• تاریخ انتشار : 1401/02/11 - 09:24
  • بازدید : 133
  • تعداد بازدیدکننده : 130
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

اهمیت خانه های مشارکت در انتقال مطالبات سلامت محور مردمی به مسئولان

رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان تهران ، این خانه را مکانی برای تعامل شبکه های مردمی عنوان کرد که در فرآیند تدوین ، اجرا و ارزشیابی برنامه های سلامت دخیل بوده و در انتقال مطالبات سلامت محور مردمی به مسئولان مشارکت دارند.

 

رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان تهران ، این خانه را مکانی برای تعامل شبکه های مردمی عنوان کرد که در فرآیند تدوین ، اجرا و ارزشیابی برنامه های سلامت دخیل بوده و در انتقال مطالبات سلامت محور مردمی به مسئولان  مشارکت دارند.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از شبکه بهداشت و درمان قرچک،در جلسه ای با حضور جمعی از مسئولان رییس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قرچک انتخاب شد.

 

درابتدای این جلسه دلبری رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان ضمن تبیین اهداف خانه مشارکت گفت: خانه مشارکت مکانی برای تعامل شبکه های مردمی است که در فرآیند تدوین ، اجرا و ارزشیابی برنامه های سلامت دخیل بوده و در انتقال مطالبات سلامت محور مردمی به مسئولان ذیربط مشارکت دارند.

 

وی افزود: رییس خانه مشارکت مردم در سلامت باید نگاه فرابخشی به مسایل برای رسیدن به راه حلهای بهتر و افزونتر داشته باشد.

 

دلبری خاطرنشان کرد: رییس خانه مشارکت مردم باید فردی مطالبه گر، با تجربه و توانمند باشد و با استفاده از هم افزایی و همکاری های بین بخشی بتواند پیوندهای موثری را با گروههای مردمی و خانه مشارکت ایجاد کند و ازظرفیت ها و پتاسیل های موجود در منطقه در راستای تدوین و اجرای برنامه های ارتقای سلامت استفاده بهینه کند.

 

رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان تهران با اشاره به نقش میانجی ها  در انتقال صدای مردم به خانه مشارکت گفت: ارزیابی دوره ای عملکرد خانه مشارکت می تواند ارزشمندی آنها را انعکاس دهد.

 

دکتربکرانی رییس مرکز بهداشت شهرستان قرچک نیز در این نشست ضمن تبیین شیوه نامه استقرار خانه های مشارکت مردم در سلامت گفت: حس مطالبه گری در مردم را باید در قالب هدایت شده افزایش داد و با استقرار خانه مشارکت مردم در سلامت می توان به این حس مطالبه گری هدایت شده و پیگیری مطالبات در مسیر درست دست یافت.

 

صغیری معاون اجتماعی فرماندار شهرستان قرچک نیز در این نشست خاطرنشان کرد که از نقاط قوت استقرار این خانه ها ، توانمندسازی مردم  توسط گروههای مردمی است.

 

وی افزود: در حقیقت کسی که ریاست خانه مشارکت را برعهده دارد باید فردی توانمند بوده و تمایل به پیگیری مطالبات سلامت را داشته باشد و در راستای برطرف کردن مشکلات و پیگیری مطالبات تا حصول نتیجه تلاش کند.

 

در ادامه فرجی کارشناس مشارکت های مردمی دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه،  استقرار نظام مطلوب برای دسترسی آسان به گروه‌های مردمی به ‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر و مشارکت دادن آنان در تدوین، اجرا، پایش و ارزشیابی طرح‌های ارتقای سلامت را ازجمله اهداف تشکیل خانه مشارکت عنوان کرد.

 

وی با اشاره به این که در خانه های مشارکت تمامی اعضا باید برای تحقق شعار با مردم و برای مردم تلاش کنند ،  شکل گیری این نهاد را در سطح شهرستان و مناطق تحت پوشش دانشگاه بسیار باارزش و ضروری عنوان کرد.

 

وی افزود: بحث سلامت موضوعی عام المنفعه است و همه دستگاه‌ها، نهادها، ارگانها، سازمانهای مردم نهاد و تمامی اقشار جامعه باید در راستای تحقق اهداف آن مشارکت داشته باشند.

 

به گفته فرجی برای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی همه باید احساس مسئولیت کرده  و در کنار هم برای اهداف آن تلاش کرده و ضمن شناسایی مشکلات و چالش ها با همفکری ذینفعان و مردم در راستای حل آنها تلاش کنند.

 

سپس نمایندگان تشکل های مردمی به بیان نظرها  و پیشنهادهای خود در زمینه بهبود فعالیت های خانه مشارکت مردم در سلامت ازجمله  انتخاب رییس دغدغه‌مند و دارای مشغله کاری کمتر، استفاده از تجربیات موفق سایر سازمان های مردم نهاد در موضوعات انگیزشی افراد  پرداختند.

 

در خاتمه این نشست پس از انجام فرآیند رای گیری، زهرا عظیمی با کسب 15 رای از 23 رای اخذ شده به عنوان رییس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قرچک انتخاب شد.

 

در این جلسه انتخابات صغیری معاون اجتماعی فرماندار شهرستان قرچک ،  دکتر بکرانی معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان،  دلبری رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان تهران، فرجی کارشناس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه و نمایندگان تشکل ها و ادارات شهرستان حضور داشتند.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 116085
کلمات کلیدی