اخبار

  • تاریخ انتشار : 1398/02/15 - 11:11
  • بازدید : 693
  • تعداد بازدیدکننده : 189
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

پیشنهادهای طلایی سازمان جهانی بهداشت برای سلامت کودکان

سازمان جهانی بهداشت(who) توصیه کرده است کودکان برای برخورداری از سلامت کامل باید بیشتر بازی کرده و از نشستن‌های طولانی مدت خودداری کنند.

سازمان جهانی بهداشت(who) توصیه کرده است کودکان برای برخورداری از سلامت کامل باید بیشتر بازی کرده و از نشستن‌های طولانی مدت خودداری کنند.


 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به نقل از سایت اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، در دستورالعمل اخیر سازمان بهداشت جهانی آمده‌است: کودکان کمتر از پنج سال نباید مدت زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون یا صرف وقت در صندلی های استراحت بچه گانهو انجام‌ بازی‌های رایانه‌ای کنند. لازم است خواب خوبی داشته باشند و مدت زمان بیشتری را بازی کنند تا در سلامت کامل باشند.
 
 
به گفته دكتر تدروس آدانوم گائبريوس دبير كل سازمان جهاني بهداشت  دستيابي به سلامتي براي همه، بدين معني است كه مردم از ابتداي زندگي باید بهترین راه را برای سلامتی خود انتخاب کنند. دوران رشد در  کودکی سریع است و باید الگوهای سالم خانوادگی را با زندگی کودکان سازگار کرد.
 
 
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نیز دستورالعمل جدید فعالیت بدنی، بی تحرکی و خواب برای کودکان زیر پنج  سال ارائه کرده  و تاثیرات خواب ناکافی و نداشتن فعالیت جسمی مناسب را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.
 
 
کارشناسان بر این باورند که ارتقای فعالیت‌های جسمی در کنار خودداری از نشستن‌های طولانی مدت و داشتن خواب کافی می‌تواند سلامت جسم و روان کودک را بهبود دهد و از چاقی در دوران کودکی که با بروز بیماری‌های جسمی دیگر در سال‌های بعد همراه است، پیشگیری کند.
 
 
همچنین این متخصصان مزایای افزایش فعالیت های بدنی در کودکان بر اساس شواهد خود را نیز ثبت کرده اند.
 
 
دکتر فیونا بول مدیر برنامه برای نظارت و جمع آوری اطلاعات پیشگیری از بیماری های غیر مسری در سازمان بهداشت جهانی می گوید: بهبود فعالیت بدنی، کاهش زمان بی تحرکی و تضمین کیفیت خواب در کودکان جوان، سلامت جسمی، روانی و ذهنی آنها را بهبود می بخشد و از بروز چاقی کودکان و بیماری های مرتبط با آن جلوگیری می کند.
 
 
عدم توجه به توصیه های فعالیت جسمانی در حال حاضر موجب بیش از پنج میلیون مرگ و میر در سراسر جهان و در همه گروه های سنی شده است.
 
 
در حال حاضر بیش از 23 درصد از بزرگسالان و بیش از 80 درصد از نوجوانان فعالیت فیزیکی لازم را ندارند و اگر فعالیت بدنی سالم و عادات خواب در اوایل زندگی ایجاد شود، این امر به شکل گیری عادات مناسب زندگی در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی کمک می کند.
 
 
دکتر جوانا ویولسن از مرکز مراقبت سازمان جهانی بهداشت برای چاقی و فعالیت بدنی کودکان گفت: مهمترین اقدام برای سلامت فیزیکی کودکان این است که ما باید بازی را به کودکان برگردانیم و این مربوط به گذر از زمان استراحت و بی تحرکی به زمان بازی و فعالیت است در حالی که مراقب خواب کافی برای کودکان هستیم.
 
 
الگوی کلیت فعالیت 24 ساعته کودکان؛ جایگزین کردن انجام بازی های فعال تر به جای صرف زمان طولانی برای مشاهده تلویزیون، البته باید اطمینان حاصل کنید که بچه های کوچک به اندازه کافی با کیفیت خوب به خواب می روند.
 
