اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/02/17 - 09:10
  • بازدید : 87
  • تعداد بازدیدکننده : 87
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

استقرار اعضای هیئت علمی در بلوک زایمان مهارت‌های دانشجویان مامایی را افزایش می‌دهد

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت پیش بینی نقشه جذب اعضای هیئت علمی جدید و پیگیری در جذب نیروی انسانی متعهد و توانمند جهت تداوم استقرار اعضای هیئت علمی در بالین به ویژه در بلوک زایمان، گفت: این اقدامات منجر به ارتقای توانمندی و مهارت های اختصاصی دانشجویان مامایی می‌شود.

 رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت پیش بینی نقشه جذب اعضای هیئت علمی جدید و پیگیری در جذب نیروی انسانی متعهد و توانمند جهت تداوم استقرار اعضای هیئت علمی در بالین به ویژه در بلوک زایمان، گفت: این اقدامات منجر به ارتقای توانمندی و مهارت های اختصاصی دانشجویان مامایی می‌شود.

 
دکتر فروزان آتش زاده رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره گروه مامایی و بهداشت باروری دانشگاه، اظهار کرد: تاکنون این گروه با در اختیار داشتن 13 عضو هیئت علمی ( یک استاد، شش دانشیار، شش استادیار)، به تربیت ماماهای آگاه به اصول اخلاق حرفه ای در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی پرداخته است.
 
 
وی از فارغ التحصیلی بالغ بر 2 هزار و 137 دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مامایی و همچنین دکتری بهداشت باروری از ابتدای تاسیس این دانشکده تا کنون خبر داد و افزود: و در حال حاضر 71 دانشجوی کارشناسی، 46 دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی و 36 دانشجوی دکتری بهداشت باروری در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. لذا نسبت عضو هیئت علمی به دانشجو در این گروه 1 به 12 است. 
 
 
 دکتر آتش زاده ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به نیاز جامعه و در چارچوب سند آمایش سرزمین و توسعه سند چشم انداز و نظر به اهمیت سیاست‌های بازساختی جمعیت و ترویج فرزندآوری، خدمات خود را در حوزه مراقبت های بالینی، آموزشی، پژوهشی و پاسخگویی اجتماعی به‌ویژه در دوران پاندمی کووید-19 منطبق با استانداردهای جهانی در راستای ارتقای سلامت جامعه هدف ارایه می کند.
 
 
رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه اظهار کرد: در اختیار داشتن اعضای هیئت علمی با سابقه و توانمند در گروه که چهار نفر از آنها به عنوان مربی کشوری ترویج زایمان فیزیولوژیک در حیطه تربیت ماما در ترویج و بسط روش های خوشایندسازی زایمان طبیعی و کاهش متناسب زایمان‌های غیرضروری به روش جراحی همگام با استانداردهای کنفدراسیون جهانی مامایی  و نیز آموزش مشاوره در جهت ترویج فرزندآوری در سطح جامعه توسط دانشجویان و کارشناسان مامایی، فعالیت مداوم در سطح دانشکده، دانشگاه و کشور دارند، یکی از مهمترین نقاط قوت این دانشکده است.
 
 
به گفته دکتر آتش زاده، سایر اعضای گروه نیز طی پاندمی کووید-19 در عرصه های سلامت از جمله حضور در مراکز جامع سلامت دانشگاه در حوزه واکسیناسیون عمومی، مراقبت های مادری و نوزادی و مشاوره به مادران باردار و پس از زایمان مبتلا به کرونا حضور فعال داشته اند.
 
 
وی در ادامه تعداد کم زایمان های طبیعی برای آموزش دانشجویان مامایی را یکی از چالش های اصلی در این عرصه دانست و گفت: در این راستا نیاز است علاوه بر ترویج زایمان طبیعی منطبق بر سند برآورد نیروی انسانی شورای گسترش، ظرفیت پذیرش منطبق بر نیاز کشور اصلاح و نسبت به بومی‌گزینی داوطلبین اقدامات لازم انجام شود. همچنین توزیع دانش‌آموختگان این رشته بهتر است متناسب با نیاز مناطق محروم و اشتغال به کار دانش‌آموختگان این رشته صرفا در همین حوزه صورت گیرد.
 
