهتر و سالم تر، کسب دانش، مهارت و توانایی لازم برای موفقیت در آزمون ها و کمک به سالم و شاد زیستن مردم آماده می کند.

 

وی با اشاره به دو نوع آموزش عملی و نظری، دستیاران را به پارتیزان هایی تشبیه کرد که در موقعیت های مختلف باید توانایی  ابتکار عمل داشته باشند.

 

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه برای طی دوره دستیاری با موفقیت، به دستیاران توصیه کرد: نظم و انضباط کاری و شخصی، مدیریت و وقت شناسی، سختکوشی، پشتکار، تلاش مستمر توام با شهامت، عشق، صبوری و برقراری ارتباط موثر با بیماران مهم ترین عوامل موفقیت شما در این دوره است.

 

قلب پزشکی، اعتماد  است

وی با تاکید بر اینکه قلب پزشکی، اعتماد است، گفت: ما پزشکان باید ارتباط را یاد گرفته و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم.

 

دکتر سیاری در ادامه خطاب به دستیاران توصیه کرد: هدف گذاری کنید و کوریکولوم رشته خود را بخوانید، همچنین رفرنس های اعلام شده از طرف وزارت بهداشت را از ابتدا مطالعه کنید.

 

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با تاکید بر اهمیت نقد،درباره ملاحظات اخلاقی لازم برای این حرفه تصریح کرد: دانشگاه محل نقد است، شما دستیاران باید گوش شنوا داشته باشید و همچنین از تخریب همکارانتان پرهیز کنید.

 

وی  ادامه داد: شما باید توان تشخیص بیماری های بی درد و علامت مانند حرص و طمع، مال دوستی، دنیا دوستی، حسد، بخل ، کبر و خود پسندی، ریا، غفلت، فراموشی، ناسپاسی، زیاده خواهی را داشته باشید.

 

دکتر سیاری توصیه کرد: همواره روزانه از خود بپرسید امروز چه یاد گرفتم، چه خدمتی به مردم کردم، چه به دیگران آموختم و چه عاملی باعث استرس و هیجان من شد؛ این عوامل را تحلیل کنید و برای آن راه حل منطقی بیابید.

 

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حجم زیاد دروس، محدودیت زمان، فراموشی مطالب، رقبای سرسخت و عدم تمرکز را از مهم ترین محدودیت های این دوره تحصلی بر شمرد و گفت: یکی از راه های کنترل زمان ثبت امور روزانه است.

 

وی با بیان اینکه دائم آموختن بهتر از تند و زیاد آموختن است، یادآور شد: حلقه گمشده یادگیری، تکرار است؛ همچنین آنچه را یادگرفتید با دیگران سهیم شوید تا خود نیز بهتر بیاموزید.

 

لبخند به بیماران؛ معجزه ای در درمان

دکتر سیاری همچنین نگاه به چهره بیمار، داشتن لب بر لبخند و کلام امید آفرین را نوعی اعجاز در درمان بیماران توصیف کرد.

 

در بخش دیگری از این مراسم دکتر عباس بصیری مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دوره دستیاری اظهار کرد: دوره دستیاری در کنار سختی هایی که دارد، دوره ای بسیار شیرین است.

 

وی ادامه داد: در دوره دستیاری نگاه شما به اساتیدتان باید مانند نگاه به همکارانتان باشد، یعنی باید به دنبال توانمند کردن خودتان در سطح اساتیدتان باشید.

 

دکتر بصیری ادامه داد: هدف یک دستیار باید این باشد که از استاد خود بهتر باشد؛ البته نقش استاد در هدایتگری بسیار مهم است، اما هر دستیار باید مرجع شدن را هدف خود قرار دهد.

 

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دستیاران باید در آموختن مهارت از استادان خود تلاش کنند، یادآور شد: اما راه های زیادی برای آموختن مهارت وجود دارد و نباید خود را محدود به اساتید کنید؛ حتی برای آموختن از پرسنل اتاق عمل نیز نباید دریغ کرد.

 

آیین نامه آموزش دستیاری و کوریکولوم؛ مبنای معاونت آموزشی

در ادامه این مراسم دکتر میرمحمد میری معاون امور آموزشی دستیاری و تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی اظهار کرد: معیار ما در این معاونت برای دستیاران مبتنی بر آیین نامه آموزش دستیاری و کوریکولوم است.

