اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/04/09 - 15:24
  • بازدید : 267
  • تعداد بازدیدکننده : 238
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای؛

همکاری بین دانشگاه و گروه سلامت و دارویی برکت گسترش می‌یابد

بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه سلامت و دارویی برکت، تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بین دانشگاه و گروه سلامت و دارویی برکت، به منظور حمایت از تولید و تجاری‌سازی فناوری‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه دارو و سلامت، تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد.

 

دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشستی که به منظور انعقاد این تفاهم‌نامه برگزار شد، ابراز امیدواری کرد امضای این تفاهم‌نامه که برای تنظیم آن یک کار فشرده کارشناسی صورت گرفته است، به عنوان نقطه عطفی در جریان تعامل دانشگاه با صنعت دارویی کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به بیش از یک دهه سابقه همکاری بین دانشگاه و گروه سلامت و دارویی برکت، این تعامل را نیازمند روزآمدسازی و حرکت نوین بر اساس درک عمیقی از ظرفیت‌های دانشگاه و گروه سلامت و دارویی برکت دانست.

 

رییس دانشگاه با اشاره به بالندگی دانشگاه و گروه سلامت و دارویی برکت برای انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری موثر افزود: این تفاهم‌نامه را باید حتما یک فرض اجرایی تلقی کرد و آن را به عنوان بزنگاهی در ارتباطات نوین دانشگاه با عرصه صنعت دارویی کشور دانست.

 

وی با اشاره به موضوع تفاهم‌نامه، تاکید کرد: ما باید به عنوان یک شهروند ایرانی به داروسازان و صنعت داروسازی کشور افتخار کنیم و باید بپذریم که در عرصه سلامت داروسازان کشور افتخارات بزرگی را رقم زده‌اند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه داروسازان کشور با جسارت مبتنی بر اعتماد به نفس علمی امروز بر قله‌های خوداتکایی ملی ایستاده‌اند، یادآور شد: داروسازان کشور از ابتدا بدون نگاه متعصبانه بر کیفیت دقت نظر داشته‌اند.

 

دکتر زالی با اشاره به برخی چالش‌ها در حوزه صنعت داروسازی از جمله کمبود نقدینگی سیال و بهنگام، تکانه‌های ارزی، نیاز به بهینه‌سازی ناوگان صنعتی داروسازی کشور و سیاست‌های جبری، ادامه داد: علی رغم همه این چالش‌ها اما صنعت داروسازی سرافرازانه و شتابان مسیر تعالی را طی می‌کند و یقینا گروه سلامت و دارویی برکت نیز در این حرکت شتابان سهم موثری را ایفا می‌کند.

 

دانشگاه؛ بازوی علمی و نظارتی صنعت داروسازی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت کم کردن شکاف بین بین نهادهای علمی و دانشگاهی با صنعت و در اولویت قرار دادن ارتباط با صنعت داروسازی برای دانشگاه‌، دانشگاه را یک بازوی علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، ممیزی، اعتباربخشی و نظارتی بر کیفیت و کمیت داروها برای صنعت داروسازی کشور دانست.

 

دکتر زالی خواستار تلاش مستمر دانشگاه شد تا با علم به استانداردهای صنعتی بتواند به گفتمان مشترکی با صنعت برسد و صنعت داروسازی ایران نیز زمینه‌های این تفاهم و حسن اعتماد و وثوق را فراهم کند تا تعامل صورت گیرد.

 

وی با تاکید بر ضرورت تسریع روند عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه، پیشران این تعامل را فهم مشترک طرفین دانست.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مطالعات بیواکیوالانسی دروازه ارتباط با دنیاست، گفت: امروز در عرصه جهانی در بحث مارکت و بازاریابی دارویی وقتی یک محصول دارویی با اسناد علمی و پژوهش‌های متقن آکادمیک همراه می‌شود، در عرصه بازاریابی نیز توفیق بیشتری می‌یابد.

