اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/06/26 - 11:54
  • بازدید : 440
  • تعداد بازدید : 429
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
17سپتامبر، روز جهانی ایمنی بیمار؛

نقش پررنگ بیماران در ارتقای ایمنی مراقبت‌های بهداشتی

روز جهانی ایمنی بیمار در سال 2023 به موضوع «درگیر کردن بیماران برای ارتقای ایمنی آن‌ها» و شعار «برای صدای بیمار ارزش قائل شوید!» اختصاص دارد.

به گزارش گروه ترجمه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقل از سازمان بهداشت جهانی هدف از نامگذاری این روز تحت تاثیر قرار دادن ذینفعان از جمله بیماران، خانواده‌ها، سیاست گذاران، رهبران مراقبت‌های بهداشتی، کارکنان بهداشتی و سازمان‌های سلامت محور است تا با مشارکت هم برای تعیین سیاست‌های مراقبت‌های بهداشتی و مداخلات ایمنی که منعکس کننده نیازها و ترجیحات بیماران است، تلاش کنند و در نهایت ایمنی مراقبت‌های بهداشتی را در سطح جهانی افزایش دهند.

 

 

روز جهانی ایمنی بیمار در 17 سپتامبر سال 2023 با محوریت «درگیر کردن بیشتر بیماران برای ارتقای ایمنی آن‌ها» به منظور شناسایی نقش مهم بیماران، خانواده‌ها و مراقبان در ایمنی مراقبت‌های بهداشتی گرامی‌داشته می‌شود.

 

 

شواهد نشان می دهد اگر با بیماران به عنوان شریک مراقبت از آن‌ها رفتار ‌شود، دستاوردهای قابل توجهی در ایمنی، رضایت بیمار و نتایج سلامت حاصل می‌شود. با حضور و نقش‌آفرینی بیماران در تیم اصلی مراقبت‌های بهداشتی، کمک بسزایی به سیستم مراقبت سلامت خواهد شد.

 

 

WHO از طریق شعار «برای صدای بیمار ارزش قائل شوید!»  از همه ذینفعان می‌خواهد تا تا اطمینان حاصل کنند که بیماران در تدوین سیاست‌ها، تعیین ساختارهای حاکمیتی و طراحی استراتژی‌های ایمنی مشارکت دارند و شرکای فعالی هستند.

 

 

 

 

مولفه مشارکت بیمار و خانواده در قطعنامه WHA72.6 - «مشارکت جهانی برای ارتقای ایمنی بیمار» و برنامه اقدام جهانی ایمنی بیمار 2021-2030 به عنوان استراتژی‌های اصلی برای حرکت به سمت حذف آسیب‌های قابل اجتناب در مراقبت‌های بهداشتی گنجانده شده است.

 

 

روز جهانی ایمنی بیمار یکی از روزهای جهانی بهداشت عمومی WHO است و در سال 2019 توسط هفتاد و دومین مجمع جهانی بهداشت از طریق تصویب قطعنامه WHA72.6 - «مشارکت جهانی برای ارتقای ایمنی بیمار» نامگذاری شد و اهداف آن افزایش آگاهی و مشارکت عمومی، افزایش درک جهانی و تلاش در جهت همبستگی جهانی و اقدام کشورهای عضو برای افزایش ایمنی بیمار و کاهش آسیب به بیمار است.

 

 

اهداف روز جهانی ایمنی بیمار 2023

 

 

افزایش آگاهی جهانی در مورد نیاز به مشارکت فعال بیماران و خانواده‌ها و مراقبان آنها در همه محیط‌ها و تمام سطوح مراقبت‌های بهداشتی برای بهبود ایمنی بیمار.

 

 

سیاستگذاران، رهبران مراقبت‌های بهداشتی، کارکنان بهداشت و مراقبت، سازمان‌های سلامت محور، جامعه مدنی و سایر ذینفعان باید برای مشارکت دادن بیماران و خانواده‌ها در سیاست‌ها و شیوه‌های مراقبت بهداشتی ایمن تلاش کنند.

 

 

همچنین بیماران و خانواده ها باید توانمند شوند تا فعالانه در فرآیند مراقبت‌های بهداشتی خود و بهبود ایمنی مراقبت‌های بهداشتی مشارکت داشته باشند.

 

 

منبع خبر: WHO

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 131535

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.

اخبار مهم دیگر:

ایمنی بیمار؛ مهم­ترین جنبه کیفیت مراقبت­های بهداشتی و درمانی
ایمنی بیمار؛ مهم­ترین جنبه کیفیت مراقبت­های بهداشتی و درمانی
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار گفت: تفکر سیستمی، آموزش مستمر تیم درمان، ریشه‌یابی و رفع علل خطا، تغییر نگرش فردی و سازمانی، تخصیص مقوله ایمنی بیمار در برنامه درسی کلیه رشته‌های علوم پزشکی می‌تواند نقش مهمی در بهبود فرهنگ ایمنی بیمار داشته باشد.