اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/12 - 11:27
  • بازدید : 551
  • تعداد بازدیدکننده : 499
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

اولین نشست هیئت امنای سال 1403 دانشگاه برگزار شد

اولین نشست اعضای هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال1403 با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، با تمرکز بر بررسی مباحث بودجه سال آتی و ارتقای خدمات سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه هیئت امنای دانشگاه که با حضور دکتر محمد مخبر دزفولی معاون اول رییس جمهور، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رییس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، دکتر ایرج فاضل استاد پیشکسوت دانشگاه، اعضای هیئت امنا و هیئت رییسه دانشگاه، مدیران و مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه برگزارشد، به اهمیت جلسات هیئت امنای دانشگاه اشاره کرد و حضور مسئولان عالی‌رتبه کشور در این جلسه را نشان از دغدغه ایشان به موضوعات حوزه سلامت عنوان کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: مصوباتی که در این جلسه به مرحله اجرایی شدن می‌رسد، منتج به ارتقای سلامت و ارایه خدمت باکیفیت‌تر به مردم خواهد شد.

 

رییس دانشگاه به شعار ابلاغی سال 1403 با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: به محض اعلام مدبرانه این عنوان توسط رهبرمعظم انقلاب اسلامی، ستاد و قرارگاه عملیاتی در سطح وزارت بهداشت و با تدبیر دکتر عین‌الهی شکل گرفت، این راهبردهای مترقی نیز در عالی‌ترین سطوح دانشگاهی نیز آغاز به کار کرد به شکلی که تا به امروز چهار جلسه هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای تحقق اهداف و منویات مقام معظم رهبری با اهدافی نظیر بسترسازی لازم برای خدمت بیشتر به مردم و استفاده حداکثری از سرمایه‌های مردمی فعال، نخبه و توانمند دستور کار قرار گرفته است.

 

دکتر زالی در ادامه به تلاش‌های دانشگاه در سال‌های اخیر با هدف افزایش درآمد‌های اختصاصی اشاره کرد و درباره افزایش درآمد از محل کسب درآمد اختصاصی در سال‌های 1401 و 1402 ‌گزارشی ارایه داد.

 

رشد اعتبارات هزینه‌ای، تملک‌های دارایی، انجام تعهدات دانشگاه با پیمانکاران، اهمیت به صفر رساندن مطالبات پزشکان، ضرورت عمل به تعهدات از سوی بیمه‌ها و همسان‌سازی نظام HIS با بیمه‌ها، از مواردی بود که دکتر زالی در این جلسه به آن اشاره کرد.

 

 

وی همچنین از ارایه خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت سال در بیمارستان کودکان مفید خبر داد.

 

خدمات دانشگاه در حوزه بهداشت استثنایی است

 

دکتر زالی ارایه خدمات بهداشتی با تمرکز حداکثری بر پیشگیری در دانشگاه را درخشان توصیف کرد و افزود: تنوع ارایه خدمت بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از نظر ارایه خدمت، افزایش فضای فیزیکی و اجرای پروژه‌های بهداشتی در سالهای اخیر استثنایی بوده است.

 

رییس دانشگاه به رشد دانشگاه در حوزه‌ توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: تمام برنامه‌ها و فرآیندهای اینترنتی دانشگاه با هدف الکترونیکی شدن در دولت سیزدهم شتاب بیشتری داشته است و تقریبا هیچ فرآیندی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وجود ندارد که فاقد دسترسی الکترونیکی باشد.

 

وی به افتتاح بیمارستان 820 تختخوابی غدیر دانشگاه در سال 1402 با حضور رییس جمهور اشاره کرد و توضیحاتی را درباره سایر پروژه‌های در دست احداث دانشگاه ارایه داد.  

 

رییس دانشگاه از توسعه تخت‌های بیمارستانی به عنوان یکی از افتخارات دولت سیزدهم نام برد و به دستاوردهای دانشگاه خصوصا در افزایش تعداد تخت‌های ویژه در این حوزه اشاره کرد.