 

غول‌های صنعت داروسازی؛ در جست و جوی پرواز با بال‌های پژوهش و دانشگاه

دکتر زالی با بیان اینکه امروزه غول‌های صنعت داروسازی بیش از گذشته دست نیاز به سوی گروه‌های آکادمیک دراز کرده‌اند، گفت: برخی از غول‌های صنعت داروسازی به حدی از بالندگی رسیده‌اند که واحدهای تحقیق وتوسعه درون خودشان به اندازه کافی تولیدات علمی انجام می‌دهند اما حتی آن‌ها نیز علاقه‌مند هستند با بال پژوهشی و علمی دانشگاهی حرکت کنند.

 

وی ادامه داد: این مسئله در حوزه ایمونولوژی، داروهای جدید، سرطان، بیماری‌های نوپدید و بیماری‌های بازپدید بیشتر جلوه می‌یابد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه‌ها میزان الحراره تغییرات سلامت در کشورند، گفت: حداقل در ایران به دلیل طرح ادغام وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی به این صورت است و ما می‌توانیم به صورت مشترک به یک نقشه راه برای توسعه عالی صنعت داروسازی ایران برسیم.

 

وی با اشاره به موضوعاتی همچون تغییرات دموگرافیک، تغییرات بیماری‌ها، تغییر در الگوی بیماری‌ها، آمایش جدید بیماری‌های منطقه‌ای، بحث‌هایی از قبیل سالمندتر شدن جامعه، نیازهای نوین دارویی، بیماری‌های بازپدید، بروز شکل‌های مقاوم میکروبی، بروز بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها و بیماری‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، گفت: طبیعتا صنعت داروسازی به دلایل متعددی از جمله حفظ منابع اقتصادی نمی‌تواند بدون نگاه روشن به نقشه آتی بیماری‌ها چه در عرصه جهانی و چه در عرصه ملی فعالیت کند.

 

دکتر زالی با اشاره به بیماری‌هایی مانند زیکا، سارس، مرس، کویید 19  که در قالب بیماری‌های نوپدید شناخته می‌شوند، یادآور شد: تا هزاره سوم در قرون متمادی چند بیماری وجود داشت، اما از ابتدای هزاره سوم تا کنون حداقل هفت بیماری نوپدید شناسنامه‌دار دیده شده‌اند که نیازهای دارویی را نیز تعیین می‌کنند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از بخش‌های جذاب آینده علمی داروسازی جهان را آنتی بادی منوکلونال دانست و بر ضرورت پررنگ شدن سهم صنعت دارویی کشور در این حوزه تاکید کرد.

 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایرلند، بلژیک، هند، آلمان و چین از اصلی‌ترین کنشگران صنعت دارو به شمار می‌روند، گفت: بازیگران بازاریابی جهان در عرصه دارو در حال تغییرند.

 

دکتر زالی همچنین با اشاره به بضاعت صنعت داروسای کشور، خواستار تقویت سهم‌ صنعت داروسازی در صادرات شد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت حوزه‌‌هایی همچون داروهای نوترکیب، گفت: همچنین صنعت داروسازی امروز باید با شدت بیشتری بر حوزه دارورسانی یا Drug delivery تمرکز کند و از کلیشه‌های سنتی خارج شود.

 

نقش استراتژیک Drug delivery در ده سال آینده صنعت داروسازی

دکتر زالی  با بیان اینکه ده سال آینده بحث Drug delivery نقش استراتژیکی خواهد داشت، گفت: صنعت داروسازی ما با بهره‌گیری از انواع نانوتکنولوژی‌ها و بایوتکنولوژی‌ها و ... باید در این حوزه پیش‌قراولی کند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار گام برداشتن در مسیر تغییر متدولوژی Drug delivery شد و گفت: خوشبختانه در این زمینه چندان هم با دنیا فاصله نداریم.

 

دکتر زالی با اشاره به سابقه درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه Drug delivery در سال‌های اخیر، ظرفیت علمی دانشگاه را در این خصوص مطلوب و قابل اعتماد برای همکاری با صنعت داروسازی عنوان کرد.

 

وی خواستار تشکیل یک مرکز کارآزمایی بالینی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای همکاری با گروه سلامت و دارویی برکت شد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با تاکید بر اهمیت هوش مصنوعی در داروسازی، گفت: اگر در این زمینه با شتاب گام برنداریم، دچار یک شکاف عمیق خواهیم شد.

