صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


  چاپ        ارسال به دوست

#فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم/پیشگیری و کنترل فشار خون با تغذیه وفعالیت بدنی

17 ماه می مصادف با 27 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی پرفشاری خون نامگذاری شده و هدف از نامگذاری این روز ارتقای سطح آگاهی جامعه درخصوص بیماری پرفشاری خون و تشویق مردم  برای پیشگیری و کنترل این بیماری است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور ، مینا کاویانی مسوول آموزش همگانی این انستیتو با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرفشاری خون گفت: شعار امسال "اعداد فشار خون خود را بدانید( know your numbers)" با هدف افزایش آگاهی نسبت به پرفشاری خون در تمام جوامع سراسر جهان است.

وی افزود: در ایران نیز بسیج ملی کنترل پر فشاری خون با تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 27 اردیبهشت ماه تا 15 تیرماه 1398 با شعار " فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم " در سراسر کشور انجام می شود.

مینا کاویانی با اشاره به این مطلب که پرفشاری خون معمولاً موجب بروز علامت یا نشانه ای نمی شود گفت: فقط فشار خون بیش از حد بالا (پرفشاری خون بحرانی) ممکن است سبب ایجاد سردرد، اضطراب، تنگی نفس، خونریزی بینی،تهوع و استفراغ، درد شدید قفسه سینه و یا تشنج شود.

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور عوامل خطر ایجاد کننده فشار خون بالا را شامل دو گروه قابل کنترل و غیرقابل کنترل برشمرد و  با اشاره به عوامل خطر غیر قابل کنترل گفت: ابتلا به بیماری مزمن کلیوی، سابقه خانوادگی ابتلا به پرفشاری خون، نژاد، سن بالا، جنس( تا قبل از 45 سالگی مردان بیشتر از زنان در معرض خطر قرار دارند اما بعد از 65 سالگی، زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری هستند)، ابتلا به اختلال قطع تنفس در خواب و استرس از جمله این عوامل هستند.

به گفته وی مصرف دخانیات، ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، داشتن کلسترول بالا، عدم فعالیت بدنی کافی، اضافه‌وزن و چاقی، دریافت مقدار زیاد چربی، قند و شکر، انرژی و نمک در رژیم غذایی  و مصرف الکل از جمله عوامل خطر قابل کنترل فشارخون هستند.

کاویانی سبک زندگی سالم را در  کاهش فشار خون بالا موثر و کمک کننده دانست و با اشاره به این که ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی؛ نحوه خوردن و آشامیدن، فعالیت بدنی، مصرف داروها و سایر موارد را در بر می گیرد به بیان توصیه های زیر برای سالم زندگی کردن و کاهش فشارخون بالا پرداخت.

رعایت نکات تغذیه ای

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور برای کاهش پرفشاری خون رعایت نکات و موارد زیر را به افراد توصیه کرد:

  • رژیم غذایی سرشار از منابع فیبر غذایی و پتاسیم داشته باشید و از مقادیر کم سدیم، شکر افزوده و چربی استفاده کنید.
  • ضمن مصرف مقدار مناسبی از میوه ها و سبزی های تازه،  سعی کنید حتی الامکان در هر وعده غذایی  نیمی از بشقاب غذای شما حاوی میوه ها و سبزیها باشد.
  • در برنامه غذایی خود از غلات کامل(سبوس دار) استفاده کنید که شامل پاستای تهیه شده از گندم کامل، برنج قهوه ای یا نان غلات کامل است. حدود یک چهارم بشقاب خود را از این مواد غذایی قرار دهید.
  • از فرآورده های لبنی کم چرب مانند شیر بدون چربی یا ماست کم چرب استفاده کنید.
  • از مصرف برشهای گوشت پرچرب، گوشتهای فرآیند شده(مانند سوسیس و کالباس) و گوشت مرغ با پوست، خودداری کنید. حدود یک چهارم بشقاب را با منابع پروتئینی بدون چربی، مثل ماهی، گوشت مرغ بدون پوست، انواع لوبیا و تخم مرغ پر کنید.
  • از مصرف غذاهای آماده و فرآیند شده، خودداری کنید. این غذاها اغلب حاوی مقادیر بیشتری سدیم (از عناصر تشکیل دهنده نمک خوراکی)، شکر افزوده و چربی هستند.
  • دریافت سدیم روزانه خود را کاهش دهید. بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون باید کمتر از 1500 میلیگرم سدیم در روز مصرف کنند.
  • از مصرف الکل بپرهیزید.

فعالیت بدنی:

مینا کاویانی با اشاره به نقش موثر فعالیت بدنی در کاهش فشار خون بالا به افراد توصیه کرد:

  • با مراقبان بهداشتی خود درباره داشتن و حفظ وزن بدن مناسب مشورت کنید و بپرسید چه وزنی برای شما مناسب است.
  • حداقل 30 دقیقه بصورت روزانه و بیشتر روزهای هفته ورزش کنید طوری که قلب شما تندتر بطپد (ورزش ایروبیک). این فعالیتها می تواند شامل پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری باشد.
  • ورزشهایی را برای تقویت عضلات (ورزشهای مقاومتی ) در برنامه ورزشی هفتگی خود بگنجانید. سعی کنید این ورزشها را حداقل 3 بار در هفته و هربار به مدت 30 دقیقه انجام دهید.

مصرف داروها:

  • در صورتی که برای کنترل فشار خون شما دارو تجویز شده است، آنها را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید.
  • به هیچ عنوان، هیچ دوز دارویی را از قلم نیندازید و تمامی داروها را به تعداد و در وعده های تعیین شده توسط پزشک، مصرف کنید. از قلم انداختن داروها، شما را در معرض خطر مشکلات ناشی از آن قرار می دهد و می تواند منجر به کاهش اثربخشی دارو شود.

از مراقبان بهداشتی خود درباره عوارض جانبی یا واکنش های ممکنه بدن به داروهایی که باید مصرف کنید، بپرسید.

وی همچنین توصیه کرد:

  • به هیچ عنوان از محصولات حاوی نیکوتین و تنباکو، مانند سیگار و قلیان استفاده نکنید. اگر برای ترک، نیاز به کمک دارید از مراقبان بهداشتی خود بپرسید.
  • فشار خون خود را در منزل به همان روشی که مراقبان بهداشتی به شما گفته اند، اندازه گیری و پایش کنید.
  • حتماً برای ویزیت، طبق برنامه زمانبندی که مراقبان بهداشتی شما می گویند، مراجعه کنید. این امر در کنترل فشار خون شما بسیار مهم است.
  • روشهای کاهش استرس را بیاموزید.

 انتهای پیام/

 


٠٩:٢٦ - جمعه ٢٧ ارديبهشت ١٣٩٨    /    عدد : ٧٨٣٥٥    /    تعداد نمایش : ٢٤٠