اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/04/13 - 12:56
  • بازدید : 554
  • تعداد بازدیدکننده : 483
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تجلیل از برگزیدگان دانشگاه در بیست و‌ هشتمین جشنواره قرآن و‌ عترت وزارت بهداشت

آیین تجلیل از برگزیدگان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مرحله کشوری بیست و‌ هشتمین جشنواره قرآن و‌ عترت وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آیین تجلیل از برگزیدگان دانشگاه در مرحله کشوری بیست و‌ هشتمین جشنواره قرآن و‌ عترت وزارت بهداشت با حضو‌ر دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه، مسئولان ، پیشکسوتان قرآنی،اساتید، کارکنان و دانشجویان امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم با اشاره به جامعیت بسیط قرآن گفت: در این بساطت معنایی و ظاهری، دریچه‌های جدیدی برای واکاوی قرآن وجود دارد.

 

دکتر زالی در ادامه اعجاز ریاضی قرآن را بسیار جذاب و حیرت انگیز برشمرد و نمونه هایی از آن را بیان کرد.

 

به گفته دکتر زالی در قرآن کلمه روز و شب ۳۶۵ بار به تعداد ایام سال، لفظ زن و مرد24 بار(به تساوی)، کلمه سجده ۳۴ بار (به تعداد سجده های نمازهای یومیه) و لفظ مرگ و زندگی نیز 145 بار و به تساوی تکرار شده است که این موضوع بسیار شگفت انگیز است و نشان از اعجاز قرآن دارد.

 

وی بخش موسیقیایی قرآن و نوای خوش‌طنین قاریان قرآنی ممتاز جهانی را از دیگر اعجازهای قرآن عنوان کرد که باعث ترغیب بسیاری از افراد به تلاوت و قرائت و حفظ قرآن شده است.

 

دکتر زالی با اشاره به آثار وضعی قرآن گفت: نتایج برخی تحقیقات نشان داده که شنیدن نوای آسمانی قرآن در کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی قلب تاثیرگذار است.

 

وی همچنین براساس نتایج مطالعات انجام شده، قرآن را در ایجاد خودشکوفایی، نشاط مومنانه و شادکامی موثر عنوان کرد و  اضطراب زدایی و آثار تسکینی بر روی بیماران و سایر افراد را از آثار وضعی قرآن برشمرد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد که بخش‌های بسیاری از آیات قرآن کماکان نامکشوف است و نیاز به غور کردن دارد.

 

وی با اشاره به این که هشت بار واژه برهان در قران آمده گفت: قرآن یک شکل متعالی استدلالی است و وجه ساختاری تحلیلی قرآن، استدلال برهان است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیگر اعجازهای قرآن به موضوعات مربوط به حوزه سلامت اشاره کرد که در قرآن ذکر شده و نمونه هایی از آنها را ذکر کرد.
 
 
دکتر زالی با اشاره به اینکه نگاه قرآن به انسان یک نگاه مبتنی بر کرامت است، اظهار امیدواری کرد که با بهره گیری از مبانی قرآن در حوزه پزشکی و سلامت بتوانیم در راستای اعتلای بهداشت و سلامت افراد گام های موثری برداریم.
 
 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت عید غدیرخم و روز مباهله به بیان توضیحاتی در خصوص این دو واقعه مهم سنتی تاریخی اسلام پرداخت و ضمن تشریح کامل واقعه مباهله را زیربنای شکل گیری غدیر برشمرد.

 

رییس دانشگاه در پایان از تلاش تمامی دست اندرکاران برگزاری این مراسم و همچنین اساتید و پیشکسوتان قرآنی و تمامی برگزیدگان دانشگاه در بیست و هشتمین جشنواره قران و عترت در راستای ترویج فرهنگ قرآنی تقدیر کرد.

 

دکتر اسماعیلی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تجلیل از برگزیدگان این جشنواره به ارایه گزارشی از اقدامات مرکز قرآن و عترت این معاونت پرداخت.


به گفته وی در این جشنواره که در هشت بخش برگزار شد، 801 نفر از دانشگاه شرکت و در بخش‌های آوایی و‌ معارفی  رتبه‌های برتر کسب کردند.


به گفته وی ۲۱۴ نفر از دانشگاه به مرحله کشوری این جشنواره راه یافتند که در نهایت ۲۱ رتبه برتر در بخش‌های مختلف را به خود اختصاص دادند که ۱۶ تن از آنان دانشجو، سه نفر استاد و دو نفر نیز از کارمندان دانشگاه بودند.


وی در ادامه با اشاره به بهره گیری از  ظرفیت اساتید مجرب قرآنی دانشگاه برای توانمندسازی افراد مستعد، از تلاش مرکز قرآن و عترت دانشگاه در این راستا و همچنین رابطان قرآنی در مراکز تابعه دانشگاه تقدیر کرد.


دکتر اسماعیلی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این محفل و داوران افزود: امسال با تلاش همه عزیزان شاهد رشد شرکت کنندگان و برگزیدگان در مراحل دانشگاهی، کشوری و ملی بودیم و  ۹ نفر نیز به مرحله ملی راه یافتند که امیدوارم رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دهند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این آیین قاریان برجسته قرآنی استاد موسوی بلده، استاد قاسم‌رضیعی، استاد حامد ولی زاده و همچنین دکتر جلیل بیت مشعلی رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز حضور داشتند.

 

این مراسم شامل بخش‌های متنوعی از جمله توصیه های اساتید پیشکسوت قرانی، اجرای گروه سرود عقیله ،اهدای کمک هزینه سفر کربلا به قید قرعه، قرائت قرآن توسط برگزیدگان، سخنرانی استاد چیت چیان کارشناس و مدرس قران،  شعرخوانی و ذکر روایاتی از کرامات امام هشتم توسط دکتر عنایت ا… نعمت خراسانی ، مداحی امیررضا خلخالی دانشجوی رادیولوژی برگزیده جشنواره و... بود. همچنین در بخش جنبی این مراسم‌ نیز نمایشگاهی متشکل از غرفه های مختلف پوشاک ایرانی اسلامی، غرفه کودک و مسابقه کتابخوانی و … برپا شده  بود.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 144129
کلمات کلیدی