اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/03/19 - 12:56
  • بازدید : 23
  • تعداد بازدیدکننده : 20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر زالی مطرح کرد؛

نقش کلیدی داده‌های مرکز تحقیقات کلیه برای توسعه هوش مصنوعی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه داده‌ها ابزار مهمی برای استفاده کاربردی از هوش مصنوعی Artificial Intelligence)) است، گفت: با توجه به اینکه مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری داده‌های مورد نیاز را در دسترس دارد، استفاده درست از این ابزار کاربردی در دستور کار است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی با اشاره به اینکه اقداماتی که در مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری دانشگاه اجرا شده، از سطح بالای علمی برخوردار است و انتظارات متعالی دانشگاه را مرتفع کرده است، اظهار کرد: حرکت این مرکز در مرز دانش و تحقیقات، مشارکت‌های ملی در تدوین گایدلاین‌ها، انتشار مقالات، کتاب و درسنامه‌ها باعث افتخاراست.

 

وی به فعالیت‌های اثربخش مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در زمینه درمان بیماری‌ها و حضور در عرصه‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: اجرای روش‌های نوین درمانی خصوصا در درمان بیماری‌های از مهمترین دستاورهای این مرکز است.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان مراکز تحقیقاتی را به مسیر رشد متصل می‌کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه رشد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ در گروی تعامل بیشتر با شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: این شرکت‌ها دالانی برای پیشرفت و کاربردی شدن تحقیقاتند.

 

وی ضرروت انجام فعالیت‌های ساختاری در مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری را ضروری دانست و گفت: ایجاد پژوهشکده راهکار موثری برای بسط و گسترش فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی است.

 

دکتر زالی خواستار تسهیل بروکراسی در بودجه‌ریزی مراکز تحقیقاتی را با هدف گسترش تحقیقات پژوهش محور که مستقیما برسلامت مردم اثر دارد، شد.

 

وی به اقداماتی که در حوزه دارویی و درمان سنگ‌های کلیه انجام شده اشاره کرد  خاطرنشان کرد: باید برای عملیاتی شدن فعالیت‌ها، طرح‌های مصوب شده در حوزه درمان و بهداشت بازنگری شوند.

 

دکتر زالی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌ها خصوصا سرطانها از ضروریات است، اضافه کرد: با کمک این فناوری‌ها در برخی موارد مسیر درمان به طور کامل عوض می‌شود و درمان‌ها موثرتر واقع خواهند شد.

 

رییس دانشگاه توسعه فعالیت‌ها ایمونوتراپی با هدف تسهیل  دردرمان بیماری‌ها را خواستار شد و افزود: ایمونوتراپی چشم‌اندازهای امیدوارکننده‌ای در درمان سرطان ایجاد کرده چرا که سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد و با عواملی که قصد آسیب به سلامتی بدن را دارند مبارزه کرده و آنها را از بین می‌برد.

 

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و انجام برخی پژوهش‌ها درخصوص کاربرد واکسن‌های و شناسایی زودرس سرطان‌ها را ضروری عنوان کرد.

 

دکتر زالی درباره تصویربرداری پزشکی Medical imaging   توضیحاتی داد و توسعه روش‌های نوین تصویربرداری به عنوان روشی دقیق و کم خطر برای شناسایی بیماری‌ها را خواستار شد.

 

رییس دانشگاه تاکید کرد: باید در حوزه تصویربرداری در پزشکی  به مدلی نوین دست پیدا کنیم.

 

وی رشد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ را  در گرو تعامل بیشتر با شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان مراکز تحقیقاتی را به مسیرهای رشد وصل می‌کنند چرا که این شرکت‌ها دالانی برای پیشرفت و کاربردی شدن تحقیقاتند ضمن اینکه سازوکار اتصال به نهادهایی مثل مراکز رشد واستارتاپ‌ها را فراهم می‌کنند.

 

دکتر زالی ضرورت جذب نخبگان را مورد تاکید قرار داد.

 

رییس دانشگاه درباره نحوه اجرای کارآزمایی‌های بالینی نیز مواردی را مطرح کرد و گفت: در این مسیر توجه به پروتکل‌های درمانی، ریسک فاکتورها، ژنتیک، شناسایی و پیش‌بینی احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در طراحی واکسن‌ها را مورد توجه قراد داد و گفت: با کمک سیستم یادگیری از طریق هوش مصنوعی  تمام پیش بینی‌ها از جمله  توالی ژنتیکی، میزان و نوع واکسن، پیش بینی پلتفرم مناسب، ایمنی‌زایی در فرد و جمعیت، عوارض جانبی بررسی می‌شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری :
  • گروه خبری : 143320
کلمات کلیدی