صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

بانوان نقشي مهم در سلامت خانواده و جامعه ايفا مي كنند/اسباب ٦گانه تندرستی از دیدگاه طب سنتی

عضو هیات علمی  دانشکده طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن تبیین اصول حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی ایرانی تاکید کرد: رعایت آداب صحیح غذا خوردن باعث پیشگیری از بسیاری از بیماریها می شود.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کارگاه نگاهداشت زنان از دیدگاه طب سنتی با حضور دکتر اسماعیلی مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده  و جمعی از بانوان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و سایر سازمانها  شنبه 20 مهرماه در تالار نیایش دانشکده داروسازی برگزار شد.

تاکید بر اهمیت نقش بانوان در حفظ و ارتقای سلامت خانواده و جامعه

در ابتدای این گردهمایی آموزشی دکتر سمیه اسماعیلی مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده  ضمن بیان سخنانی، نقش زنان را در حفظ و ارتقای سلامت خانواده و جامعه بسیار حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: ارتقای سطح آگاهی و معلومات  این قشر از جامعه در حوزه سلامت و بهداشت  تاثیر بسزایی در ایفای بهتر این نقش این قشر دارد.

وی هدف از برگزاری کارگاه مذکور را آشنایی بیشتر بانوان شاغل با اصول طب سنتی،  بایدها و نبایدها و درمان های اولیه در طب سنتی ایرانی برشمرد تا بتوانند در راستای حفظ و ارتقای خود و خانواده هایشان بهتر گام بردارند.

بی تحرکی امروز گریبانگیر جامعه بشریت شده است

دکتر اسماعیلی ، بی تحرکی که امروز گریبانگیر جامعه بشریت شده را سبب افزایش  بار بیماریهای غیرواگیر دانست و با اشاره به شعار امسال هفته ملی سلامت بانوان مبنی بر ورزش؛ شادابی وآرامش  بر اهمیت نقش تحرک بدنی و ورزش  در حفظ و ارتقای سلامتی افراد تاکید کرد.

طب از دیدگاه طب سنتی یعنی شناخت احوال بدن انسان از نظر سلامتی و بیماری

در ادامه این کارگاه دکتر مژگان تن ساز متخصص طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن بیان توضیحاتی درخصوص کلیات و تاریخچه طب سنتی و جایگاه طب سنتی در جهان و ایران به تبیین  اصول حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی ایرانی پرداخت.

وی با اشاره به قدمت 5000 ساله طب سنتی ایران و پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت در سال 1978 مبنی بر استفاده  از ظرفیتهای طب سنتی  در کنار طب نوین توسط کشورهای مختلف گفت: از دلایل مهم ترویج و توسعه طب سنتی می توان به ریشه داری در باور و فرهنگ مردم و پذیرش آنان، کل نگر بودن، سهولت دسترسی و ارزان بودن خدمات اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با ذکر عقاید حکمای طب سنتی درخصوص سلامتی خاطرنشان کرد: به گفته ابن سینا  در کتاب قانون؛ طب یعنی شناخت احوال بدن انسان از نظر سلامتی و بیماری و هدف آن حفظ سلامتی و برگرداندن سلامت درصورت بیمارشدن است.

حفظ سلامتی از نظر حکمای قدیمی؛ مقدم بر درمان بوده است

به گفته وی حفظ سلامتی از نظر حکمای قدیمی؛ مقدم بر درمان بوده است و علم پزشکی به دو شاخه نظری و عملی تقسیم می شود. طب نظری  به بررسی عملکرد طبیعی بدن انسان و عوامل موثر بر آن که منجر به سلامتی و بیماری می شود پرداخته و و در نهایت پزشک را به تشخیص می رساند. در طب عملی نیز درمورد روشهای حفظ سلامتی یا برگرداندن سلامت  درصورت بیماری بحث و بررسی می شود.

وی طب نظری را شامل سه بخش امور طبیعیه، علل و اسباب، دلایل و علایم برشمرد و به تبیین هر یک پرداخت. آب، خاک، هوا و آتش را 4 رکن اصلی تمام عالم و جانداران ذکر کرد که با هم ترکیب شده و مزاج را تشکیل می دهند.

این عضو  هیات علمی دانشگاه با اشاره به ارکان، امزجه، اخلاط، اعضا، ارواح، قوا و افعال بعنوان 7بخش امور طبیعیه؛ افعال را غایت امور طبیعیه دانست و خاطرنشان کرد که در طب سنتی سلامتی از روی افعال تشخیص داده می شود.

اسباب شش گانه تندرستی چیست

وی ضمن تبیین انواع مزاج ، روش تشخیص مزاج، ویژگی مزاجهای مختلف  و... ، اظهار داشت: در کتاب خفی علایی آمده است که اسباب تندرستی و بیماری 6 نوع است که شامل آب و هوا، خوردنی ها و آشامیدنی ها، حرکت و سکون، خواب و بیداری، استفراغ و احتقان و در نهایت اعراض نفسانی هستند.

پیشگیری از بیماریها با رعایت آداب صحیح غذا خوردن/ سه اصل مهم در غذا خوردن

دکتر تن ساز در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت خوردنی ها و آشامیدنی ها به تشریح اصول تغذیه در طب سنتی ایران پرداخت وتاکید کرد: آداب غذا خوردن بخش مهمی از تغذیه است که درصورت صحیح بودن می تواند باعث پیشگیری از بسیاری  بیماریها شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی(ع) گفت: کسی که با شکم خالی و معده پاکیزه غذا بخورد، آن را خوب بجود و قبل از سیری کامل دست از غذا بکشد تا زمان مرگ به هیچ مرضی مبتلا نخواهد شد. رعایت این سه اصل باعث کاهش بروز بسیاری از بیماریهای متابولیک می شود.