 

وی افزود: کوریکولوم درسایت دانشگاه قابل دسترس است و همه دستیاران باید آن را مطالعه کنند.

 

دکتر بصیری با بیان اینکه مدیران گروه ها و روسای بخش های بیمارستان مسئولان امور آموزشی دستیاران اند، یادآور شد: در اتمام هر دوره و بخش خودتان پیگیر وضعیت نمره هایتان باشید تا در آینده مشکلی پیدا نکنید.

 

 معاون امور آموزشی دستیاری و تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی با بیان اینکه سیاست دانشکده نه قانون سالاری، بلکه قانون مداری است، گفت: تا جایی که امکان داشته باشد دانشکده با دستیاران همراهی می کند، اما به هیچ عنوان آیین نامه زیر پا گذاشته نمی شود.

 

وی یادآور شد: علاوه بر آیین نامه مداری، سیاست دانشکده مبتنی بر دانشجو مداری است، نه دانشجو سالاری؛ بنابر این سعی کنید برنامه هایتان را طبق آیین نامه پیش ببرید.

 

دکتر بصیری با بیان اینکه اولویت دانشگاه به ترتیب درمان، آموزش و پژوهش است، گفت: بیمار برای ما بسیار مهم است و شما هم از همین طریق ارزیابی می شوید.

 

دکتر کوروش وحیدشاهیمدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در بخش دیگری از این مراسم به تشریح برنامه ها و پروژه های مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه پرداخت و گفت: همه شما از یک کنکور دشوار گذشته اید تا به این موفقیت رسیده اید، شاید گاهی در این فضا ناامیدی را تجربه کردید، اما به قله موفقیت این دانشگاه رسیدید، پس لازم است قدر این موفقیت را بدانید و نگذارید که خستگی های این دوره لذت قبولی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

دکتر وحید شاهی همچنین بر اهمیت کسب مهارت ارتباط دستیاران برای تعامل با بیماران تاکید کرد و گفت: علاوه بر این مهارت دستیاران باید از هزینه ها و مبانی مدیریت آگاهی داشته باشند.

 

در ادامه این مراسم دکتر لیلا افشار دانشیار گروه اخلاق پزشکی توضیحاتی درباره منش و تعهد حرفه ای ارائه داد و گفت: رفتار بر اساس اصول اخلاقی، توانایی عمل در محدوده الزامات حرفه، توانایی عمل موثر و مداوم شامل مراقبت از خود و دیگری پایداری و مداومت توام با انعطاف پذیری و تعامل فردی و حرفه ای اجزای اصلی منش حرفه ای است.

 

وی با بیان اینکه حرفه ای بودن به معنای قراردادی است که میان پزشک با جامعه بسته می شود، گفت: جامعه به اعضای حرفه پزشکی این اجازه را می دهد تا به عنوان جامعه ای خود تنظیم گر فعالیت کنند و در مقابل، اعضای این حرفه نیز باید انتظارات جامعه را برآورده کنند.

 

دانشیار گروه اخلاق پزشکی در ادامه بر ضرورت آموزش منش حرفه ای پرداخت و گفت: این آموزش یک پروسه مداوم است که اگر آموزش داده نشود عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.

 

در بخش دیگری از این مراسم دکتر علی ضیایی معاون پژوهشی دانشکده پزشکی به تشریح امور پژوهشی دستیاران پرداخت و گفت: با توجه به ضرورت ارائه پایان نامه در این دوره، دستیاران باید کارهای مربوط به این موضوع را از سال اول شروع کنند تا کمیته اخلاق بتواند در فرصت مناسب این پایان نامه ها را بررسی کند.

 

وی در پایان بر ضرورت یادگیری توانایی نقد مقالات علمی برای دستیاران تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به فراوانی و تعدد مقالات منتشر شده در ژورنال های متعدد، افراد باید قابلیت نقد و ارزیابی آن ها را فرا بگیرند.

 

انتهای پیام/

 


١٧:١١ - يکشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٨    /    عدد : ٨٢٨٧٩    /    تعداد نمایش : ٣٩٨