صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


  چاپ        ارسال به دوست

آسیب‌های خانه تکانی به ارگونومی بدن

کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به افزایش بروز آسیب های برگشت ناپذیر در خانه تکانی های روزهای پایانی سال، رعایت یکسری نکات ساده را در کاهش این آسیب ها و افزایش ایمنی افراد ضروری عنوان کرد.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از معاونت امور بهداشتی، مهندس مصطفی خدابخشی کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه اظهار داشت: در روزهای پایانی سال، همه مردم به‌خصوص خانم‌های خانه‌دار درگیر مراسم خانه‌تکانی می‌شوند و متأسفانه برخی از افراد به دلیل بی‌توجهی به نکات ساده و جزئی دچار آسیب‌های برگشت‌ناپذیر می‌شوند.


وی با اشاره به رعایت برخی نکات برای پیشگیری از بروز آسیب‌ها در حین خانه‌تکانی به افراد توصیه کرد: قبل از انجام هر کار ابتدا فکر کنید چگونه می‌توانید کار را راحت‌تر و ایمن‌تر انجام دهید.در هنگام کار برای جلوگیری از لیز خوردن به‌هیچ‌عنوان از دمپایی استفاده نکنید و تا حد امکان از ابزار و تجهیزات مناسب مثل جاروهای دسته‌دار، تی و ... برای انجام کارها استفاده کنید. حتماً از وسایل و تجهیزات کمکی و استاندارد نظیر مچ‌بند، زانوبند، دستكش، كمربند، ماسک و ... استفاده کنید.
 

مهندس خدابخشی در ادامه افزود: در هنگام کار کردن از زانو زدن و كار كردن بيش از 2 ساعت در يك روز خودداری کنید. از كار كردن در حالت خمیده ، چرخش گردن و پشت و کمر و همچنین زانو برای بيش از 2 ساعت در يك روز كاري خودداری کنید. از بلند كردن دست و بازو بالاتر از حد شانه  يا جابجايي در وضعيت یادشده براي بيش از 2 ساعت  در يك روز كاري خودداری کنید.
 

وی تأکید کرد: قبل از بلند کردن بار با برداشتن گوشه آن وزن بار را برآورد نمایید و اگر جسم موردنظر خيلی سنگين است برای بلند کردن آن از ديگران کمک بخواهيد.
 

این کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه در ادامه توصیه‌های خود به افراد اظهار داشت: از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید و توجه داشته باشید که برای جابجا کردن اشیا، هل دادن بهتر از کشیدن است. برای حمل بارهای حجيم از چرخ‌دستی استفاده کنيد و هنگام جابجا کردن اشیا روی سطح محکم و ثابتی مثل چهارپایه بایستید و نه روی نردبان یا صندلی چرخ‌دار.
 

وی تأکید کرد: بار را به قطعات کوچک‌تر تقسیم و بلند کنید وسعی کنید تا حد ممکن بار را به بدن خود نزدیک کنید. هنگام جابجایی بارهای خطرناک (مواد شیمیایی ،آتش‌گیر ،اسید و...) تمامی جوانب احتیاط را مراعات کنید و برچسب روی بار را حتماً مطالعه کنید. در حين بلند کردن بار، هم‌زمان حرکات چرخشی نداشته باشيد. دستگیره‌ها برای راحتی شما ساخته‌شده‌اند و همواره سعی کنید پس‌ازاین که بار را محکم از دستگيره آن گرفتید آن را بلند کنید.
 

مهندس خدابخشی در ادامه توصیه‌های خود گفت: موقع جابه‌جائی بار، جلوی دید خود را باز بگذارید و مسیر حرکت خود را باز و خلوت نگهدارید. مواظب سطوح لغزنده، روغنی و لیز باشید. مواظب میخ‌های بیرون آمده از تخته‌ها باشید. هنگام حمل بار حتماً از دستکش مناسب و تمیز استفاده کنید. در صورت گرفتگي ساده كمر، 72 ساعت استراحت مطلق کرده و در موارد شدیدتر به پزشک مراجعه کنید.
 

وی تأکید کرد: قبل از شروع به كار بدن بايد گرم شود و درصورتی‌که كه بدن گرم نشود در حين كار و بعد از كار درد عضلات و كشيدگي در تاندون‌ها و ناراحتی‌های مفصلي حس خواهد شد. حتماً در بین فواصل کاری به خود استراحت بدهید که دچار دردهای عضلانی نشوید.
 

این کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه در خاتمه سخنان خود به افراد توصیه کرد: برای انجام کارهای سنگین حتی‌المقدور از دیگران کمک بگیرید. توجه داشته باشید چنانچه از کارگرهای خانگی برای انجام کارهای منزل استفاده می‌کنید، این افراد توسط یک شرکت خدماتی معتبر بیمه داشته باشند تا در صورت بروز حادثه موردحمایت بیمه قرار بگیرند و شما نیز دچار مشکلات نشوید. 
انتهاب پیام/


١٣:١٠ - شنبه ١٨ اسفند ١٣٩٧    /    عدد : ٧٥١٧٥    /    تعداد نمایش : ٢١١