اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/02/17 - 17:34
  • بازدید : 91
  • تعداد بازدیدکننده : 90
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

از ماماهای نمونه دانشگاه تقدیر شد/ انجام بیش از 55 هزار زایمان با کمک ماماهای دانشگاه در سال 1400

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تداوم تلاش‌های ماماها در دوران مبارزه با پاندمی کرونا، از انجام ۵۵ هزار و ۲۰۰ زایمان که ۴۹۲۸ مورد انها زایمانهای پرخطر بودند در سال 1400 خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تداوم تلاش‌های ماماها در دوران مبارزه با پاندمی کرونا، از انجام ۵۵ هزار و ۲۰۰ زایمان که ۴۹۲۸ مورد انها زایمانهای پرخطر بودند در سال 1400 خبر داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، دکتر علیرضا زالی در آیین تقدیر از ماماهای دانشگاه که در تالار امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: احترام به ماما مختص کشور ما نیست و در عرصه بین الملل به عنوان یک فرهنگ جهانی مورد توجه است.

 

وی همچنین از انجام ۶۵۰ هزار غربالگری زنان میان سال  و  یک میلیون بار غربالگری مادران باردار تحت پوشش دانشگاه در سال 1400 توسط ماماها خبر داد.

 

دکتر زالی همچنین از کشف چهار هزار مادر مبتلا به کووید ۱۹ در سال گذشته با همکاری ماماها خبر داد و گفت: همچنین در سال گذشته ۱۵ هزار مشاوره آنلاین به مادران باردار تحت پوشش دانشگاه داده شده است.

 

وی ادامه داد: اموزش بهداشت جنسی و باروری به ۳۰ هزار نوعروس ، انجام ۵۵ هزار و ۲۰۰ زایمان که ۴۹۲۸ مورد انها زایمانهای پرخطر بودند از جمله این دستاوردهای غرورافرین ماماهای دانشگاه در سال ۱۴۰۰ بوده است.

 

دکتر زالی خاطرنشان کرد که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم اکنون ۳۵۰ ماما در حوزه درمان و ۷۰۰ ماما نیز در حوزه بهداشت فعالیت دارند.

 

وی در ادامه به پیشینه و قدمت اکادمیک رشته مامایی اشاره کرد و یاداور شد که ماماها از پیش از انقلاب نیز دارای دفتر کار مستقل بوده اند و در نظام پزشکی نیز حتما دو عضو ماما حضور دارند.

 

دکتر زالی با اشاره به تغییرات نقش ماماها در سالهای اخیر خاطرنشان کرد که نیاز به باز افرینی نقش ماماها احساس می شود.

 

وی با اشاره به چالشها و معضلات ماماها خاطرنشان کرد: قانون صیانت از جمعیت و‌جوانی جمعیت یک فرصت طلایی برای جامعه مامایی است و با استفاده از آن می‌توان نقش ماماها را بازافرینی کرد.

 

رییس دانشگاه از همکاران و مسئولان حوزه مامایی و حوزه های بهداشت و درمان و آموزش خواست که با نگاه به این قانون بسته ای را برای رفع چالشهای مامایی تدوین کنند.

 

دکتر زالی از برگزاری اولین قرارگاه جمعیت در هفته اتی در دانشگاه خبر داد و از همکاران حوزه مامایی خواست بسته مذکور را برای طرح در این قرارگاه اماده کنند.

 

بسته اشتغال مامایی، ایجاد جایگاه مستقل صنفی در نظام ارجاع برای ماما، ایجاد بسته مستقل تعرفه ای برای خدمات مامایی، بازآفرینی جایگاههای جدید برای ماماها از دیگر موارد مطرح شده توسط رییس دانشگاه در این مراسم بود.

 

رییس دانشگاه در ادامه با اشاره به  لزوم استفاده از مهارتهای ماماها برنقش انان در مدیریت و تمشیت دوران یائسگی و بلوغ و غربالگری بانوان اشاره کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم استخراج مبانی قانون صیانت از جمعیت اشاره کرد و یادآور شد که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی می‌تواند در این زمینه پیشقدم باشد.

 

وی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: از ظرفیتهای قانون‌مترقی جوانی جمعیت می توان به عنوان نقطه ای برای بازآفرینی نقش موثرتر همکاران ماما در نظام سلامت استفاده بهینه کرد.

