اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/16 - 10:45
  • بازدید : 81
  • تعداد بازدیدکننده : 74
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون درمان دانشگاه:

نقش ماما در سلامت نسل آینده جامعه بدیهی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پیامی فرا رسیدن روز ماما را به جامعه مامایی کشور به ویژه فعالان این عرصه در دانشگاه تبریک گفت .

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت درمان، دکتر رضا زندی در این پیام، روز  جهانی ماما را فرصت مغتنمی برای یادآوری اهمیت نقش و جایگاه مامایی در سلامت نسل آینده و قدردانی از خدمات  بی‌منت این قشر صبور دانست.

 

به گفته وی در سال گذشته در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اقدامات موثری در دانشگاه انجام شد، و شاهد بهبود برخی از شاخص‌های عملکردی نسبت به سال‌های قبل بودیم.

 

معاون درمان دانشگاه کاهش 74/2 درصدی آمار سزارین در زایمان نخست زا ، کاهش 79/5 درصدی شاخص مورتالیتی مادران باردار، افزایش 03/3 درصدی افزایش زایمان طبیعی نخست زای ایرانی، افزایش 04/2 درصدی افزایش زایمان های بدون درد دارویی  را برخی از شاخص های مثبت گروه مامایی دانشگاه در سال گذشته عنوان کرد.

 

وی با توجه به پراکندگی جغرافیایی و جمعیت متنوع تحت پوشش این دانشگاه به اقدامات صورت گرفته در زمینه ترویج زایمان طبیعی در دانشاگه اشاره کرد .

 

به گفته دکتر زندی افزایش18/6 درصدی زایمان های کم درد، افزایش 81/11 درصدی زایمان های طبیعی با روش غیردارویی، افزایش 35/11 درصدی میزان شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان در مراکز درمانی و آموزش به 9645 مادر باردار در بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی، از جمله شاخص های عملکردی است که حاصل اقدامات صورت گرفته است.

 

دکتر رضا زندی در ادامه سخنان خود به  تجهیز و راه اندازی مرکز سطح 3 بخش درمان ناباروری در بیمارستان امام حسین(ع) و مرکز سطح 2 درمان ناباروری در بیمارستان شهید مفتح شهرستان ورامین در سال 1402 اشاره کرد.

 

وی بهبود برخی شاخص‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ترویج زایمان طبیعی در سال گذشته را نتیجه تشدید نظارت‌های قانونی بر مراکز درمانی از جمله ارسال تذکر کتبی ماده 33 به مراکز تحت پوشش و جدیت مجموعه دانشگاه به ویژه مدیریت خدمات بیمارستانی و اداره مامایی حوزه درمان دانست.

 

معاون درمان دانشگاه با اشاره به شعار امسال روز ماما مبنی بر « هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت »، خاطرنشان کرد: تلاش جامعه مامایی در راستای کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی، ارتقای بهداشت باروری، تامین سلامت و کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان، انجام مشاوره‌ها و آموزش‌های دوران بارداری و مراقبت‌های مادر و نوزاد، مهمترین دلایل نامگذاری روز ماما در سطح جهانی و ملی است.

 

دکتر رضا زندی تاکید کرد: داشتن جامعه ای سالم، پویا، پرنشاط با حضور مادران و نوزادانی سالم، نتیجه بهره گیری از دانش و تخصص، مهارت و تجربه جامعه مامایی به آموزش و فرهنگ سازی در جمعیت تحت پوشش است.

 

معاون درمان دانشگاه در خاتمه ضمن تبریک این روز  جهانی به تمام ماماهای شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به ویژه مراکز درمانی از تلاش این عزیزان در راستای ارتقای سلامت مادران و نوزادان این سرزمین قدردانی کرد و توفیق، سلامتی و سربلندی ایشان را در تمامی مراحل زندگی از درگاه خداوند متعال خواستار شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 141925
کلمات کلیدی