اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/03/16 - 10:00
  • بازدید : 104
  • تعداد بازدیدکننده : 89
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تشریح فعالیت‌های هفته ملی بدون دخانیات در دانشگاه

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت با اشاره به تشدید فعالیت‌های پیشگیری و کنترل دخانیات به تشریح اقدامات انجام شده در این دانشگاه در هفته ملی بدون دخانیات پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، مهندس مجید تاجیک  مصرف دخانیات را یکی از چالش‌های عمده سلامت عمومی و یکی از مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر برشمرد که سالانه موجب مرگ میلیون‌ها نفر از مردم جهان می‌شود.

 

وی با تاکید بر مسئولیت‌پذیری جامعه و سازمان‌های ذی‌ربط درخصوص فعالیت‌های پیشگیرانه، درمان و توانبخشی مصرف کنندگان فرآورده‌های دخانی، ارایه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی در این زمینه را بسیار مهم عنوان کرد.

 

مهندس تاجیک با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر«حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» و شعار ملی «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» خاطرنشان کرد: بازرسان بهداشت محیط با توجه به اثرات سوء تبلیغات درخصوص مصرف مواد دخانی به ویژه در کودکان، نوجوانان و جوانان به تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها پرداختند.

 

وی افزود: بازرسان دانشگاه سه هزار بازدید از مراکز عرضه دخانیات و قلیان انجام داده و بر ممنوعیت تبلیغات، نخی فروشی، عرضه قلیان و سیگارهای الکترونیکی ،فروش مواد دخانی به افراد زیر 18 سال و اجرای سایر موارد مرتبط در قانون جامع کنترل دخانیات نظارت کردند.

 

به گفته مهندس تاجیک علاوه بر بازرسی‌های معمول، در هفته ملی بدون دخانیات توسط کارشناسان 88 گشت‌ مشترک با حضور نماینده دادستان و سازمان‌های متولی(صنعت معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات) برگزار شد.

 

وی نتایج این گشت‌های مشترک را انجام اقدامات قانونی نظیر صدور 825 اخطار و 92 مورد پلمب عنوان کرد و یادآور شد که متخلفان به منظور رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت فعالیت‌های آموزشی، اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی در زمینه‌های کنترل و مضرات مصرف مواد دخانی را از دیگر اقدامات واحدهای بهداشتی دانشگاه برای آگاه‌سازی مردم برشمرد که از طریق فضای مجازی و برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی انجام شد. 

 

وی  همچنین به برگزاری 332 کارگاه و جلسات آموزشی ویژه متصدیان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، کارگاه‌ها، کارخانجات، مراکز کارگری، مدارس، مهدکودک، ادارات، رابطان و سفیران سلامت اشاره کرد  و افزود: در این جلسات علاوه بر اطلاع‌رسانی و آموزش 175 هزار نفر درخصوص مضرات مصرف مواد دخانی، قلیان و سیگارهای‌الکترونیک تلاش شد تا شهروندان نیز با  قوانین مربوطه برای حفاظت از خود در مقابل دود سیگار و قلیان در اماکن عمومی آشنا شوند.

 

به گفته مهندس تاجیک برگزاری80 فعالیت‌ فرهنگی شامل پویش‌، مسابقات ورزشی و نقاشی و برپایی میز خدمت و بیش از هزار مورد تبلیغات محیطی، توزیع پمفلت ، نصب پوستر، بنر و تراکت‌های هشداردهنده در معابر پرتردد، اماکن، ادارات و... بخش دیگری از اقدامات این معاونت در هفته ملی بدون دخانیات بوده است.  

 

وی تاکید کرد: اجرای برنامه‌هایی مانند پیگیری ارایه خدمات ترک مواد دخانی در مراکز خدمات جامع سلامت،  حمایت طلبی و تقویت مشارکت سمن ها در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، حمایت و پشتیبانی از ایجاد مدارس ١٠٠درصد بدون دخانیات و حمایت و پشتیبانی از اماکن و وسایل نقلیه عمومی بدون دخانیات محدود به هفته بدون دخانیات نیست و همواره در طول سال توسط کارشناسان مرتبط  و بازرسان بهداشت محیط پیگیری می‌شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 143256
کلمات کلیدی