 

وی افزود: همان‌طور که صنعت داروسازی کشور در چند دهه گذشته نشان داد که می‌تواند در قله و مرزهای دانش حرکت کند در حوزه هوش مصنوعی نیز باید چالاک عمل کند.

 

دکتر زالی با بیان اینکه از فرمولاسیون و پیکاپ دارو تا PMS را می‌توان به هوش مصنوعی سپرد، گفت: هوش مصنوعی بسیاری از زحمات و دشواری‌های داروسازان را کم خواهد کرد.

 

وی با اشاره به چند داروی جدید که اخیرا برای درمان فیبروز ریوی و هایپرتنسیون ریوی به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، تاکید کرد: کارآزمایی بالینی نیز با هوش مصنوعی مورد تحول قرار خواهد گرفت.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هوش مصنوعی را باید جدی گرفت، گفت: گروه سلامت و دارویی برکت نیز برای حرکت در این مسیر باید ظرفیت‌های خود را ارتقا دهد.

 

دکتر زالی همچنین با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه مرکز تحقیقات هوش مصنوعی، یادآور شد: گروه حرفه‌ای داروسازی سنتی، گروه فارماکوگنوزی و دانشکده طب ایرانی دانشگاه نیز کاملا آمادگی دارند که در حوزه‌هایی همچون داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با یک نگاه علمی با صنعت داروسازی تعامل کنند.

 

وی تصریح کرد: گروه دارویی برکت به قدری چالاک است که بدون تردید به زودی یک برنامه عملیاتی را در خصوص این تفاهم‌نامه ایجاد خواهد کرد و دانشگاه نیز تمام ظرفیت‌های علمی، فناوری، تکنولوژیک، زیرساختی و فضای فیزیکی، ارتباطات دانشی، ذخایر پژوهشی، بحث‌های جدید بالینی و مواردی از این قبیل را در قالب این تفاهم‌نامه در اختیار گروه سلامت و دارویی برکت قرار می‌دهد.

 

دکتر زالی با اشاره به سهم قابل توجه گروه سلامت و دارویی برکت هم از نظر کمی، هم قدر مطلق اقلام و هم از نظر اعتباری و ریالی در صنعت دارویی کشور، پیش‌بینی کرد با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و علمی گروه برکت، این سهم در آینده هم در بازار داخلی و هم در بازار فرامنطقه‌ای به طور چشمگیری افزایش یابد.

 

رییس دانشگاه در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش روز افزون دانشگاه و گروه برکت شاهد تحولات نوین باشیم و همچنان در حوزه داروسازی در قله‌های برجسته خوداتکایی ملی بدرخشیم. 

 

مهندس علی مرتضوی مدیر عامل گروه سلامت و دارویی برکت ضمن تشریح ظرفیت‌ها و سهم این گروه از صنعت دارویی کشور، گفت: بسیار علاقه‌مندیم که در حوزه توسعه محصولات جدید دارویی فعالیت کنیم.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از زیرساخت‌های مشترک بین دانشگاه و این گروه، یادآور شد: در طول یک دهه گذشته زیرساخت‌هایی در گروه برکت به وجود آمده است که یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و یا اینکه پروژه‌هایی برای شرایط خاص بوده‌اند و بدون شک حضور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این پروژه‌ها باعث می‌شود که آن‌ها زودتر به سرانجام برسند.

 

دکتر حسن جلیلی عضو هیئت مدیره گروه سلامت و دارویی برکت نیز در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به سابقه 10 ساله همکاری دانشگاه با این گروه اظهار کرد: این سابقه نوید بخش ادامه همکاری و تعامل در آینده است.

 

وی با بیان اینکه از صد آنتی بادی منوکلونال تایید شده توسط FDA ، تنها 28 آنتی بادی منوکلونال در فهرست دارویی کشور ما قرار دارد، گفت: این موضوع باعث محدودیت پزشک‌هایی می‌شود که می‌خواهند در مرزهای دانش حرکت کنند و همچنین هزینه‌های گزافی را بر دوش بیماران قرار می‌دهد.

