اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/23 - 16:46
  • بازدید : 425
  • تعداد بازدیدکننده : 368
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

جشنواره دانشگاه بهره‌ور؛ تلنگری برای تحقق مدیریت سبز در کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این دانشگاه اقدامات جسورانه‌ای را در زمینه مدیریت سبز رقم زده است، گفت: برگزاری جشنواره دانشگاه بهره‌ور می‌تواند تلنگری برای حرکت جمعی در راستای تحقق مدیریت سبز در کشور باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی امروز یکشنبه، در جلسه ارایه تجارب برگزیده حوزه مدیریت سبز پنجمین جشنواره دانشگاه بهره‌ور که در تالار امام علی(ع) برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و تقارن این دهه با هفته بهره‌وری، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همه بخش‌های بهره‌وری با نگاهی مبتنی بر تعامل و بهره جستن از ظرفیت‌ها به صورت فزاینده دستاوردهایی داشته است.
 
 
 
وی یادآور شد: تجربه مدیریت سبز هم به عنوان یک راهبرد در جمع مدیران مطرح شد و طی 10 ماه به صورت عملیاتی پیگیری شد.
 
 
 
وی با اشاره به ابعاد مفهومی مدیریت سبز تصریح کرد: در گذشته کمتر کسی در خصوص گرمای زمین و مشکلات زیست محیطی ابراز نگرانی می‌کرد و این دغدغه در فضای آکادمیک و ارگان‌های ذی‌ربط محسور بود، اما امروزه مدیریت سبز موضوعی فانتزی نیست و مولفه مهمی برای بقاست.
 
 
 
 
 
رییس دانشگاه در ادامه تاکید کرد: باید در بخش‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، مدیریتی و منابع به موضوع مدیریت سبز توجه و تعهد ویژه داشت، چراکه اگر ترویج فرهنگ عمومی و عزم جمعی برای تحقق آن صورت نگیرد، حرکت انتزاعی مجموعه را شاهد خواهیم بود. باید نگاهی جامع‌نگر و حرکتی هماهنگ و هارمونیک حاکم باشد.
 
 
 
دکتر زالی با بیان اینکه تریبون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جشنواره دانشگاه بهره‌ور می‌تواند تلنگری برای حرکت جمعی در راستای تحقق مدیریت سبز در سطح کشور باشد، افزود: برنامه‌ریزی برای محافظت از محیط زیست، کمبود آب، گرمای زمین، مقابله با بیماری‌های نوپدید و بازپدید، مقابله با استفاده از آفت‌کش‌ها و تهاجم بشر به طبیعت بکر و زیست‌گاه گونه‌های طبیعی از وظایف هر سیستمی است تا از بروز بحران‌های آتی جلوگیری شود.
 
 
 
به گفته دکتر زالی، بر اساس گزارش‌ها ویروس کرونا از 23 هزار سال قبل در منابع طبیعی جهانی وجود داشته است اما به دلیل درهم‌ریختگی اکوسیستم، بشر در سال‌های اخیر با این ویروس روبه‌رو شد.
 
 
 
رییس دانشگاه گفت: ویروس کرونا پایان بحران‌های جهان‌گیر نیست، بلکه سرآغاز تلخی برای بحران‌های بیشتر است.
 
 
 
 
 
 
 
 
وی اظهار کرد: در گذشته تمام دغدغه مراکز بهداشتی و درمانی ارایه باکیفیت خدمات و درمان تمام بیماران بود، البته که این وظیفه اصلی ماست، اما ارتباط و تاثیر ما بر روی محیط زیست در قالب مدیریت سبز نباید نادیده گرفته شود.
 
 
 
دکتر زالی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت ایجاد ساختمان‌های سبز، عنوان کرد: مطالعات نشان داده در مراکز بهداشتی و بیمارستانی که چارچوب مدیریت سبز اعمال شده و تهویه مناسب و نور طبیعی کافی وجود دارد، صد درصد بازدهی شناختی کارکنان افزایش می‌یابد.
 
 
 
 
رییس دانشگاه به مطالعه‌ای که در انجمن ساختمان سبز (Council house) استرالیا انجام شده، اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، در مراکز بهداشتی و درمانی با مدیریت سبز، به ازای هر تخت بیمارستانی 315 گالون آب و 103BTU انرژی صرفه‌جویی شده است. 
 
 
وی یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا سال 2050، 815 گیگاتن تولید مواد گلخانه‌ای کاهش یابد.
 
 
 
به گفته دکتر زالی، هفت مدل مدیریتی در حوزه مدیریت سبز در کشور وجود دارد که قابلیت پیاده‌سازی دارد، با بهره‌گیری از استاندارد این مدل‌ها یا بومی‌سازی مدل‌ها می‌توان گام‌های مهمی را  در این راستا برداشت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدامات جسورانه‌ای را در زمینه مدیریت سبز رقم زده است.
 