سفره های رنگارنگ باعث بروز سوء هاضمه میهمانان می شود/ساده خوردن باعث سلامتی است

وی تنوع غذاهای مختلف در یک وعده غذایی را باعث اختلال هضم و فساد غذا در معده برشمرد و تاکید کرد ساده خوردن باعث سلامت می شود و سفره های غذایی را سالم و ساده کنید و مملو از غذاهای متنوع و رنگارنگ نکنید.

دکتر تن ساز در ادامه مواردی نظیر اصلاح  تدریجی عادات غذایی بد، اجتناب از ورزش و فعالیت شدید پس از خوردن غذا ( حداقل 3-2 ساعت بعداز صرف غذا)، پرهیز از مصرف غذاهای متنوع در یک وعده غذایی، اجتناب از  پرخوری و درهم خوری، ضرورت صرف وعده شام  سبک و زودهنگام به ویژه در سالمندان  را توصیه کرد.

بهترین ظروف برای پخت غذا چیست

وی بهترین ظروف برای تهیه غذا را بلور و چینی و پس از آن تفلون بدون خط و خش ذکر کرد و استفاده از سایر ظروف را به دلیل عدم رعایت مسایل بهداشتی نهی کرد.

اصول مهم تغذیه ای در فصول مختلف و هنگام آلودگی هوا

در بخش دوم کارگاه مذکور دکتر کاوه عضو هیات علمی  دانشکده طب سنتی دانشگاه به تفصیل درخصوص اصول شش گانه تندرستی در طب سنتی به ببان سخنانی پرداخت. وی با اشاره به افزایش آلودگی هوا در زمستان در تهران تاکید کرد که در ایام آلودگی هوا از مصرف غذاهای سرخ کردنی، بادمجان ، گوشت و عدس و... که باعث افزایش سودا می شود پرهیز شود.

 وی خوردن سیب شیرین، انار ملس، پرتقال شیرین، سالاد کاهو و هویج با روغن زیتون را در شرایط آلودگی هوا مناسب دانست. همچنین پرهیز از مواد یبوست آور، آرایش سنگین، حمام طولانی، ورزش سنگین و ... را توصیه کرد.

دکتر کاوه با اشاره به مزاج فصول مختلف سال خاطرنشان کرد که در هر فصلی از سال متناسب با طبیعت آن شاهد افزایش بیماریها هستیم  و به بیان توصیه های لازم درخصوص انجام ورزش و تغذیه مناسب در فصول مختلف پرداخت.

حذف شام ممنوع است/ شام؛ یک وعده غذایی بسیار مهم

به گفته وی در فصل زمستان دستگاه گوارش انسان در بهترین حالت عملکردی قرار دارد و به همین دلیل برخی از غذاها نظیر آش رشته، کله پاچه ، حلیم و ... را بهتر هضم می کند. وی نیز خوب جویدن و برداشتن لقمه های کوچک را در کاهش بیماریها و حفظ سلامتی موثر دانست .

این عضو هیات علمی دانشگاه شام را وعده غذایی بسیار مهم و حذف آن را ممنوع دانست و افزود: شام وعده بسیار مهمی است به شرط آن که 3-2 قبل از خواب صرف شود. در هنگام خواب بخش اعظمی از جریان خون به سمت سیستم گوارش می رود تا به هضم غذا بپردازد درصورتی که معده خالی باشد به سمت هضم مواد بدن می رود و این موضع باعث آسیب بسیار بر سلامتی می شود.

دکتر کاوه در ادامه هر گونه افراط و تفریط  را ناشایست برشمرد و رعایت اعتدال و پرهیز از پرخوری یا گرسنگی شدید را ضروری دانست .

به گفته وی بهترین خواب را  قبل از نیمه شب و بهترین زمان آن را از ساعت 10 تا سحر عنوان کرد و خواب روز را به جز خواب قیلیوله(قبل از ظهر شرعی) مضر دانست. اصول صحیح آب خوردن، مصرف میوه ها در فصل خود، پرهیز از ورزشی که فرد پس از آن احساس ضعف کند، ورزش کردن در زمان اعتدال هوا در فصول مختلف،  حالت صحیح بدن هنگام خوابیدن  و... از دیگر توصیه های این متخصص طب سنتی دانشگاه بود.

 

کارگاه نگاهداشت سلامت بانوان از دیدگاه طب سنتی (پودمان 1) به همت واحد  امور بانوان و خانواده  دانشگاه به مناسبت بزرگداشت هفته ملی سلامت بانوان شاغل در واحدهای تابعه دانشگاه شنبه 20 مهرماه در تالار نیایش دانشکده داروسازی برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی 450 نفر از بانوان شاغل در واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و سایر سازمانها (استانداری تهران، فرمانداری شمیرانات، اداره میراث فرهنگی ، بنیاد شهید ،جمعیت هلال احمر و ...) حضور داشتند و بنا براین گزارش  پودمان 2 کارگاه مذکور نیز آبان ماه برگزار می شود.

برای دریافت فایلهای آموزشی و فیلم کارگاه اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/

 


١٢:٠٥ - يکشنبه ٢١ مهر ١٣٩٨    /    عدد : ٨٣٩٠٩    /    تعداد نمایش : ٤٩٤