 
همچنین صرف زمان از طریق فعالیت های تعاملی با کودکان نظیرمطالعه کردن، داستان سرایی، آواز خواندن و تکمیل پازل، برای رشد کودک است.
 
 
تعاملات مهم بین فعالیت بدنی، رفتار پر تحرک و زمان خواب مناسب و تأثیر آنها بر سلامت جسمی و روحی و تندرستی، توسط کمیساریای «پایان دادن به چاقی دوران کودکی» به رسمیت شناخته شده است، و این را راه روشنی برای رشد سالم فرزندان نامیده است.
 
 
اعمال توصیه های این دستورالعمل ها در طول پنج سال اول زندگی، به رشد و پیشرفت شناختی کودکان و سلامت مادام العمر آنها کمک خواهد کرد.
 
 
مروری بر توصیه ها
 
برای نوزادان کمتر از یک سال باید در زمان های مختلف روز و به شیوه های مختلف فعالیت و حرکت انجام دهید، مشخصا بازی هایی بر روی زمین  برای نوزادانی که امکان جابجایی زیادی ندارند انجام دهید، حداقل 30 دقیقه زمانی که در بیداری هستند آنان را  در وضعیت درازکش بر روی زمین بگذارید.
 
 
نوزاد را بیش از یک ساعت در وضعیت محدود (گهواره، کالسکه، صندلی غذا و...) قرار ندهید.
 
 
برای نوزادان کمتر از یک سال اختصاص زمانی برای مشاهده تلویزیون یا تبلت پیشنهاد نمی شود.
 
 
زمانی که نوزاد در جایی آرام گرفته، او را با خواندن، داستان سرایی و غیره تشویق کنید.
 
 
اختصاص 14 تا 17 ساعت خواب و استراحت های نیمروزی با کیفیت برای نوزادان تا سه ماه و 12 تا 16 ساعت خواب با کیفیت برای کودکان 4 تا 11 ماهه.
 
 
کودکان 1 تا 2 ساله باید:
 
حداقل 180 دقیقه در روز را به فعالیت های فیزیکی در انواع مختلف بپردازند.
 
 
شدت این فعالیت ها را از ملایم به سخت تغییر دهید و در تمام طول روز آن را انجام دهید.
 
 
کودکان نباید بیشتر از یک ساعت در وضعیت محدود و بی تحرکی (تختخواب، کالسکه و صندلی غذا ) باشند و یا نباید مدت زمان زیادی را یک جا بنشینند.
 
 
برای کودکان یک ساله، اختصای زمانی برای مشاهده تلویزیون یا بازی های رایانه ای پیشنهاد نمی شود.
 
 
برای کودکان دو ساله نیز پیشنهاد می شود حداکثر یک ساعت یا کمتر را در طول روز به تماشای تلویزیون و انجام بازی های رایانه ای بپردازند.
 
 
در زمان های بی تحرکی و نشسته، آنها را با مطالعه، آواز خواندن و داستان سرایی سرگرم کنید.
 
 
کودک با احتساب خواب نیمروزی و زمان بیدار شدن، باید 11 تا 14 ساعت خواب با کیفیت داشته باشد.
 
 
کودکان 3 تا 4 ساله باید:
 
حداقل 180 دقیقه در روز در شدت های مختلف به فعالیت های مختلف فیزیکی بپردازد.
 
 
هر کدام از فعالیت ها باید حداقل 60 دقیقه باشد و شدت آن را از ملایم به سخت تغییر دهید. بهتر است این فعالیت ها در تمام طول روز گسترش یابد.
 
 
نباید بیشتر از یک ساعت در طول روز در وضعیت بی تحرکی و سکون نظیر حضور در تختخواب، صندلی غذا و یا نشستن باشد.
 
 
زمان تماشای تلویزیون و یا بازی های رایانه ای نباید بیشتر از یک ساعت باشد و اگر کمتر باشد بهتر است.
 
 
در زمان بی تحرکی و استراحت او را با مطالعه و داستان سرایی سرگرم کنید.
 
 
کودک باید بین 10  تا 13 ساعت خواب با کیفیت داشته باشد. این زمان شامل خواب اصلی، خواب نیمروزی و زمان بیدار شدن است.
 
 
انتهای پیام/
  • گروه خبری : اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 77528
کلمات کلیدی