اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/08/23 - 15:06
  • بازدید : 264
  • تعداد بازدیدکننده : 243
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر زالی در وبینار رفاه و بهره‌وری:

رشد بهره‌وری رفاه جامعه را ارتقا می‌دهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: رشد بهره وری، یا به طور خاص، پیشرفت تکنولوژیکی که رشد بهره وری را ممکن می‌کند، می‌تواند به طور غیرمستقیم بر رفاه تأثیر بگذارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در وبینار عوامل موثر بر رفاه و بهره‌وری که به همت سازمان بهره‌وری آسیایی  APO و با حضور دکتر میرسامان پیشوایی رییس سازمان ملی بهره‌وری، هاچینسون بنیانگذار مرکز جهانی محیط های کار سالم انگلستان، گوپلکریشنن مدیر کل شورای ملی بهره وری هند و گارسیا نویسنده‌ای از ژاپن برگزار شد، با اشاره به عوامل موثر در ارتقای رفاه جامعه و تبادل تجربه راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، اظهار کرد: تجربه به‌زیستی افراد، رفاه تعریف می‌شود که شامل کیفیت زندگی و توانایی افراد و جوامع برای کمک به مردم جهان است.

 

وی ادامه داد: رفاه یک جامعه را می‌توان با میزان انعطاف پذیری، ایجاد ظرفیت برای اقدام و آمادگی برای عبور از موانع تعیین کرد.

 

به گفته رییس دانشگاه، تحقیقات سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که محیط کار و سازمان‌دهی کاری می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت و رفاه کارگران داشته باشد و از سوی دیگر، شرایط کاری منفی، یا خطرات شغلی، می تواند مشکلات روحی و جسمی موجود را تشدید کند.

 

دکتر زالی در ادامه با اشاره به نتایج مطالعات مبتنی بر شواهد در این خصوص عنوان کرد: در یک متاآنالیز از 230 سازمان مستقل در 49 حوزه صنعتی در 73 کشور، محققان دانشکده اقتصاد لندن به ارتباط مستقیمی بین رفاه کارکنان، بهره‌وری کارکنان و عملکرد شرکت در تمام صنایع و مناطق دست یافتند.

 

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی فرسودگی شغلی را در یازدهمین ویرایش طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD-11) به‌عنوان یک پدیده شغلی ناشی از استرس مزمن در محل کار تعریف کرد که با موفقیت مدیریت نشده است. فرسودگی شغلی در چهار بعد احساس تهی شدن انرژی یا فرسودگی، افزایش فاصله ذهنی از شغل، احساس منفی گرایی یا بدبینی مرتبط با شغل و کاهش کارایی حرفه‌ای خلاصه می‌شود.

 

دکتر زالی اظهار کرد: تمرکز بیشتر روی روابط با خانواده و دوستان، پرورش علایق شخصی و خودآگاهی، شناسایی ارزش‌ها و تاکید بر ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای از جمله راه‌های مقابله با فرسودگی شغلی است.

 

وی در خصوص دو رویکرد اساسی رفاه مبنی بر معیارهای عینی و ذهنی، گفت: معیارهای عینی شامل طیف وسیعی از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی است و معیارهای ذهنی اغلب در شادی درونی خلاصه می‌شود.

 

دکتر زالی با بیان ارتباط بین بهره وری و رفاه، تصریح کرد: علاقه به موضوع رفاه در سال‌های اخیر افزایش داشته است، زیرا ضعف‌های سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) به عنوان شاخصی برای رفاه بیشتر آشکار شده است و این مهم پیامدهایی روی استانداردهای زندگی در سراسر جهان به همراه دارد.

 

وی گفت: رشد بهره وری، یا به طور خاص، پیشرفت تکنولوژیکی که رشد بهره وری را ممکن می‌کند، می‌تواند به طور غیرمستقیم از طریق تأثیرات مثبت خود بر محیط زیست بر رفاه تأثیر بگذارد.

 

رییس دانشگاه ایجاد محیط کاری امن و سالم، انعطاف‌پذیری و تسهیل روابط اجتماعی میان اعضای تیم را در ارتقای رفاه و بهره‌وری موثر دانست.

