صفحه اصلي > اخبار > اخبار سلامت 
 


  چاپ        ارسال به دوست

زنان؛ پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید ۱۹

استادیار دانشکده بهداشت و ایمنی با اشاره به نقش محوری زنان در سلامت خانواده و پیشگیری از کووید 19، خودمراقبتی را راهکاری موثر برای کاهش آسیب های جسمی و روحی ناشی از افزایش بار مراقبتی زنان در همه گیری این بیماری برشمرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر صادقی پور  استادیار دانشکده بهداشت و ایمنی، پزشک و متخصص سلامت سالمندی ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت بانوان ایران و روز 24 مهرماه که با شعار " زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده  در پیشگیری از کووید ۱۹" نامگذاری شده است به تشریح نقش محوری زنان در سلامت جامعه پرداخت و بر ضرورت خودمراقبتی بانوان تاکید کرد.

دکتر صادقی پوربا اشاره به نقش مهم زنان در سلامت خانواده و جامعه گفت:  در کل دنیا خانه محل امنی برای همه افراد خانواده محسوب می شود و فضایی سرشار از روابط عاطفی عمیق بین اعضاست و زناناز دیرباز با مراقبت از سایر اعضای خانواده ، سهم به سزایی در سلامت خانواده و جامعه داشته اند.

 

نقش محوری و تاثیرگذار زنان در خانواده/ مدیریت همزمان مسئولیت های متعدد

وی با اشاره به نقش های مختلف زنان در خانواده نظیر مادری، همسری و یا دختری و رابطه عمیق عاطفی آنان با سایر اعضا خاطرنشان کرد:  خانم ها دغدغه بیشتری برای مراقبت از اعضای خانواده دارند و همچنین در شکل گیری رفتارهای سلامت و رعایت پروتکل های بهداشتی اعضای خانواده نقشی تاثیرگذار ایفا می کنند.

به گفته دکتر صادقی پور در دهه های اخیر با افزایش سطح تحصیلات و اگاهی خانم ها در حوزه سلامت، ایفای نقش مراقبتی آنان  موثرتر و فعالتر از قبل شده است. همچنین با وجود افزایش اشتغال خانم ها در دهه های اخیر آنان به خوبی از مدیریت همزمان مسئولیت های چندگانه خود برآمده اند که درصورت بروز حوادثی نظیر بیماری، ناتوانی یا حادثه ای ناخواسته برای مادر خانواده تاثیر این نقش ها تازه به چشم آمده است.

 

نقش مهم زنان در مدیریت و تلطیف فضای بحرانی خانواده در پاندمی کرونا

دکتر صادقی پور مراقبت را شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها از فراهم کردن یک غذای سالم تا مدیریت تمام اقدامات بهداشتی و درمانی و مراقبتی و پرستاری از اعضای آسیب پذیر خانواده برشمرد و افزود: البته نقش های مراقبتی خانم ها به همین موارد ختم نمی شود و حتی خانم های میانسال همچنان در مراقبت از فرزندان و نوه های خود از نظر جسمی و روانی و یا حتی مالی نقش دارند.

 

این استادیار دانشکده نقش خانم ها را در مدیریت و تلطیف فضای بحرانی خانواده در دوران همه گیری کووید19 بسیار قابل توجه دانست و به دغدغه بیشتر خانم ها برای آگاهی از شرایط ابتلا به کووید 19 و اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی و ایفای نقش این قشر در مشاغل بهداشتی و درمانی و آموزشی اشاره کردو گفت: مسئولیت پذیری زنان در این دوره مثال زدنی است و در نقش های پزشک، پرستار، پرسنل بهداشتی و درمانی و  همین طور در حوزه آموزش و پرورش واقعا خوش درخشیدند.

 

ایجاد آسیب های جسمی و روانی در زنان در اثر بار ناشی از مراقبت از دیگران

وی با بیان این که فشارهای مراقبتی باعث انواع آسیب های جسمی و روانی در زنان می شود گفت: هرچه پیچیدگی این مراقبت بیشتر باشد فرد مراقب بیشتر در معرض آسیب قرار دارد ، مثلا در مراقبت از سالمند مبتلا به دمانس یا همان زوال عقل که طولانی مدت و همراه با استرس است. در نتیجه باید به وضعیت و سلامتی مراقب هم توجه شود زیرا ممکن است در معرض فرسودگی و آسیب های جسمی و اضطراب و افسردگی قرار گیرد.

 

این استادیار دانشگاه با ذکر این مطلب که شرایط همه گیری ویروس، بار مراقبت را برای خانم ها به مراتب بیشتر کرده است؛  اجرای پروتکل های بهداشتی از قبیل شست وشوهای بیشتر، ضدعفونی کردن ها، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، حضور فرزندان در منزل را سبب افزایش بار مراقبتی خانم ها برشمرد که آنها را در معرض آسیب های بیشتر قرار داده است

 

توصیه به بانوان برای مراقبت بیشتر از خود

دکتر صادقی ضمن توصیه  به خانم ها برای مراقبت بیشتر از خودشان و کمک گرفتن از دیگران در مواقع لزوم بر رعایت پروتکل ها و مراقبت از خود و اعضای خانواده در برابر کووید 19 ، خوردن غذای سالم و مفید برای تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری ها ،  خوردن آب کافی، ورزش منظم حداقل نیم ساعت روزانه، خواب کافی و کنترل استرس در این دوران بسیار تاکید کرد.

 

راهکارهای کنترل استرس

دکتر صادقی پور ورزش کردن را در کنترل استرس موثر برشمرد و برای کنترل استرس به بانوان توصیه کرد:

  • زمانی هرچند مختصر، برای هواخوری در خارج از منزل، قدم زدن و فعالیت های مورد علاقه اختصاص بدهید البته با رعایت پروتکل های بهداشتی.
  • در این شرایط قرنطینه با دوستان و آشنایان و اقوام  بصورت تلفنی یا تصویری و مجازی ارتباط برقرار کرده و دغدغه هایمان را مطرح و یا بارعایت فاصله اجتماعی و ماسک در فضای باز و ایمن ملاقات داشته باشیم.
  • نفس های عمیق بکشیم و از روش های مدیتیشن برای تقویت ذهن بهره ببریم.
  • قدرت معنویت را نباید نادیده گرفت. ارتباط با خدا، توکل کردن و دعا هم به آرامش ما کمک زیادی می کند.
  • در نهایت اگر نتوانستیم بر استرس یا افسردگی حاصل غلبه کنیم حتما به مشاور و یا پزشک مراجعه کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و ایمنی در خاتمه تاکید کرد:  کیفیت مراقبت خیلی به سلامت مراقب وابسته است و اگر مراقب به سلامتی خود اهمیت ندهد، نمی تواند به خوبی از سایر اعضای خانواده هم مراقبت کند.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 


١٢:٤٢ - پنج شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٩    /    عدد : ٩٧٦١٤    /    تعداد نمایش : ٢٠٦