اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/06/17 - 16:27
  • بازدید : 194
  • تعداد بازدیدکننده : 177
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

بهره وری؛ میانبری اثربخش برای تعالی سازمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اگر نگاه بهره‌ورانه نداشته باشیم دچار ایستایی خواهیم شد، گفت: بهره‌وری در دنیای مدرن میانبری اثربخش برای ارتقا و تعالی سازمان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اگر نگاه بهره ورانه نداشته باشیم دچار ایستایی خواهیم شد، گفت: بهره وری در دنیای مدرن میانبری اثربخش برای ارتقا و تعالی سازمان است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در آخرین روز از همایش تبیین برنامه ارتقای بهره‌وری که با حضور جمعی از مسئولان و روسای بیمارستانها برگزار شد، با اشاره به این که امروز بهره‌وری یک الزام محسوب می‌شود اظهار کرد: اگر  در حوزه های بهره وری، نگاه بهره ورانه نداشته باشیم دچار ایستایی خواهیم شد. 
 
 
وی افزود: بهره وری در دنیای مدرن میانبری اثربخش برای ارتقا و تعالی سازمان است. 
 
رییس دانشگاه با اشاره به این که دامنه نفوذ بهره وری گسترش یافته و حتی این موضوع به مدیریت هزینه های خانوار راه یافته است، خاطرنشان کرد: به زبان ساده، بهره‌وری به معنای انجام کارهای صحیح به صورت توامان است.
 
 
دکتر زالی با اشاره به این که دنیا در گذاری از جامعه صنعتی به سمت جامعه فراصنعتی است اضافه کرد: باید با پیش بینی نگاهی آینده نگرانه داشته باشیم. 
 
وی اضافه کرد: در جامعه ی فراصنعتی دیگر سرمایه کار، ابزار نیست بلکه جای خود را به دانش و تخصص داده است.
 
رییس دانشگاه با تاکید بر این که در جامعه صنعتی محور اساسی تولید بوده است اما در جوامع فراصنعتی محور اساسی خدمات است تاکید کرد: که برای پیشرفت در جوامع فراصنعتی باید مهارت، خلاقیت، ابتکار و فناوری به کار گرفته شوند.
 
 
وی ادامه داد: امروز حرکت به سمت فناوری های نوین و جامعه شبکه ای، موجی است که به صورت  شتابان برنامه های مدیریتی را دچار تغییر کرده است.
 
 
دکتر زالی با اشاره به این که در تبیین مدیریت نوین در حوزه ی بهره وری، دو مکانیزم را مد نظر قرار می دهیم ادامه داد: Him نماد و ابزاری از بهره وری است که بر اساس استراتژی تصمیم یار شکل گرفته است در فضای تصمیم یاری بیمارستان های ما، سامانه him  است. 
 
رییس دانشگاه با بیان این که مدل مدیریت نوین امروز مبتنی بر تصمیم یاری است یادآوری کرد: Him مدلی از هوش تجاری است که در دانشگاه ما مبتنی بر اصول نوین مدیریت شکل گرفته.
 
وی تاکید کرد: از روسا و مدیران انتظار می‌رود که هم در راستای صیانت از این دستاورد ارزنده بکوشند و توان خود را در راستای متعالی ساختن آن به‌کارگیرند، این سامانه در واقع ابزاری مناسب برای رسیدن به فرهنگ بهره وری و تکامل روزانه شماست.
 
 
 دکتر زالی توضیح داد: شش سال قبل دانشگاه از 13 سامانه مستقل برخوردار بود که به لحاظ اثربخشی کاملا ناهمگن بودن و در تصمیم یاری اولویتی ایجاد نمی کردند، اولین جریان شکل گیری سامانه him ادغام و یکپارچه سازی 13 سامانه به صورت  همگرا و متمرکز بود چرا که واگرایی اطلاعات برای مدیران آفتی خطرناک است.
 