 

دکتر زالی ادامه داد: سیستم های سلامت اهداف متعددی دارند. گزارش بهداشت جهانی 2 هزار نتایج یا اهداف کلی نظام سلامت را این‌گونه تعریف می‌کند: بهبود سلامت و برابری سلامت، ارایه خدمت به روش‌هایی که برای خدمت گیرنده از نظر مالی منصفانه باشد و بهترین یا کارآمدترین مسیر بهره‌گیری از منابع موجود، از مهمترین اهداف نظام سلامت محسوب می‌شود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به اینکه دستیابی به اهداف ملی و بین المللی، از جمله اهداف توسعه هزاره (MDGs)،  بدون سرمایه گذاری بیشتر و مؤثرتر در سیستم‌ها و خدمات بهداشتی غیرممکن خواهد بود. در عین نیاز به سرمایه بیشتر، راس سیستم باید به دنبال استفاده بهتر ار منابع موجود باشد.

 

دکتر زالی تصریح کرد: در هر سیستم بهداشتی، خدمات مطلوب خدمات پیشگیری، درمان یا توانبخشی هستند که مراقبت‌های شخصی و غیر شخصی مؤثر، ایمن، با کیفیت خوب را در صورت نیاز و با حداقل هدررفت به کسانی که به آن نیاز دارند ارایه می‌دهند.

 

به گفته دکتر زالی، همبستگی مثبت قوی میان نیروی کار سلامت یک کشور، پوشش خدمات و نتایج سلامت، وجود دارد و در هر کشوری، نیروی کار سلامت «با عملکرد خوب» نیرویی است که در دسترس، شایسته، پاسخگو و سازنده باشد.

 

رییس دانشگاه در ادامه عنوان کرد: از دیگر بخش‌های مهم مدیریت سلامت، تولید و استفاده استراتژیک اطلاعات است. این اطلاعات در پاسخ به شرایط اضطراری از جمله بروز یک اپیدمی به کار می‌آید.

 

دکتر زالی دسترسی عادلانه به دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن‌ها و فناوری‌های با کیفیت، ایمن و مقرون به صرفه، تامین مالی پایدار و رهبری مناسب را از دیگر ارکان مهم ارتقای رفاه و بهره‌وری دانست.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان ایجاد یک محیط انگیزشی برای کارکنان در سیستم مراقبت‌های بهداشتی را مهم خواند و گفت: انگیزه کارکنان بهداشت و درمان تحت تأثیر عوامل مرتبط با نظارت، مزایای مالی، آموزش شغلی و رشد، بر ارتقای بهره‌وری سیستم بهداشتی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 134797

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.

اخبار مهم دیگر:

 بررسی چشم اندازهای بهره وری دانشگاه در سال جاری
توسط کارگروه مدیریت بهره‌وری صورت گرفت؛
بررسی چشم اندازهای بهره وری دانشگاه در سال جاری
کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه به منظور هماهنگی درخصوص برنامه‌های بهره‌وری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه در سال جاری با حضور مسئولان و کارشناسان بهره‌وری مرکز و سایر اعضا تشکیل جلسه داد.
بهره وری؛ میانبری اثربخش برای تعالی سازمان
بهره وری؛ میانبری اثربخش برای تعالی سازمان
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اگر نگاه بهره‌ورانه نداشته باشیم دچار ایستایی خواهیم شد، گفت: بهره‌وری در دنیای مدرن میانبری اثربخش برای ارتقا و تعالی سازمان است.
همایش تبیین برنامه ارتقای بهره وری بیمارستان‌ها آغازبه‌کار کرد/دکتر زالی: دالان توسعه از مسیر کمیته‌های بهره‌وری عبور می‌کند
همایش تبیین برنامه ارتقای بهره وری بیمارستان‌ها آغازبه‌کار کرد/دکتر زالی: دالان توسعه از مسیر کمیته‌های بهره‌وری عبور می‌کند
رییس دانشگاه در همایش تبیین برنامه ارتقای بهره‌وری بیمارستانه‌ها، گفت: دالان توسعه از مسیر کمیته‌های بهره‌وری عبور می‌کند.