 

دکتر شهریار جانبازی معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه، نیز در این مراسم ماماها را سبزجامگانی خواند که اولین ضربان حیات را حس می‌کنند.

 

وی افزود: زحمات و تلاش‌های شبانه روزی ماماها در طول دو سال اپیدمی کرونا بر هیچکس پوشیده نیست.

 

دکتر جانبازی تصریح کرد: کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در بین سالهای ۹۲ تا ۹۹ از ۱۲.۴  به ۹.۴۷ درصد و کاهش مرگ و میر نوزادان از ۷.۵ به پنج درصد برگ زرینی بر تارک دانشگاه است که به پاس زحمات ماماها اتفاق افتاده است.

 

وی در ادامه به قرائت پیام تبریک دکتر سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه پرداخت که در آن ضمن گرامیداشت مقام ماما، به نقش پررنگ آنان برای تحقق سیاست‌ جوانی و افزایش جمعیت اشاره شده بود.

 

در ادامه دکتر رضا زندی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به نقش مهم ماماها در حوزه علوم پزشکی و نظام سلامت، از تلاش های آنان به ویژه در طول دو سال گذشته در راستای مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

 

وی با اشاره به سیاست های افزایش و جوانی جمعیت، اظهار امیدواری کرد که در سال های آتی جایگاه حرفه ای ماماها مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

دکتر سپیده حاجیان مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در بخش دیگری از این برنامه، ضمن گرامیداشت مقام ماما، گفت: همکاران حوزه آموزش در دوران مبارزه با پاندمی کرونا دوشادوش کادر سلامت در عرصه های واقعی جامعه به وظیفه خطیر آموزش پرداختند.

 

وی با بیان اینکه دوران پاندمی کرونا زمان خوبی برای مهارت ورزی دانشجویان بود، یادآور شد: در بحران کرونا فرآیند آموزش به هیچ عنوان قطع نشد.

 

وی در ادامه مامایی را خط اول مراقبت‌های پیشگیرانه خواند.

 

دکتر حاجیان با اشاره به ظرفیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه در حوزه آموزش مامایی، این موفقیتها را مرهون اساتید پیشکسوت و دلسوز و همچنین اساتید جوان و با انگیزه جبهه آموزش بالین دانست.

 

وی متوقف نشدن فرآیند آموزش را در پاندمی کرونا نقطه قوت و بالندگی دانشگاه عنوان کرد.

 

دکتر حاجیان یادآور شد: در حوزه پژوهش دانشگاه نیز بخش اعظمی از پژوهش‌ها به فرزندآوری، ترویج زایمان طبیعی و بازسازی جمعیت اختصاص یافته است.

 

وی افزود: در مصوبه مجلس در خصوص جوانی جمعیت، صراحتا به نقش ماما و ارتقای مهارت مامایی اشاره شده است.

 

دکتر حاجیان خواستار استفاده از ظرفیت‌های دانش آموختگان رشته مامایی برای افزایش حضور در بیمارستان‌های سطح کشور شد.

 

وی با تاکید بر حضور مداوم ماما به عنوان مروج زایمان طبیعی، خواستار پررنگ شدن نقش همکاران مامایی در حوزه بالین شد.

 

دکتر حاجیان در ادامه بر لزوم پررنگ شدن روحیه کار تیمی تاکید کرد و گفت: این مسئله نقطه عطفی برای ترویج زایمان طبیعی خواهد بود.

 

وی در پایان یادآور شد: انتظار داریم با حمایت‌های دانشگاه دستیابی به این اهداف بیش از پیش محقق شود.

 

 در ادامه برنامه با اهدای لوح و هدایایی توسط دکتر زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ماماهای نمونه دانشگاه تقدیر شد.

 

همچنین در پایان این مراسم که با حضور مسئولان، مامای حوزه بهداشت و درمان دانشگاه و بیمارستان های خصوصی تحت پوشش دانشگاه برگزار شد، به قید قرعه به ماماهای حاضر در این مراسم هدایایی اهدا شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۳م.ر

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,اسلایدر خبری
  • گروه خبری : 116260
کلمات کلیدی