 

دکتر جلیلی تاکید کرد: توسعه دانش آنتی بادی منوکلونالهایی که در دنیا تایید شده باید به کمک مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها صورت بگیرد.

 

وی تصریح کرد: وجود چنین مسائلی ضرورت همکاری و تعامل صنعت و دانشگاه را بیش از پیش یادآور می‌شود.

 

دکتر جلیلی همچنین بر لزوم همکاری صنعت داروسازی با دانشگاه برای پیشگامی در حوزه داروهای جدید تاکید کرد.

 

وی با اشاره به نقش موثر دانشگاه در افق‌گشایی گفتمانی برای توسعه ارتباط با صنعت، گفت: طبیعتا صنعت هم می‌تواند در این زمینه نقش قابل توجهی را ایفا کند.

 

دکتر جلیلی با بیان اینکه برای تولید داروهای جدید و تولید مشابه داروهایی که در دنیا تایید شده‌اند به حجم انبوهی از مطالعه بالینی نیازداریم، گفت: بنابر این بهتر است که تعداد مراکز مطالعه بالینی در کشور افزایش یابد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام است می‌تواند در این مهم نقش پررنگی داشته باشد.

 

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ظرفیت و آمادگی دانشگاه برای همکاری با صنعت داروسازی، اظهار کرد: در قالب این تفاهم‌نامه همکاری انتظار داریم شرکت‌های دارویی در کنار واحدهای تحقیق و توسعه در خصوص داروهای نسل جدید به صورت فعال به دانشگاه‌ها سفارشاتی را ارایه دهند.

 

به گفته دکتر زرقی بخش توسعه مواد اولیه دارویی، از دیگر ارکانی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به عنوان یکی از اهداف پژوهشی دانشگاه تعریف شده است، ابراز امیدواری کرد دانشگاه و گروه سلامت و دارویی برکت بتوانند در حوزه هوش مصنوعی و صنعت داروسازی کمک‌های متقابلی را به یکدیگر انجام دهند.

 

دکتر زرقی با بیان اینکه داروهای نسل جدید نیازمند توسعه کارآزمایی‌های بالینی‌ هستند، افزود: قصد داریم با توجه به ظرفیت‌های موجود CRO را در دانشگاه بنا کنیم.

 

وی با اشاره به وجود پارک علم و فناوری سلامت با 15 هزار متر مربع وسعت در دانشگاه، 214 شرکت دانش‌بنیان، ظرفیت علمی دانشکده داروسازی و همچنین 87 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه گفت: بیش از 65 درصد این مراکز در حوزه بالینی فعالیت می‌کنند، بنابر این آن‌ها می‌توانند بازوان اجرایی در حوزه مطالعات بالینی باشند.

 

زمینه‌های همکاری طبق این تفاهم‌نامه از سوی گروه سلامت و دارویی برکت شامل اعلام نیازهای فناورانه شرکت‌های زیر مجموعه به طرفین، تامین زیرساخت صنعتی جهت تولید و تجاری‌سازی محصولات جدید، تامین مواد اولیه جهت توسعه محصولات و دانش فنی، خرید دانش فنی توسعه داده شده در شرکت‌های مرکز رشد، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان در صورت تایید می‌شود.

 

همکاری در توسعه محصولات جدید از طریق مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری در انجام مطالعات بالینی و بیواکی والانسی، ارایه خدمات آنالیز و آزمایشگاهی، همکاری در انجام بازاریابی علمی محصولات، همکاری در زمینه تعیین و معرفی اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی با هدف تجاری‌سازی دانش و فناوری، ارایه مشاوره علمی و عملیاتی در زمینه اصلاح خطوط تولید و افزایش بهره‌وری سایت‌های تولید دارو، ارایه فضای فیزیکی به شرکت‌های تابعه متقاضی برکت در مراکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه، از جمله زمینه‌های همکاری از سوی دانشگاه بر اساس این تفاهم‌نامه است.

 

این تفاهم‌نامه از سوی دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حسن جلیلی عضو هیئت مدیره و مهندس علی مرتضوی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره گروه سلامت و دارویی برکت به نمایندگی از گروه سلامت و دارویی برکت به امضا رسید.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7703م.ر

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 143778
کلمات کلیدی