صفحه اصلي > اخبار > اخبار سلامت 
 


  چاپ        ارسال به دوست

ارتقاي فرهنگ خود مراقبتی تغذیه ای ضروري است/رعایت تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه

دهمین بسیج ملی تغذیه سالم با شعار  ترویج تغذیه سالم با تاکید بر جایگزین های غذایی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می شود.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت امور بهداشتی، این طرح ملی که هر ساله  با هدف ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه در سطح کشور برگزار می شود، از 14 دیماه همزمان با سایر دانشگاهها آغاز شده و تا 30 دی ماه 98ادامه خواهد یافت.

 

اضافه ‌وزن و چاقي به عنوان يك مشكل اپيدميك در دنيا مطرح است و در افزايش شيوع بسياري از بيماري هاي غير واگير نقش دارد. در حال حاضر ترکیبی از رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش چاقی و اضافه وزن در جهان شده است.

 

مطالعات اخیر حاکی از افزایش سریع میزان بروز اضافه‌ وزن و چاقي در همه گروه های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان است.

 

تغذیه سالم یکی از ارکان خودمراقبتی است

متاسفانه امروزه مشکل چاقی فقط در گروه‌های پر درآمد دیده نمی‌شود، بلکه اقشار کم درآمد نیز با بودجه محدودی که دارند، به درستی مواد غذایی را استفاده نمی کنند. پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است و رعایت تغذیه صحیح یکی از ارکان خودمراقبتی است.

 

خود مراقبتی تغذیه ای یعنی رعایت تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه

خود مراقبتی تغذیه ای به معنای رعایت سه اصل  تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه است و با روش های جایگزینی مواد غذایی، استفاده از منابع غذایی موجود و در دسترس می توان نیازهای تغذیه ای را تامین کرد.

 

در واقع به جای مصرف بی رویه مواد غذایی مضر که عامل خطر مهم ابتلا به بیماری های غیر واگیر ، انواع سوء تغذیه (چاقی، لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی) و کمبود ریزمغذی ها هستند، از غذاهای سلامت محور با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده می توان بیشتر استفاده کرد.

 

برنامه های دهمین بسیج اطلاع رسانی تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه

 

به گرازش معاونت بهداشتی دهمین بسیج اطلاع رسانی تغذیه با هدف ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده ها در خصوص جایگزین های مواد غذایی طبق هرم غذایی سالم برگزار می شود.

 

در این بسیج ملی اقدامات متعددی  در راستای ترویج تغذیه سالم انجام شد که از آن جمله می توان به  برگزاری جلسات آموزشی در مراکز و پایگاه های سلامت، مدارس، فرهنگسراها و خانه های سلامت،  ادارات، مهد کودک ها، آموزش به سفیران سلامت و اجرای برنامه های نمادین زنگ صبحانه و میان وعده سالم در مدارس و ایجاد غرفه اطلاع رسانی و مشاوره تغذیه در سطح شهر اشاره کرد.

 

برگزاری جشنواره های غذایی با تاکید برغذاهای گیاهی و حبوبات، برگزاری جلسات آموزشی در خصوص ویژگی های الگوی غذای سالم، استفاده از پتانسیل های آموزشی ادارات مختلف برای اطلاع رسانی عمومی  و آموزش تغذیه سالم، آموزش های هرم غذایی و تغذیه سالم در مدارس از دیگر فعالیتهای انجام شده در این زمینه است.

 

همچنین با هدف پیشگیری از اضافه وزن و کنترل چاقی دانش آموزان، برنامه هایآموزشی و فرهنگ سازی در راستای مدیریت مصرف غذا و کاهش ضایعات غذا  طراحی شد که از آن جمله می توان به برگزاری جلسات آموزشی و جشنواره های غذای سالم، آموزش هرم غذایی ایران و جایگزین های موادغذایی، ضرورت کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف میوه، سبزی و لبنیات کم چرب، رعایت تغذیه صحیح برای پیشگیری از چاقی و بیماری های غیر واگیر اشاره کرد.

 

معاونت امور بهداشتی دانشگاه درصدد است که با آموزش و اطلاع رسانی الگوی تغذیه سالم به جامعه شاهد پیشگیری از بروز اضافه وزن و بیماری های غیرواگیر درکشور باشیم.

 

توصیه های مهم تغذیه ای 

 ازکودکي با اضافه کردن سبزي ها به غذای کودک،او را با انواع سبزي ها آشنا کنید تا به مصرف آنها عادت کنند.


فرزندتان را باطعم میوه های مختلف آشنا کنید تا مصرف روزانه میوه به يك عادت برای وی تبديل شود.

 

ذائقه کودکان را از اوايل زندگي به غذای کم نمک،کم چرب و کم شیرين عادت دهید.

 

برای تامین پروتئین موردنیاز ازحبوبات استفاده کنید. حبوبات منبع پروتئین و جايگزين مناسب گوشت هستند.

 

ترکیب غلات( نان و برنج) همراه با حبوبات پروتئین موردنیاز بدن را تامین مي کند.

 

تخم مرغ منبع غني از پروتئین و جايگزين مناسب گوشت است.

 
سلامت قلب را با کاهش مصرف نمك تضمین کنید.
 

چاقي دوران کودکي مساوی است با  ابتلابه فشار خون بالا و ديابت در بزرگسالي
 

مصرف روغن جامد طعم سلامتي را از شما مي گیرد.
 

با افزايش مصرف حبوبات، سبزی و میوه از سرطان و ديابت پیشگیری کنیم.

 مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدني های شیرين را محدود کنید.
 

با کاهش مصرف قند،شكر و شیريني؛ طعم سلامتي را بچشید.

 
 مصرف سبزي های  متنوع را در وعده های غذايي روزانه فراموش نكنید.


نصف بشقاب غذاي خود را همیشه به سبزی و سالاد اختصاص دهید.

 

ادويه ها را جايگزين نمك کنید.
 

همه مواد غذايي دارای سديم(نمك پنهان) هستند،مراقب نمك پنهان باشید.
 

يادتان باشد،هر چه در مصرف روغن بیشتر خسیس باشید،سلامت شما بیشتر تضمین مي شود.

 
سعي کنید کمتر از غذاهای سرخ کرده استفاده کنید.

 
به جای نان های سفید از انواع نان هايي که سبوس بیشتری دارند استفاده کنید.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع 


١٣:٤٢ - شنبه ٢١ دی ١٣٩٨    /    عدد : ٨٧٤٨١    /    تعداد نمایش : ٤٧٤