• تاریخ انتشار : 1400/03/08 - 11:47
  • بازدید : 158
  • تعداد بازدیدکننده : 157
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات/ جوانان و نوجوانان؛ مهم‌ترین هدف اقتصادی صنایع دخانی

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه با اشاره به افزایش شیوع مصرف قلیان در سالهای اخیر به ویژه در جوانان، مهمترین هدف اقتصادی صنایع دخانی را جوانان و نوجوانان برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه با اشاره به افزایش شیوع مصرف قلیان در سالهای اخیر به ویژه در جوانان، مهمترین هدف اقتصادی صنایع دخانی را جوانان و نوجوانان برشمرد.

 


دکتر غلامرضا حیدری رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، ضمن گرامیداشت هفته ملی بدون دخانیات به تبیین شعار این روز جهانی و روزشمار این هفته ملی پرداخت.

 

وی گفت: شعار روز جهانی بدون دخانیات در سال 2021  (Commit to quit) تعهد برای ترک دخانیات است که  امیدواریم  در هفته بدون دخانیات بتوانیم گامی بزرگ در جهت تحقق این شعار برداریم

 

به گفته دکتر حیدری سازمان بهداشت جهانی ۳۱ماه مصادف با 10 خردادماه  را از  سال ۱۹۸۷  به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده است. و امسال ۱۰ خردادماه سی و سومین سالروز جهانی بدون دخانیات  است.

 

وی افزود: در این روز  کشورهای مختلف به تبیین و برجسته سازی توفیقات و پیشرفت های حاصله در طی یکسال گذشته در راستای تبدیل جهان به دنیایی عاری از دخانیات می پردازند.

 

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه استفاده از قلیان را مانند مصرف سیگار برای سلامتی مضر دانست و تصریح کرد: مصرف کنندگان قلیان درک کمتری از خطرات سلامت آن دارند و یا تحت تاثیر باورهای غلط و رایج در جامعه هستند که قلیان را بی ضرر می دانند.

 

به گفته وی قلیان هرگز جایگزین سالمی برای سیگار نیست و هیچ دلیل علمی وجود ندارد که اضافه کردن برخی وسایل یا لوازم جانبی بتواند مضرات قلیان را کاهش دهد.

 

دکتر حیدری خاطرنشان کرد: استفاده از قلیان علاوه بر آسیب های جدی به مصرف کننده، افرادی که هوای بازدمی استفاده کنندگان از قلیان (دود دست دوم) را استنشاق می کنند، را نیز به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

 

وی شعار ملی هفته بدون دخانیات در سال 1400 را  تعهد من، ترک قلیان است برشمرد و  به تبیین روزشمار این هفته و شعار روزهای هفته ملی بدون دخانیات پرداخت که بشرح زیر است.

 

سه شنبه​4 خرداد 1400​: تعهد من؛ ترک قلیان برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و واگیر از جمله کووید-19

چهارشنبه​5 خرداد 1400​:تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت جوانان متعهد

پنج شنبه​6 خرداد 1400:​تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت خانواده های مسئولیت پذیر

جمعه​7 خرداد 1400​:تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت قانونگذاران و دولتمردان

شنبه​8 خرداد 1400​:تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت سازمان های مردم نهاد

یکشنبه​9 خرداد 1400​:تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت صنایع سلامت محور

دوشنبه​10 خرداد 1400​:تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت نظام سلامت

 

دکتر حیدری در ادامه به پیام‌های پیشنهادی برای این روزها اشاره کرد که عبارتند از؛ دود قلیان، کشنده است.قلیان، نفس ما و عزیزانمان را می گیرد.جوانان و نوجوانان ما مهمترین هدف اقتصادی صنایع دخانی هستند.قلیان، باعث پیری زودرس می شود.قلیان، زیبایی ما را می گیرد.قلیان، دشمن شادابی پوست ماست.قلیان، تفریح نیست، خودکشی است قلیان، باروری زنان و مردان را کم می کند.قلیان، شانس تولد نوزاد نارس را بیشتر می کند.. مواد سمی موجود در دود قلیان، با آب تصفیه نمی شود

 

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان دکتر مسیح دانشوری اظهار کرد: مردم بسیاری از نقاط جهان قلیان می کشند، قلیان به نام های متفاوت ازجملهShisha, Goza, Narghile, Ghalyoon، Hookah شناخته می شود.

 

وی افزود: در ساختار قلیان، تنباکو در یک سر قلیان که دارای سوراخ هایی در پایین آن است، قرار داده می شود. سرقلیان از طریق یک لوله رابط به ظرفی حاوی آب متصل می شود.

 

به گفته وی ذغال داغ یا خاکستر ذغال روی تنباکو قرار می‌گیرد و با گرم کردن آن، دود ایجاد می کند. مصرف کننده با استفاده از یک شلنگ متصل به ظرف آب، هوای داخل آن که حاوی دود ناشی از سوختن تنباکو است را استنشاق می کند و به داخل ریه های خود می کشد.

 

دکتر حیدری تصریح کرد: استفاده از قلیان در سراسر دنیا به ویژه در منطقه مدیترانه شرقی رو به افزایش است و جوانان بیشتر به آن روی می‌آورند. در سال های اخیر، استفاده از قلیان در بین جوانان در این منطقه نسبت به سیگار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

 

وی گفت: دود حاصل از تنباکوی قلیان حاوی مقادیر زیادی از مواد سمی شناخته شده برای ایجاد بیماری‌ها از جمله سرطان است و برخی از این مواد سمی توسط مصرف کنندگان قلیان جذب می شوند.

 

دکتر حیدری یادآور شد:  این مواد سمی در هوای تنفسی، خون و ادرار آنها وجود دارد. استفاده از قلیان با سرطان های دهان، مری و ریه، و احتمالا با سرطان های معده و مثانه ارتباط دارد.

 

وی افزود: شواهد جدی به نفع ارتباط استفاده از قلیان با بیماری های تنفسی، قلبی عروقی، دهان و دندان، وزن کم هنگام تولد، التهاب مزمن بینی، ناباروری مردان، بیماری ریفلاکس معده مری و مشکلات سلامت روان وجود دارد.

          

دکتر حیدری در خاتمه بیان کرد: ترک دخانیات سلامتی و زندگی اطرافیان شما را بهتر می کند. متعهد به ترک باشید و همراه با میلیون ها نفر در سراسر جهان این عادت نامناسب را ترک کنید.

 

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۷۷۰۰ س. ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 104979
کلمات کلیدی