 
دکتر آتش زاده با اشاره به متوقف شدن آموزش های حضوری به جامعه هدف به دلیل آغاز همه گیری کرونا، تصریح کرد: در دوران اوج پاندمی، به جهت تداوم این آموزش ها، برگزاری چندین سلسله وبینار آموزشی با مشارکت دانشجویان مقطع دکترای بهداشت باروری و اعضای هیئت علمی گروه، در هفته گرامیداشت مقام زن با همکاری وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و نیز شهرداری منطقه 20 تهران با موضوعات مرتبط با "پیشگیری و غربالگری سرطان های شایع زنان، مشاوره یائسگی، مشاوره باروری سالم و فرزندآوری و مشاوره و پاسخ به سوالات رایج با هدف ترویج زایمان طبیعی" در سالهای 99 و 1400 کلید خورد.
 
 
به گفته وی، برگزاری کارگاه های حضوری و مجازی با موضوعیت زایمان فیزیولوژیک، ترویج زایمان طبیعی، ثبت و گزارش نویسی در مامایی، ترویج فرزندآوری، پیشگیری از حوادث مادری- نوزادی در راستای تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیرو دستور معاون درمان دانشگاه نیز به طور مستمر انجام شد.
 
 
دکتر آتش زاده همچنین از تشکیل هسته فرزندآوری دانشگاه در مهرماه سال 1400 و برگزاری 10 وبینار آموزشی مرتبط با محوریت طرح جوانی و صیانت از جمعیت برای ماماهای بهداشت و درمان دانشگاه خبر داد و گفت: این وبینارها در راستای تحقق اهداف مندرج در برنامه عملیاتی این هسته از سوی دفتر امور مامایی وزارت بهداشت توسط 5 نفر از اعضای هیئت علمی گروه و 5 نفر از اعضای هیئت علمی خارج از دانشگاه با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه در تاریخ های 14، 21 و 28 دی ماه 1400  تشکیل شد.
 
 
وی افزود: این برنامه، در راستای عملیاتی شدن اهداف مندرج در ماده 50 قانون حمایت از خانواده و جمعیت، اجرا شد که بر " یکپارچه سازی سیاست های ترویج زایمان طبیعی و کاهش زایمان های غیرطبیعی در حوزه های بهداشت، درمان و اموزش و پژوهش، غذا و دارو، خدمات بیمه ای و همچنین، آموزش و فرهنگ سازی برای زایمان طبیعی و آموزش های فردی به مادران باردار و خانواده آنها" تاکید داشت. 
 
 
به گفته رییس دانشکده پرستاری و مامایی، برگزاری کلاس های آمادگی زایمان طبیعی برای مادران باردار در مراکز منتخب جامع سلامت و  بیمارسان های تابعه دانشگاه و برگزاری دوره های آموزش ارتقای سلامت نوجوانان و زنان سنین باروری در فرهنگسراها، سراهای محله و مدارس با همکاری معاونت بهاشتی دانشگاه و مراکز جامع سلامت تحت پوشش در دوران قبل از پاندمی کووید-19 از جمله اقداماتی بود که به همت این دانشکده صورت گرفت.
 
 
جایگاه بی نظیر پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی
 
 
دکتر آتش زاده در اختیار داشتن مرکز تحقیقات مامایی و بهداشت باروری با شاخص تاثیر  23 ( h-index) و اعضای هیئت علمی علاقمند به حوزه پژوهش ( پنج نفر با شاخص تاثیر بیش از 10) را زمینه ساز تدوین و اجرای طرح های بی نظیر پژوهشی دانست.
 
 
وی ادامه داد: تصویب عناوین پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مامایی و بهداشت باروری بر اساس اولویت های پژوهشی منطقه ای، ملی و بین المللی، هم راستا با اولویت های 9 گانه پژوهشی دانشگاه و توجه ویژه به تصویب و حمایت از موضوعات پژوهشی در جهت تصویب و اجرای پژوهش های کاربردی به منظور پاسخگویی اجتماعی، از دیگر اقدامات پژوهشی دانشکده محسوب می شود.
 
 
رییس دانشکده پرستاری و مامایی نیز از کسب مرجعیت علمی و پژوهشی در انتشار دستاوردها در نشریات معتبر و با کیفیت درجه یک (Q1) در بین گروه‌های مامایی سراسر کشور خبر داد. 
 
 
دکتر آتش زاده تصریح کرد: علی رغم در اختیار داشتن نتایج نوآورانه و کاربردی از تحقیقات، امکان به کارگیری آنها در سیاستگذاری و برنامه ریزی های این حوزه در موارد معدودی محقق شده که باتوجه به تاکید و اهمیت سیاستگذاری های مبتنی بر شواهد در حوزه سلامت، ضروری است از یافته های این مطالعات بیش از پیش استفاده شود.
 
 
 
انتهای پیام/
کد خبرنگار: 7702 ی.ق
 
  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 116229
کلمات کلیدی