اخبار

  • تاریخ انتشار : 1397/05/21 - 14:04
  • بازدید : 840
  • تعداد بازدیدکننده : 49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ضایعات غضروفی بیشتر در چه کسانی دیده می شود؟/درمان درد مفاصل را پشت گوش نیندازید!

دکترسهراب کیهانی گفت: در طول روز و به علت فعالیت های بدنی، مفاصل بدن بطور مرتب در معرض ضربه قرار دارند و این ضربات مرتبا آسیب هایی را به آنها بخصوص به غضروف مفصلی وارد می کنند.

دکترسهراب کیهانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بحث مهم سلول های جنینی و بنیادی، گفت: غضروف یا بخشی از یک اندام مانند نوک بینی، حنجره، نای و لاله گوش را می‌سازد یا انتهاهای استخوانها را در یک مفصل می‌پوشاند. استخوانها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروفهای سالم هستند. وظیفه دیگر غضروف‌های مفصلی جذب شوک در طی حرکات فیزیکی می‌باشد.

وی به شیوع بیماری های اختلالات و آسیب به غضروف اشاره کرد و گفت: سبک غلط زندگی سبب شده تا بخشی عمده ای از زنان و مردان ما در سنین کهنسالی مبتلا به آرتروز مفاصل و دردهای مفصلی شوند که برخی از این افراد مجبور به جایگزینی پروتز می شوند.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در طول روز و به علت فعالیت های بدنی، مفاصل بدن بطور مرتب در معرض ضربه قرار دارند و این ضربات مرتبا آسیب هایی را به آنها بخصوص به غضروف مفصلی وارد می کنند.بدن، این آسیب ها را تا جایی که می تواند ترمیم می کند. پس در طول زندگی مفاصل بدن دائما در یک فرآیند آسیب و ترمیم قرار دارند.گاهی اوقات شدت آسیب های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و یا به عللی قدرت ترمیم بدن کاهش یافته و نمی تواند آسیب های معمولی را مرتبا ترمیم کند. در این موارد غضروف مفصلی به تدریج خراب تر و خراب تر می شود و این شروع آرتروز است.

این فوق تخصص زانو با بیان اینکه جامعه ایران از چاقی رنج می برد و فعالت ورزشی افراد کم است، اظهار کرد: سبک زندگی نادرست در افراد باعث بروز  ضایعات غضروفی می شود  از این رو ترمیم ضایعات غضروفی موضوع جدیدی است که در دنیا حال پیشرفت است و ما نیز درحال شروع اقداماتی درخصوص ترمیم ضایعات غضروفی هستیم و امیدواریم  به موفقیت هایی دست پیدا کنیم.

دکتر سهرابی با اشاره به اینکه ورزش کردن علاوه  بر کاهش استرس باعث افزایش قدرت عضلانی و تقویت ها می شود، گفت: فعالیت بدنی کم باعث بروز ضایعات غضروفی می شود و در نهایت عضلات و مفاصلی که قدرت خود را از دست می‌دهند، دچار درد، سفتی و سختی می‌گردند.

وی اولین علامت ضایعات غضروفی در مفاصل را احساس درد در مفاصل و تورم عنوان کرد و گفت: در صورت ایجاد ضایعه در مفصل به طور معمول درد در فرد دایمی و در فواصل زمانی کوتاه در مفاصلی همچون زانو، مچ پا و لگن  که وزن را تحمل می کنند به وجود می آید.

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار علمی-آموزشی
  • گروه خبری : 65736
کلمات کلیدی