صفحه اصلي > اخبار > اخبار دانشگاه 
 


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر لاریجانی: تحول در آموزش پزشکی مسئله ای جهانی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تبیین ضرورت اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش، اظهار کرد: بحث تحول و نوآوری آموزش فقط مختص کشور ما نیست، بلکه این موضوع در عرصه جهانی مطرح است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دکتر محمدباقر لاریجانی در اولین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت بحث مرجعیت علمی، یادآور شد: ما برای اجرای این طرح تجربیات دنیا در این زمینه را مرور کردیم، کارهای زیادی وجود دارد که ما در این حوزه توانایی انجام آن را داریم، اما در ابتدا باید مشخص کنیم در حوزه آموزش پزشکی در چه سطح و وضعیتی قرار داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن ابراز تشکر از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در راستای اجرای برنامه طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، یادآور شد: امیدواریم این کار در مجموعه دانشگاه ها نهادینه شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تقویت اعتماد به نفس ملی در زمینه علم، افزود: خوشبختانه آموزش پزشکی در کشور ما وضعیت بدی ندارد و خوشبختانه تعمیق آن در کشور در حال بیشتر شدن است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: با نگاه به کشورهای دیگر، از نشانه  ها می توان دریافت که هدف کشوری همچون چین دستیابی به مرجعیت علمی و با حرکتی پرشتاب است. در چین قدم های محکمی در این زمینه برداشته شده است تا جایی که امروز از چین به عنوان بزرگترین چالش آمریکا برای حفظ جایگاه خود در مرجعیت علمی  یاد می شود.

وی با بیان اینکه مروری بر تجربیات و سیاستهای چین می تواند برای کشورهایی مانند ایران که در حال برداشتن گام های جدی در این مسیر هستند، آموزنده باشد، گفت: سال 2016 در چین بیش از یک میلیون و 300 هزار درخواست پتنت در WIPOوجود داشته است و جایگاه علمی آن رو به رشد است و در حال حاضر قدرت چهارم علمی در دنیا را دارد و پیش بینی می شود در سال های آتی بتواند رتبه اول و یا دوم را کسب کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه چین رشد بالایی در تعداد مقالات پر استناد داشته است، یادآور شد: همه این ها نشان می دهد چین در زمینه تحول در آموزش پزشکی نگاه آینده نگر دارد.

دکترلاریجانی با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته همواره در کشور به آموزش پزشکی توجه شده است، گفت: وضعیتمان در این حوزه نسبتا مطلوب است، اما به برخی زمینه ها کمتر توجه کرده ایم.

وی با بیان اینکه در چین دوره تحصیل پزشکی کوتاهتر شده است، یادآور شد: ما آن طور که باید در این حوزه اقتصاد را در نظر نمی گیریم.

توجه به مباحث بین رشته ای ضروری است

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به ضرورت توجهبه فناوری های زیست پزشکی، گفت: در کشور آن طور که باید مباحث بین رشته ای دنبال نمی شود و این برای آینده پزشکی کشور خطرناک است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در چین بودجه آموزش و دانش و فناوری رشد فراوانی داشته است، اظهار کرد: چین از لحاظ توسعه کمی نیز شتاب زیادی دارد و روند توسعه آموزش در چین نسبت به خیلی از کشورها تندتر است. روند جذب دانشجو و همچنین دانشجوی بین المللی در این کشور زیاد شده و تعداد پژوهشگرهای آن به طور محسوسی افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه چین از فضای مجازی نیز استفاده بسیار زیادی کرده است، تمرکز زدایی و اجرای برنامه های بین المللی را از دیگر اقدامات چین در این حوزه عنوان کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه به چالش های موجود در کشور در حوزه تحول در آموزش اشاره کرد و گفت: ما باید مشارکت محیطی و تعهدات مدیران بالادستی را افزایش دهیم، همچنین تصویب برنامه ها در نهادهای سیاست گذار را جدی گرفته و به مرجعیت علمی، اخلاق، استفاده از فضای مجازی، استانداردها، اعتباربخشی و توجه به زیر ساخت ها اهمیت بیشتری دهیم.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به اهمیت ماموریت گرایی دانشگاه ها یادآور شد: یکی از ماموریت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آموزش پزشکی است.

