اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/04/02 - 09:23
  • بازدید : 62
  • تعداد بازدیدکننده : 49
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در سمینار فیزیوتراپی تخصصی زانو مطرح شد؛

تغییر سبک زندگی، مهمترین راه برای پیشگیری از تخریب مفاصل

رییس دانشکده علوم توانبخشی رعایت نکات پیشگیرانه، درمان‌های مناسب و تغییر سبک زندگی را مهمترین راهکار برای پیشگیری از بروز مشکلات اسکلتی و عضلانی دانست و گفت: با توجه به این موارد می‌توان باعث شد فردی که در معرض مشکلات تخریبی مفاصل قرار دارد مجبور به جراحی و تعویض مفصل نشود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر محمد روستایی دبیر علمی اولین سیمنار فیزیوتراپی تخصصی زانو که با حضور متخصصان و صاحب‌نظران در دانشگاه برگزار شد، با اشاره به گستره وسیع حرفه ای رشته فیزیوتراپی به نقش پر رنگ این رشته در حوزه های مختلف پیشگیری، درمان محافظه کارانه و درمان‌های پس‌از جراحی اشاره کرد.

 

رییس دانشکده علوم توانبخشی کاهش بار مالی وارد بر مردم و دولت و ارتقای کیفی خدمات درمانی را از اهداف اجرای طرح تحول سلامت برشمرد که در حیطه کاری فیزیوتراپی نمود بارزی دارد.

 

این استاد دانشگاه ضمن ابراز نگرانی نسبت به توجه کم به پیشگیری در این حوزه یادآور شد: اگر غربالگری مناسبی در خصوص ضایعات اسکلتی عضلانی صورت گیرد مسلما از بسیاری مشکلات و عوارض در این زمینه پیشگیری می‌شود.

 

به گفته دبیر علمی سمینار با پیشگیری مناسب بسیاری از مشکلات و عوارض در این خصوص مرتفع می‌شود و با درمان‌های فیزیوتراپی مناسب می‌توان از این عوارض جلوگیری کرد تا کار به تعویض مفصل و آرتروپلاستی نرسد.

 

دکتر روستایی خاطرنشان کرد که با رعایت نکات پیشگیرانه، درمان‌های مناسب، تغییر سبک زندگی و به کمک کار تیمی می‌توان تا حد زیادی از بروز مشکلات اسکلتی و عضلانی پیشگیری کرد و باعث شد فردی که در معرض مشکلات تخریبی مفاصل قرار دارد مجبور به جراحی و تعویض مفصل نشود.

 

وی در ادامه به مشکلات و عوارض ناشی از جراحی و همچنین هزینه‌های بالایی که بر فرد و نظام سلامت وارد می شود اشاره کرد.

 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه راه‌اندازی مقطع دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی منجر به ارتقای سطح کیفی و آموزشی همکاران می‌شود، گفت: این موضوع می‌تواند به رفع بیماری‌ها و مشکلات کمک کند.

 

دکتر روستایی ضایعات اسکلتی و عضلانی را از ضایعات شایع عضلاتی اسکلتی عنوان کرد و افزود: زانو از بین سایر مفاصل بیشتر دچار ضایعات می‌شود، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درصدد برگزاری این سمینار علمی برآمدیم.

 

به گفته وی در این سمینار علمی دو روزه اساتید برجسته جراحی و فیزیوتراپی در شش پنل علمی به ارایه آخرین یافته‌های علمی دراین حوزه پرداختند.

 

دکتر روستایی در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این سمینار و همکاری انجمن فیزیوتراپی ابراز امیدواری کرد که نتایج این سمینار علمی منجر به ارتقای کیفی ارایه خدمات به بیماران و دردمندان شود.

 

دکتر غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی نیز به بیان توضیحاتی درخصوص طرح جامع سلامت در دو بعد همگانی و ورزشی پرداخت.

 

وی با اشاره به انجام 2000 عمل جراحی در فدراسیون پزشکی ورزشی در سال گذشته یادآور شد که 1500 عمل جراحی از این تعداد مربوط به زانو بوده است.

 

دکتر نوروزی با اشاره به اهمیت پیشگیری،  آمادگی این فدراسیون را برای برگزاری سمینارهای علمی درخصوص پیشگیری از آسیب‌های ورزشی عضلات و مفاصل (مچ پا و زانو ،شانه و...)را در بعد همگانی و ورزشی اعلام کرد.

 

وی تاکید کرد: اگر ناهنجاری‌های زانو در سنین زیر بلوغ تشخیص داده نشود با افزایش سن درمان سخت تر خواهد شد درصورتی که برخی از این مشکلات قابل پیشگیری هستند.

 

دکتر نوروزی خاطرنشان کرد: در تمرینات ورزشی به اکثر نقاط بدن برای گرم کردن و سرد کردن به جز مفصل زانو اهمیت داده می شود.

 

وی با اشاره به تاثیر افزایش وزن، چاقی، زندگی مدرنیته، زندگی ماشینی بر بروز ضایعات مفصلی تاکید کرد که برخی جراحان معتقدند که در بعد غیر حرفه ای با ورزش مناسب و تقویت عضلات شاید فرد بتواند بدون جراحی به زندگی خود ادامه دهد.

 

دکتر نوروزی ابراز امیدواری کرد که نتایج این سمینار منجر به ارتقای ارایه خدمات در این حوزه شود و با توجه به اهمیت نقش پیشگیری سعی کنیم تا هزینه های کمتری به فرد ونظام سلامت وارد شود.

 

دکتر حسن شمسی دبیر اجرایی سمینار نیز راه اندازی اولین دوره دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را نشان دهنده ظرفیت بالای رشته فیزیوتراپی برشمرد و آن را گامی موثر در راستای رشد علمی و ارتقای بالینی فیزیوتراپیست‌ها دانست.

 

به گفته وی در این سمینار علاوه بر پیشکسوتان فیزیوتراپی، اساتید رشته‌های مختلف (ارتوپدی، رادیولوژی، طب ورزشی، ارتوپدی فنی و...) در قالب شش پنل آموزشی به ارایه آخرین یافته های علمی در این زمینه پرداختند.

 

درقالب پنل‌های تخصصی مذکور برایند نگاه‌ها و رویکردها و سلایق مختلف منجر به شکل گیری زبان مشترک و آشنایی متخصصان بین رشته‌ای با مفاهیم همدیگر می‌شود.

 

دکتر شمسی در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران و شرکت کنندگان ابراز امیدواری کرد که این سمینار بتواند باعث ارتقای کیفی بالینی و ارایه خدمات به بیماران شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 143734
کلمات کلیدی