 
 
وی تصریح کرد: محیطی که مدیریت سبز بر آن حاکم است باید دوستانه باشد.پ، از پاکسازی محیط و رفع عوامل میکروب‌زا بدون مصرف مواد شیمیایی تا انتخاب رنگ محیط برای هر بیمارستان بسته به نوع خدمات اهمیت دارد. این گام‌ها نیاز به همراهی و التزام مدیریتی دارد، نه پرداخت هزینه گزاف.
 
 
 
رییس دانشگاه حرکت به سمت مدیریت سبز را به فال نیک گرفت و گفت: مدیریت سبز باید بخشی از راهبردهای مدیریتی تلفیقی شود و این مسیر باید استمرار داشته باشد.
 
 
 
 
رییس دانشگاه ادامه داد: از این پس در ابعاد مدیریتی جدید با اصطلاح سبز بیشتر روبه‌رو می‌شوید.
 
 
 
 
 
 
 
 
وی ادامه داد: مفهومی همچون حسابداری سبز که توسط یک اقتصاددان به نام پیتر وود برای اولین بار مطرح شد، یکی از این مفاهیم مهم است. در حقیقت حسابداری سبز مجموعه قوانینی است که آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی را شناسایی، ثبت و گزارش می‌کند.
 
 
 
دکتر زالی تصریح کرد: در سال جاری باید هنر مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اتصال مدیریت سبز در بخش‌های درمانی، بهداشتی و آموزشی با مفهوم توسعه پایدار باشد. چاشنی این اتصال هم جسارت و انعطاف پذیری مدیریتی در نظر گرفته شود.
 
 
 
رییس دانشگاه در پایان گفت: دانشگاه‌ها برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم باید ایفای نقش کنند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز باید علمدار جریان مدیریت سبز باشد.
 
 
 
 

بیمارستان سبز؛ مدیریت فصل مشترک اقتصاد و محیط زیست

 

دکتر محمدحسن امامی، رییس هیئت مدیره انجمن مدیریت سبز ایران در این جلسه عنوان کرد:  در مسیر بیان مفهوم بیمارستان سبز، اعتباربخشی بیمارستانی را نمی‌توان نادیده گرفت. ایمنی بیمار و کیفیت ارایه خدمات اولویت اول سیستم مدیریتی سبز است.

 

وی ادامه داد: چالش جدی که استقرار نظام اعتباربخشی به بیمارستان‌ها تحمیل کرد، افزایش هزینه‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی بود.

 

دکتر امامی با بیان اینکه منظور از بیمارستان سبز، مدیریت فصل مشترک اقتصاد و محیط زیست یا همان منابع است، گفت: در جریان همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تمرکز بر آموزش و تربیت نیروی انسانی در 12 حوزه بیمارستانی و 9 شبکه بهداشتی بود تا در مرحله اول بدون بهره‌گیری از تکنولوژی، با تکیه بر توانمندی نیروی انسانی، صرفه‌جویی محقق شود.

 

 

وی تصریح کرد: با این رویکرد هوش سبز با هدف ارتقای دانش، یادگیری و انگیزه شکل گرفت. پس از توانمندسازی منابع انسانی، مفهوم حسابداری سبز اهمیت پیدا کرد تا بر اساس آن میزان صرفه‌جویی را ارزیابی کنیم و با صرفه‌جویی وارد حوزه تکنولوژی شویم.

 

رییس هیئت مدیره انجمن مدیریت سبز ایران تصریح کرد: تکنولوژی آخرین قدم است، اولین قدم مواجه شدن با منابع انسانی است.

 

دکتر امامی افزود: در مصرف اقلامی همچون زیراندازها، ماسک‌ها، ملحفه‌ها، دستکش‌ها، گازها و چسب‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توانستیم به میزان مصرف بهینه دست پیدا کنیم. این اقلام مصرفی را به پسماند تبدیل کردیم و کاهش در مصرف منابع منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد.

 

به گفته رییس هیئت مدیره انجمن مدیریت سبز ایران، در کنار صرفه‌جویی مالی، در کاهش میزان آلودگی‌های زیست محیطی و تولید گازهای گلخانه‌ای نیز قدم بزرگی برداشته شد؛ به بیان دیگر «سبز» به مفهوم جهانی خود، محقق شد.

 

وی در پایان بیان کرد: در فاز اول تمرکز بر حوزه‌های پشتیبانی و اداری مراکز اعمال شد که منجر به کاهش ریالی هزینه‌ها و تولید آلودگی شد. در مجموع توانستیم 12 هزار کیلوگرم پسماند، 73 هزار لیتر پساب و 7.5 میلیون کیلوگرم انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دادیم و 40 میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم.