ضرورت برنامه ریزی دانشگاه ها بر اساس ماموریت های محول شده

وی با بیان اینکه براساس هریک از رسالت های حوزه آموزش پزشکی به دانشگاه ها ماموریت داده شده است، اظهار کرد: برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، تمام دانشگاه های کشور اعتباربخشی شده اند و ما با مدل آمایشی در طول شش ماه همه دانشگاه ها را رصد کرده ایم و به نظر می رسد این اقدام می تواند در سطح دانشگاه های کشور تحولی ایجاد کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم، تصریح کرد: دانشگاه ها باید از مدلی که چشم انتظار کمک از سوی دولت است، دوری کنند و به سمت دانشگاه کارآفرین شدن گام بردارند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اهمیت همکاری دانشگاه ها با شرکت های دانش بنیان، گفت: دانشگاه باید نسبت به مسائل جامعه پاسخگو باشد، برای مثال اگر در کشور بیماری های غیرواگیر سلامت مردم را مورد تهاجم قرارداده است، دانشگاه ها نباید بی اعتنا باشند.

وی با بیان اهتمام وزارت بهداشت بر آموزش های مهارتی، یادآور شد: برای محاسبه نیروی انسانی در وزارت بهداشت کار بسیار وسیعی انجام شده است، بنا بر اقداماتی که در آمایش انجام گرفته، طبیعی است که بخواهیم برخی ظرفیت ها را کاهش و یا افزایش دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تا آخر سال جاری 1500 عضو هیئت علمی جدید می توانند جذب دانشگاه ها شوند، تاکید کرد: هر دانشگاهی باید علاوه بر انجام دادن وظایف خود، باید برنامه ریزی کند که در سه و یا چهار حیطه تخصصی، در کشور سرامد شود. اگر دانشگاه ها جذب اعضای هیئت علمی را با هدف انجام دهند، می توانند اهداف خود را پیش ببرند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اهمیت توجه به بحث بومی در آموزش یادآور شد: این موضوع در بسیاری از کشورها همچون آمریکا و فرانسه نیز حائز اهمیت است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت اخلاق حرفه ای، گفت: اخلاق حرفه ای دانش آموخته ای که از دانشگاه بیرون می رود حتما باید رصد شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر در کشور چیزی بین دو تا سه هزار دانشجوی خارجی تحصیل می کنند، تاکید کرد: لازم است برای جذب دانشجوی خارجی تلاش بیشتری شود و آمار فعلی افزایش پیدا کند.

دکتر لاریجانی ضمن بیان اینکه نمی توان افراد را از تحصیل در خارج از کشور منع کرد، خاطرنشان کرد: اما به هرحال برای این کار سیاست گذاری هایی صورت گرفته است و امسال تصویب کردیم که اگر از ژانویه امسال کسی برای تحصیل از کشور خارج شود، تا آخر اتمام دوره اش نمی تواند برای تحصیل به دانشگاه های داخل کشور بازگردد.

کاهش تعداد واحدهای گذرانده لازم برای بازگشت دانشجویان خارجی به داخل کشور

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ده هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور تحصیل می کنند، گفت: از این تعداد سه هزار نفر در دانشگاه هایی تحصیل می کنند که اعتبار علمی آن ها مورد قبول ما نیست، اما حدود هفت هزار نفر در دانشگاه های معتبر در حال تحصیل اند. با توجه به مشکلات ارزی ای که وجود داشت، تعداد واحد پاس شده مورد نیاز برای بازگشت به دانشگاه های داخل کشور را از 72 به 36 واحد کاهش دادیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به ظرفیت آموزش مجازی، توضیح داد: بسیاری از بسترهای علمی دانشگاه می تواند در چارچوب مجازی عرضه شود و توجه به این موضوع می تواند آموزش ما را متحول کند.

دکترلاریجانی ادامه داد: تمام بیمارستان های آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته است و بسیاری از بیمارستان هایی که نیاز به اصلاح داشتند، خود را اصلاح کرده اند.

وی با بیان اینکه آگاهی اساتید دانشگاه های علوم پزشکی از برنامه تحول آموزش پزشکی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: بررسی ها نشان داد تعداد 65 درصد از اساتید از این برنامه اطلاع دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن ابراز تشکر از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در راستای اجرای برنامه طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، یادآور شد: امیدواریم این کار در مجموعه دانشگاه ها نهادینه شود.

انتهای پیام/

 


١٧:٤٠ - چهارشنبه ١٤ آذر ١٣٩٧    /    عدد : ٧١١٦٠    /    تعداد نمایش : ٢٣١