اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/03/29 - 12:31
  • بازدید : 132
  • تعداد بازدیدکننده : 119
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون بهداشت دانشگاه خبر داد

ارایه خدمات مراقبت‌های ادغام یافته سلامت به 341 هزار مرد میانسال

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح سواد سلامت مردان، از ارایه خدمات مراقبت‌های ادغام یافته سلامت به 341 هزار مرد میانسال توسط مراکز بهداشتی دانشگاه در سال 1402 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدرضا سهرابی ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت مردان ایرانی (24 تا30 خردادماه) این هفته را فرصتی مناسب برای حساس‌سازی جامعه نسبت به توجه بیشتر به سلامت مردان ایرانی عنوان کرد.

 

وی با اشاره به شعار این هفته مبنی بر «مردان سالم، ایران قدرتمند و جوان» یادآور شد: در این هفته برنامه‌هایی با رویکرد ارتقای سواد سلامت، توجه به عوامل خطر ناباروری مردان، ترویج فرهنگ خودمراقبتی و غربالگری سرطان‌های شایع در دانشگاه برگزار شده است.

 

دکتر سهرابی با بیان این که افراد موظف هستند از سلامت خود به بهترین نحو ممکن مراقبت کنند، گفت: متاسفانه مردان توجه کمتری به سلامت خود دارند.

 

وی ارتقای سطح سواد سلامت مردان را از اولویت های مهم نظام سلامت برشمرد تا به واسطه آن مردان برای تصمیم گیری صحیح درمورد سلامت خود توانمند شوند.

 

دکتر سهرابی توجه به سلامت مردان به عنوان محور اقتصاد خانواده و نیروی کار جامعه را بسیار مهم و از اولویت‌های بهداشتی عنوان کرد.

 

به گفته وی نیمی از جمعیت کشورهای در حال توسعه را مردان میانسال تشکیل می‌دهند.

 

افزایش جمعیت مردان میانسال

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به افزایش جمعیت مردان میانسال، این گروه از جامعه را یکی از گروه‌های هدف مراقبت‌های بهداشتی برشمرد.

 

دکتر سهرابی ناباروری مردان را یکی از مواردی ذکر کرد که در سلامت مردان مورد غفلت قرار گرفته است و به نقش عوامل مختلف نظیر چاقی، تغذیه نامناسب، استرس، امواج الکترومغناطیسی، مواجهات شغلی و سموم محیطی و آفت‌کش‌ها در ناباروری مردان اشاره کرد.

 

معاون بهداشت دانشگاه، غربالگری، شناسایی و درمان به موقع  ناباروری را در استحکام بنیان خانواده‌ها موثر برشمرد.

 

دکتر سهرابی حوادث جاده‌ای و ترافیکی را از مخاطرات تهدید کننده سلامت مردان برشمرد و یادآور شد: علاوه بر نظارت بر اجرای قوانین و مقرارت رانندگی می‌توان با فرهنگ‌سازی استفاده از کمربند ایمنی، حفظ سرعت مجاز و استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان موتورسیکلت از صدمات و عوارض حوادث ترافیکی، از کارافتادگی و یا مرگ و میر مردان پیشگیری کرد.

 

دکتر سهرابی از اجرای برنامه مراقبت‌های ادغام یافته سلامت میانسالان (مرد و زن) در مراکز بهداشتی دانشگاه خبر داد.

 

به گفته وی در قالب این برنامه، خدمات بهداشتی با هدف کاهش موارد مرگ زودهنگام میانسالان ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان‌ها، ارتقای شیوه زندگی سالم از طریق کنترل عوامل خطر بیماری‌ها مانند( مشکلات تغذیه‌ای، فعالیت فیزیکی ناکافی، استعمال دخانیات)، توانمندسازی میانسالان و کاهش بار بیماری‌های شایع مردان ارایه می‌شود.

 

وی ارایه مراقبت‌های مذکور را در قالب یک بسته خدمتی عنوان کرد که شامل تن سنجی و ارزیابی الگوی تغذیه، ارزیابی فعالیت بدنی، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی، ارزیابی سلامت روان، غربالگری اولیه درگیری با مصرف دخانیات، مواد و الکل و غربالگری سرطان روده بزرگ است.

 

به گفته معاون بهداشت دانشگاه در سال1402 تعداد 341 هزار نفر از مردان میانسال برای دریافت خدمات مذکور به مراکز بهداشتی تابعه معاونت بهداشت مراجعه کردند.

 

دکتر سهرابی یادآور شد: این خدمات به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه‌های بهداشت ارایه می‌شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 143660
کلمات کلیدی