صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

رعایت ارگونومی باعث ارتقای سلامتی و بهره وری در سازمان می شود

دکتر سمیه اسماعیلی مشاور ریاست دانشگاه در امور بانوان و خانواده  با ذکر این مطلب که زنان نیمی از جمعیت کشور را  تشکیل می دهند ، از برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران با شعار؛ ورزش ، شادابی و آرامش خبر داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، کارگاه روش های اصلاح ارگونومی محیط  کار به همت واحد  امور بانوان و خانواده  دانشگاه به منظور پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی به ویژه بانوان شاغل در واحدهای تابعه دانشگاه  برگزار شد.

 

 پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر با ترویج فرهنگ زندگی سالم در جامعه

دکتر سمیه اسماعیلی مشاور ریاست دانشگاه در امور بانوان و خانواده  در افتتاحیه این کارگاه با اشاره به این که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل داده اند، بر اهمیت حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه به ویژه این قشر از جامعه تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت بسیار حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه  به تبیین تاریخچه برگزاری هفته ملی سلامت بانوان در کشور پرداخت و یادآور شد این هفته ملی  سال گذشته با شعار حرکت برای سلامت زنان برگزار شد و گزارشی اجمالی از برنامه ها و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در هفته مذکور در سال 97 ارایه داد.

 

به گفته دکتر اسماعیلی  برنامه ریزی برای این مناسبت بهداشتی با محوریت افزایش تحرک و فعالیت بانوان جامعه انجام پذیرفته است  تا با اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ زندگی سالم در جامعه شاهد کاهش  و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماریهای غیرواگیر باشیم.

 

وی در ادامه سخنان خود از برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران(سبا) از 16-10 آبان ماه 98  خبر داد که  با شعار؛ ورزش، شادابی و آرامش برگزار می شود و به تببین روزشمار و شعارهای این هفته پرداخت.

 

دکتر اسماعیلی مشاور ریاست دانشگاه در امور بانوان و خانواده در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران برگزاری این کارگاه آموزشی اظهار امیدواری کرد نتایج حاصل از برگزاری این دوره آموزشی منجر به ارتقای سطح سلامت بانوان و در نتیجه ارتقای کیفیت ارایه خدمات و بهره وری بیشتر آنان در واحدهای تابعه دانشگاه شود.

 

رعایت ارگونومی باعث ارتقای سلامتی و بهره وری در سازمان می شود

دکتر فاطمه حجتی استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی؛  ارگونومی را علم متناسب کردن کار با انسان عنوان کرد و رعایت آن را باعث ارتقای سلامتی و بهره وری در سازمان برشمرد و اظهار امیدواری کرد این جلسه آموزشی باعث ایجاد تغییر و اصلاح سازنده در شیوه زندگی و در نهایت ارتقای سلامت حاضران شود.

 

وی در ادامه کارگاه ضمن تشریح اختلالات اسکتی و عضلانی شایع در بانوان  به ویژه بانوان شاغل به ارایه آموزش های لازم با محوریت اصلاح ارگونومی محیط کار و پیشگیری از اختلالات اسکتی عضلانی پرداخت.

 

دکتر حجتی ضمن بیان توضیحات و آموزشهای لازم درخصوص علل ایجاد اختلالات اسکلتی و عضلانی ، فاکتورهای خطر، عوامل تشدید کننده، روشهای  تشخیصی،  انواع  درمان، پیشگیری و توانبخشی؛ به سوالات پزشکی شرکت کنندگان در خصوص این تجربه های دردناک نیز پاسخ گفته و آنان را راهنمایی  می کرد.

 

به گفته این استادیار دانشگاه وضعیت نامناسب استقرار بدن، انجام فعالیتهای تکراری، استفاده از لوازم و تجهیزات نامناسب و  انجام فعالیتها با وضعیت بدنی غیر صحیح برخی از فاکتورهای خطر در اغلب این اختلالات به شمار می آید.

 

وی با ذکر این مطلب که علایم و نشانه های اختلالات اسکلتی و عضلانی  ممکن است با برخی بیماریها مشابه باشد؛ معاینه، گرفتن شرح حال، نوار عصب عضله، را از جمله روشهای تشخیص این اختلالات  برشمرد که توسط پزشک انجام می شود.

به گفته دکتر فاطمه حجتی؛ ورزش درمانی ، اصلاح وضعیت بدن، انجام حرکات اصلاحی، اصلاح ارگونومی منزل و محل کار، استفاده از لوازم و تجهیزات استاندارد، دارودرمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی درمانهای سوزنی ، طب سوزنی ، مشاوره روانشناسی و در نهایت جراحی از جمله روشهای درمان این نوع اختلالات هستند که حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز  شوند.

 

استادیار دانشگاه در ادامه تاکید کرد: موفقیت درمان دردهای  مذکور در  درجه اول به خود بیمار و همکاری وی در عمل به توصیه های پزشک و انجام صحیح  ورزشها و حرکات کششی، اصلاح ارگونومی در منزل و محل کار و ... بستگی دارد .

 

هرچه سالمتر و قوی تر باشید عملکردتان بهتر می شود

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  در خاتمه سخنان خود برای بهبود کیفیت محیط شغل و زندگی به شرکت کنندگان توصیه کرد: حتما هفته ای 3 بار هر بار بمدت 60-30 دقیقه  پیاده روی انجام دهید زیرا هرچه سالمتر و قوی تر باشید عملکردتان بهتر می شود. انجام حرکات کششی باعث تقویت جریان خون و کاهش خستگی بدن می شود بنابراین سعی کنید پس از هر یک ساعت کار چند حرکت کششی را انجام دهید. نوشیدن آب کافی به میزان 8 لیوان روزانه نیز برای سلامت بودن بسیار مفید است.

 

انجام تغییرات مناسب در محیط کار و خانه از نظر آلودگی صوتی و نوری، تغذیه مناسب و خواب کافی ، کاهش اضطراب ، انجام چگاپ پزشکی و غربالگری های لازم نیز از دیگر توصیه های دکتر حجتی بود.

 

از جمله مباحثی که در این کارگاه آموزشی مطرح شد می توان به نقاط دردناک ماشه ای، دردهای شانه و گردن، سندرم تونل کارپ، خارپاشنه یا التهاب غشای کف پا، پوکی استخوان، اندیکاسیون های انجام تست تراکم استخوان، نحوه مصرف ویتامین D، اندیکاسیون مصرف ca، انواع کلسیم، ورزش درمانی، سرما درمانی، ورزشهای مناسب در سالمندان و مبتلایان به پوکی استخوان و ... اشاره کرد.

 

این کارگاه آموزشی با حضور 350 نفر از بانوان شاغل در واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و سایر سازمانها (استانداری تهران، فرمانداری شمیرانات، اداره میراث فرهنگی ، بنیاد شهید ،جمعیت هلال احمر و ...) سه شنبه 16 مهرماه در تالار نیایش دانشکده داروسازی برگزار شد.

 

لازم به ذکر است کارگاه نگاهداشت سلامت بانوان از دیدگاه طب سنتی نیز روز شنبه 20 مهرماه در تالار نیایش دانشکده داروسازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 


١٣:٤٩ - چهارشنبه ١٧ مهر ١٣٩٨    /    عدد : ٨٣٧٧٧    /    تعداد نمایش : ٣٢٥