 
رییس دانشگاه با بیان این که حجم عظیم اطلاعات بیمارستان‌ها با کمک این سامانه، اولویت گذاری و ساماندهی شدند ادامه داد: در واقع از میان انبوه اطلاعات، 300 شاخص پراهمیت انتخاب شد و اثربخشی لازم را ایجاد کردند.
 
وی ادامه داد: Him ابزاری است که از جامعیتی برخوردار است که شرط بقای یک سامانه را فراهم کرده، این سامانه همچنین از کارایی بالایی نیز  دارد. از مهم ترین ویژگی های سامانه به هنگام بودن  آن است که امکان رصد اطلاعات را در لحظه فراهم می کند. 
 
وی با انتقاد از این که اطلاعات منسوخ کارایی ندارد گفت: بخش طلایی سامانه، داشبردهای زنده است، مزیت نسبی تطبیقی ارجح سامانه ی HIM نسبت به سایر سیستم های نرم افزاری کشور، داشبوردهای زنده آن است.
 
 
رییس دانشگاه با بیان این که سامانه ی HIM کمک شایانی در جریان حرکت شتابان جوامع به سمت الکترونیکی شدن، به دانشگاه داشته است عنوان کرد: این سامانه با الکترونیکی کردن مستندات پزشکی، گنجینه ای ارزنده و ارزشمند در اختیار موسسات پژوهشی و پژوهشگران قرار داده است.
 

دکتر محمود خدادوست معاون مدیریت  توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم مدیریت هوشمند بیمارستانی اظهار کرد: با کمک این داشبرد می‌توان هزینه، درامد و نحوه بستری بیماران را مدیریت کرد.

 

وی باتاکید بر این که رویکرد طراحی سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی خدمت محور است خاطرنشان کرد: با نگاهی جامع الطراف می توان علاوه بر ارتقا خدمات، با کمک این سیستم شاهد افزایش توسعه بیمارستانها نیز باشیم.

 

معاون مدیریت توسعه و  منابع دانشگاه با بیان این که آموزش، پژوهش و بهداشت نیز به سامانه مدیریت هوشمند بیمارستان اضافه شده است گفت: یکی از مزیت‌های این سامانه یکچارچگی 14 سامانه به صورت توامان  و استفاده از ظرفیت‌ها است.

 

دکتر خدادوست با تاکید براین‌که افزایش درامد راه‌حل اصلی بقای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است افزود: با توجه محدودیت منابع، خدمت باکیفیت و استمرار ارایه خدمت در گرو کسب درامد اختصاصی از سوی بیمارستان‌ها است.

 

وی استفاده از ظرفیت‌های بیمارستانی، تجهیزاتی و حضور ارزشمند اساتید را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید از ظرفیت های بالای دانشگاه بهترین بهره برداری را برای خدمت به مردم بکار ببندیم.

 

فعالیت مستمر  کمیته‌های بهره وری، تسهیل اداره امور بیمارستانها توسط روسا و مدیران بیمارستانی، افزایش بهره‌وری منابع انسانی، فیزیکی، مالی  و منابع اطلاعاتی، جهت‌دهی ظرفیت خیرین متناسب با نیازها، ثبت صحیح اطلاعات،  توزیع مناسب نیروی انسانی متناسب با ضریب اشغال تخت و توزیع  متناسب تجهیزات بخشی از گزارش دکتر خدادوست را به خود اختصاص داد.

 

دکتر جمشید سلام زاده معاون غذاو دارو دانشگاه نیز در این نشست به اهداف عملیاتی سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در حوزه غذا و دارو اشاره کرد و افزود: باید برنامه ریزی لازم برای دسترسی به سنجه ها در دستور کار باشد.

 

وی مدیریت بهینه مصرف دارو، مدیریت هوشمند تجهیزات مصرفی و هزینه های دارویی و اجرای برنامه های تجویز و مصرف منطقی دارو را از جمله برنامه های عملیاتی استقرار سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی در حوزه غذاو دارو عنوان کرد.

 

فعالیت کمیته های تجویز ومصرف منطقی دارو در مراکز بیمارستانی و بهینه سازی و بهره برداری از فضاهای فیزیکی در اختیار بخش های داوریی از مهمترین مواردی بود که دکتر سلام زاده ضرورت توجه و اجرای آن را در مراکز تحت پوشش دانشگاه خواستار شد.