 

دکتر زالی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ارایه خدمت به بیش از شش میلیون نفر در حوزه بهداشت و درمان  را به خود اختصاص داده است، این آمار را برای کشور و دانشگاه غرورانگیز توصیف کرد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه چالش‌های درمانی دانشگاه را نیز مطرح کرد و گفت: ارتقای زیرساخت‌های درمانی و ایمنی محیط در بیمارستان‌ها از جمله مواردی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ضرورت توسعه پژوهش بخش دیگری از گزارش دکتر زالی را به خود اختصاص داد.

 

وی به تامین زیرساخت‌‌های لازم برای افتتاح اولین پارک علم و  فناوری سلامت درزمینی به مساحت 15 هزار مترمربع  اشاره کرد.

 

 

کسب رتبه برتر در زمینه ایجاد اشتغال، نگه‌داشت سرمایه انسانی، اجرای طرح‌های جوانی جمعیت، مستندسازی اسناد باهدف مولد‌سازی، انجام اقدامات رفاهی برای کارکنان و بازنشستگان دانشگاه، شبیه‌سازی آناتومی و تشریح با هدف ارتقای آموزش‌ به دانشجویان، برگزاری برنامه‌های منتورشیپی برای دانشجویان و دستیاران، الکترونیکی شدن آزمون‌ها، بررسی بیماری‌های بومی هر منطقه، افزایش نشر کتاب و همچنینن افزایش مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان ضمن تجاری شدن محصولات از مواردی بود که دکتر زالی به آن اشاره کرد.  

 

وی از ارزیابی 80 گروه بالینی در دانشگاه خبر داد و افزود: این اقدام همگرایی گروه‌های دانشگاه را به همراه خواهد داشت.

 

دکتر زالی  با بیان اینکه دانشگاه در پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویی مدال‌های رنگارنگی را از آن خود کرده خاطرنشان کرد ادامه داد: دانشگاه در حوزه انتشار مقالات بین‌المللی جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده است؛ به طورمثال در نظام رتبه‌بندی لایدن به رتبه 413 رسیده‌ایم.

 

دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به نقطه‌ خود اتکایی رسیده‌اند

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارتقای کیفیت مقالات منتشر شده توسط محققان دانشگاه در معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: 13 مجله دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی معتبربین‌المللی حائز ضریب تاثیر شده‌اند، این دستاورد برای اولین بار در تاریخ پژوهشی این دانشگاه افتخار بزرگی را برای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی رقم زده است.

 

وی به افتتاح اولین مرکز فناوری در دانشگاه در سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: تمام این دستاوردها گواه این مهم است که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به نقطه‌ خود اتکایی رسیده‌اند.

 

دکتر زالی با بیان اینکه عنوان مرکز اعتبار بخشی رشته جراحی در 27 کشور منطقه به دانشگاه علوم پزشکی تعلق دارد ادامه داد: این مهم کاری بزرگ و قابل افتخار برای دانشمندان این مرز و بوم است.

 

استحصال درآمد و رشد جذب دانشجویان خارجی و رشد خدمات کنسولی از دیگر مواردی بود که رییس دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با جذب بیش از هزار دانشجوی خارجی، برنامه‌های بین‌الملل‌سازی و جذب دانشجوی خارجی را در دستور کار دارد.  

 

وی از رشد جذب اساتید مدعو در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبرداد و گفت: این دانشگاه در قالب و شکل‌های مختلف و مشخص با بسیاری از کشورهای پیشرفته تفاهم‌نامه همکاری دارد.

 

دکتر زالی به دستاورهای دانشگاه در حوزه IPD نیز اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستاوردهای ارزنده‌ای در این حوزه دارد.

 

وی با بیان اینکه تیم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شبانه‌روز در حال فعالیت است ادامه داد: در موضوع خانه مشارکت ‌13 نهاد بین‌ دانشگاهی در این مراکز با هدف ارتقای کیفیت ارایه خدمت در حال فعالیتند.