 

دستیابی به توسعه پایدار؛ یکی از اهداف کارگروه بهره‌وری برای استقرار مدیریت سبز

 

دکتر سعید غلام‌زاده دبیر کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه در این جلسه ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص فعالیت کارگروه در هفته دانشگاه بهره‌ور، اظهار کرد: در هفته دانشگاه بهره‌ور، پس از ثبت تجارب مراکز در تمامی حوزه‌ها و انجام دو مرحله ارزیابی، یک تجربه به عنوان تجربه برتر انتخاب می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: در سال جاری، مدیریت سبز به عنوان محوری جدید به محورهای مدیریت بهره‌وری اضافه شد. همچنین وزن داوری خارج از دانشگاه از 70 درصد به 80 درصد و تعداد داوران خارجی از 2 نفر به 3 نفر افزایش یافت.

 

 

دکتر غلام‌زاده از ثبت 443 تجربه خبر داد و افزود: پس از داوری اولیه 185 تجربه استخراج شد که در نهایت 84 تجربه مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد. 15 تجربه نیز در حوزه مدیریت سبز داوری می‌شود.

 

وی با اشاره به هدف کارگروه در استقرار نظام بهره‌وری سبز، تصریح کرد: در این مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار و توسعه اقتصادی، لزوم دقت در مصرف بهینه منابع طبیعی و جلوگیری از آثار سوء مورد تاکید است. در برنامه ششم توسعه نیز بر رعایت الگوهای مصرف و مدیریت سبز تاکید شده است.

 

دبیر کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه ادامه داد: هدف از استقرار نظام بهره‌وری سبز بهره‌گیری از استراتژی بهره‌وری سبز برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی است. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سطح کشور تلاش می‌کند همگام با استانداردهای جهانی در راستای دستیابی به اهداف متعالی مدیریت سبز و پیاده‌سازی آن گام بردارد.

 

به گفته وی، یکی از محورهای تحولی برنامه 5 ساله تدوین شده توسط کارگروه مدیریت بهره وری، استقرار استانداردهای مدیریت سبز بوده است.

 

 

دکتر غلام زاده ادامه داد: اولین گام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همکاری با انجمن مدیریت سبز ایران و برنامه‌ریزی اختصاصی محور استقرار استانداردهای مدیریت سبز بود. همچنین فرهنگ‌سازی، آموزش و تربیت افراد داوطلب، برگزاری جلسات آموزشی برای تربیت ممیزان، تدوین فرم‌ها و چک لیست‌های خودممیزی، ممیزی و پایش مراکز، ارایه کارنامه عملکردی از نتایج ممیزی، ثبت تجارب، تقدیر از مراکز برتر در این حوزه و اعطای گواهی نامه مدیریت سبز به مراکز برتر در دستور کار قرار گرفت.

 

دکتر غلام‌زاده عنوان کرد: کارنامه عملکردی بهره‌وری سبز در 6 حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، حامل‌های انرژی، آب، کاغذ، اقلام مصرفی و پسماند ارزیابی شد و برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفت.

 

به گفته وی، ایجاد ساختار ویژه مدیریت سبز در سطح دانشگاه و مراکز بهداشتی و درمانی، جلب مشارکت مدیران ارشد در برنامه‌های مدیریت سبز، ترویج فرهنگ مدیریت سبز در مراکز، شکل‌گیری نظام آموزش مدیریت سبز در دانشگاه و ایجاد نظام ممیزی مدیریت سبز و تربیت تیم ممیزان سبز در دانشگاه از دستاوردهای این برنامه‌ریزی بود.

 

 

وی در پایان از اعطای گواهی مدیریت سبز در همایش ملی انجمن مدیریت سبز به بیمارستان‌های 15 خرداد، امام حسین(ع)، مسیح دانشوری، مهدیه و شبکه بهداشت و درمان پاکدشت خبر داد.

 
 
 
 
در این جلسه دکتر محمود خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع و دکتر حسن پیری مشاور اجرایی و مدیر حوزه ریاست دانشگاه، دکتر رضا پدیدار رییس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و استاندارد اتاق ایران و مهندس هادی رییس اداره پشتیانی وزارت بهداشت و روسای بیمارستان‌ها و شبکه‎های بهداشتی و درمانی تابعه و مسئولان کمیته بهره وری واحدها حضور داشتند.
 
 
در این جلسه از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی سبز تقدیر شد.
 
 
 
انتهای پیام/
کدخبرنگار: ۷۷۰۲ی.ق
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 142318
کلمات کلیدی