 

دکتر رضا زندی معاون درمان دانشگاه نیز در این نشست با تاکید بر این که تایید، رصد وانالیز ثبت درست اطلاعات یکی از مهمترین وظایف تیم های بهره وری است اظهار کرد: تیم‌های بهره‌وری باید ثبت اطلاعات درست در سامانه‌ها را در دستور کار قرار دهند چرا که در غیراین صورت منابع بین مراکز به درستی تخصیص پیدا نمی‌کند

 

وی توزیع درست و منطقی نیروی پرستاری و تجهیزاتی در بیمارستانهای تابعه دانشگاه را خواستار شد.

 

معاون درمان دانشگاه به روزرسانی سامانه‌های بهره وری، افزایش سرعت ضریب ترخیص تخت، کاهش مدت انتظار، استفاده از ظرفیت اتاق عمل، پرهیز از گسترش غیرمنطقی بخش‌ها، گزارش شفاف از روند فعالیت‌ها با هدف اصلاح فرایندها و انجام اقدامات اصلاحی برای افزایش ارایه خدمت به مردم بخشی از گزارش دکتر زندی را به خود اختصاص داد.


دکتر مژگان جزی زاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز گزارشی از عملکرد بخش افکار سنجی روابط عمومی دانشگاه با هدف بررسی عملکرد و نحوه رضایتمندی بیماران ارایه داد و با اشاره به این که گزارش‌های ماهانه رضایتمندی بیماران به صورت ماهانه برای روسای بیمارستانها ارسال می شود، اظهار کرد: آمار مقایسه‌ای در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می دهد که ۶/۷۲ درصد در خدمات هتلینگ افزایش رضایتمندی بیمار وجود داشته است.

 
وی گفت: رضایتمندی از عملکرد مراکز پزشکی به صورت ماهانه در داشبورد سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی ثبت می‌شود، به این شکل که هر مرکز به صورت جداگانه داشبورد عملکرد مربوط به خود را داراست.
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه در این مراسم گزارش مبسوطی از نحوه گزارش گیری عملکرد بیمارستانها و میزان رضایتمندی گیرندگان خدمت ارایه داد و افزود: درصد رضایتمندی بیماران از خدمات ارایه شده بیش از ۸۰ درصد است ولی در عین حال با کمک سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی می توان چالش‌ها و مواردی که نیاز به تقویت دارد را شناسایی و بهبود بخشید.
 
توضیحاتی درباره نحوه ‌‌چرایی ارجاع بیمار، خدمات پرستاری، دلایل ترخیص‌ها با میل شخصی، میزان رضایتمندی از غذای بیماران و نحوه رعایت بهداشت بخشی از گزارش دکتر کریمی را به خود اختصاص داد.
 
وی با اشاره به اینکه گزارش‌های بخش افکار سنجی با کمک خروجی های سیستم HIM دسته بندی می‌شود، ضرورت ثبت مشخصات دقیق بیمار را با هدف بهبود فرایند نظرسنجی خواستار شد.
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه بر ضرورت اهتمام جدی و بیشتر روسای بیمارستانها به خروجی گزارش‌های ماهانه و موارد ویژه برای ارتقای خدمات سلامت تاکید کرد. 
 

دکتر کریمی ادامه داد: بی‌شک آموزش مناسب به کادر بهداشت و درمان و تاکید برای برخورد و‌ تعامل مناسب با بیمار و‌ همراهان بیمار می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش رضایتمندی را به همراه داشته باشد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، همایش دو روزه تبیین برنامه ارتقای بهره‌وری ۱۷ شهریور ماه با حضور رییس دانشگاه، معاونان درمان، غذا و دارو، توسعه مدیریت و منابع  دانشگاه، روسای بیمارستانها و جمعی از تیم‌های مدیریتی و بیمارستانی دانشگاه برگزار شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

 
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 120563
کلمات کلیدی