 

دانشگاه با 10 مرکز سراج خدمات ویژه‌ سلامت روان را ارایه می‌دهد

 

رییس دانشگاه در ادامه به افتتاح و افزایش مراکز سراج در دانشگاه اشاره کرد و افزود: غربالگری، درمان، انگ‌زدایی، پیگیری و ویزیت در منزل به عنوان بسته ارایه خدمت در مراکز سلامت روانی اجتماعی جامعه به صورت کاملا رایگان ارایه می‌شود.

 

دکتر زالی گفت: افتتاح 100 مرکز سراج در کشور در دستور کار است که از این تعداد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارایه خدمت در 10 مرکز سراج، بالاترین میزان خدمت را در کارنامه خود دارد.

 

رییس دانشگاه در این نشست به اهمیت حوزه بهداشت و ضرورت اجرای پروژه‌های مترقی آن اشاره کرد و افزود: مراکز جامع سلامت صرفا خدمت درمانی ارایه نمی‌دهند بلکه خدمات بهداشتی مثل دندانپزشکی، بهداشت محیط، آموزش بهداشت را ارایه می‌دهد به شکلی که خدمت در این مراکز مورد توجه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.  

 

وی ادامه داد: هر خدمتی که در دانشگاه داده می‌شود برای مجموعه دانشگاه و کشور باعث افتخار است و آمارها نشان می‌دهد خدمات دانشگاه در حوزه بهداشت نیز در اولین روزهای سال جدید نیز تعطیل‌نشدنی بود.

 

دکتر زالی در ادامه به اجرای پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این طرح با بالاترین میزان غربالگری دست‌یافتیم.

 

غربالگری سل با هدف بیماریابی از دیگر مواردی بود که رییس دانشگاه به آن اشاره کرد.

 

دکتر زالی با بیان اینکه دانشگاه درحوزه دارو و غذا نیز در سال 1402 رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داد عنوان کرد: به ازای هر داروخانه تحت نظر کارشناسان دانشگاه، هشت مورد بازدید را ثبت کرده‌اند.

 

رشد قابل توجه در زمینه صدور گواهینامه استاندارد صادارت  از دیگر مواردی بود که رییس دانشگاه به آن اشاره کرد.

 

وی به برخی دستاورهای دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه برگزاری جشنواره قرآن و عترت، دانشجویان نمونه، رشد ازدواج دانشجویی، برگزاری اردوی راهیان نور و اردوهای جهادی، بازنگری طرح‌های استاد مشاور، اجرای طرح منتور شیپ از جمله این دستاوردهاست.

 

رییس دانشگاه در ادامه طرح پیشنهادهای اعضای هیئت امنای دانشگاه در حوزه تامین اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بهداشتی و درمانی و پژوهشی، اجرای برنامه‌های پژوهشی و آموزشی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی را مرور کرد.

 

دکتر  زالی  در ادامه روز گرامیداشت مقام استاد را به اساتید و معلمان کشور و مشخصا به استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تبریک گفت.

 

وی ضمن مرور خلاصه‌ای از فاجعه‌ای که در غزه رخ داده، به تجمعات اعتراض‌آمیز دانشگاهیان در محکومیت سیاست‌های آمریکا مبنی بر نفی آزادی بیان دانشجویان اشاره کرد و گفت: اساتید، کارکنان و دانشجویان در صحن دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز با هدف اعلام همبستگی با دانشجویان آزادیخواه حامی فلسطین، تجمعی اعتراض‌آمیز و گسترده انجام دادند.

 

 

در  این نشست دکتر ابراهیم گلمکانی دبیرهیئت‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت، از تلاش‌های مجموعه دانشگاه در راستای کسب دستاوردهای ارزشمند در حوزه سلامت قدردانی کرد، سپس جلسه وارد دستور کار شد و کلیات بودجه و جداول مربوطه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این نشست عصر  11 اردیبهشت‌ماه با حضور دکتر ابراهیم گلمکانی دبیر هیئت امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه، دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر ناصر سیم فروش، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، دکتر حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، اعضای هیئت رییسه دانشگاه و جمعی از مسئولان دانشگاه، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 141832
کلمات کلیدی