اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/05/02 - 09:33
  • بازدید : 105
  • تعداد بازدیدکننده : 89
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ایران؛ هشتمین کشور عضو انجمن بین المللی تشخیص پرستاری NANDA-I

هماهنگ کننده دبیرخانه شبکه بین المللی تشخیص‌های پرستاری در ایران، از عضویت ایران در انجمن ناندا و ایجاد شبکه ناندا در کشور به عنوان هشتمین کشور دارای مجوز ایجاد شبکه در دنیا، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وحید زمان زاده رییس دانشکده مامایی و پرستاری دانشگاه و رییس دبیرخانه شبکه بین المللی تشخیص‌های پرستاری در ایران درباره اهمیت پیوستن ایران به انجمن بین المللی NANDA(North American Nursing Diagnosis Association) گفت: ناندا یک انجمن و شبکه بین المللی است که در آمریکای شمالی تشکیل شده و ایران هشتمین کشوری است که به این شبکه پیوست.

 


وی گفت: هر بیماری یکسری نیاز‌های مراقبتی برای بیمار ایجاد می‌کند که به این نیاز‌ها تشخیص‌های پرستاری گفته می‌شود. در واقع تشخیص‌های پرستاری یکسری اصول علمی است که پرستاران بر اساس آن مداخلات و مراقبت‌های پرستاری را انجام می‌دهند.

 

 

دکتر میترا زندی عضو هیئت علمی و دانشیار پرستاری دانشگاه نیز ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص نحوه شکل گیری انجمن NANDA(North American Nursing Diagnosis Association) یا انجمن تشخیص‌های پرستاری آمریکای شمالی عنوان کرد: این تشکل حرفه‌ای به منظور استانداردسازی، پژوهش و پالایش دانشنامه تشخیص پرستاری در سال 1982 در ایالت متحده آمریکا و کانادا فعالیت خود را آغاز کرد و اولین مجله این انجمن نیز در سال 2002 منتشر شد.

 

وی ادامه داد: در همان سال با گسترش اعضا و عضویت از کشورهای مختلف دنیا که به صورت فردی امکان‌پذیر بود، انجمن نام خود را به NANDA-I به منظور افزودن پسوند بین المللی (International) تغییر داد.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به تاکید دکتر وحید زمان‌زاده رییس دانشکده پرستاری دانشگاه مبنی بر برندسازی در زمینه تشخیص پرستاری، تصریح کرد: در همین راستا ایجاد شبکه ناندا به عنوان یکی از بهترین طرح‌ها برای بین‌المللی سازی دانشکده پرستاری دانشگاه پیشنهاد شد. در این مسیر با تعیین سفیرانی از کشور ایران برای این انجمن، تشکیل کمیته‌ای با حداقل 10 عضو و ارایه اهداف یکساله این کمیته در جهت گسترش آموزش، پژوهش و استانداردسازی تشخیص‌های پرستاری، پس از اخذ مجوز از سوی انجمن ناندا، فعالیت یک ساله کمیته آغاز می‌شود.

 

 

به گفته دکتر زندی، سفیران باید عضو انجمن بین المللی ناندا باشند و یک نفر از بین اعضا به عنوان هماهنگ کننده با تسلط کامل بر زبان انگلیسی و امکان برقراری ارتباط مستمر با انجمن در نظر گرفته می‌شود.

 

 

هماهنگ کننده دبیرخانه شبکه بین المللی ناندا در ایران اظهار کرد: بر همین اساس تمام برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد، کمیته با حضور 10 پرستار عضو ناندا تشکیل شد و اهداف یکساله پس از بررسی مورد تایید انجمن قرار گفت. انجمن بین المللی ناندا مجوز فعالیت یکساله را صادر کرد و به صورت رسمی فعالیت‌های شبکه ناندا در کشور با محوریت بهبود مراقبت از بیمار و توسعه روند آموزش و پژوهش پرستاری آغاز شد.

 

 

وی عنوان کرد: ایران هشتمین کشوری است که مجوز ایجاد شبکه ناندا را از انجمن دریافت کرده است.

 

 

به گفته دکتر زندی، کشورهای دارای شبکه ناندا امکان فعالیت در هر یک از چهار محور آموزش، پژوهش، توسعه تشخیص‌های پرستاری و انفورماتیک که توسط این انجمن تعیین شده را دارند.

 

 

وی ادامه داد: شبکه ناندا در کشور تصمیم دارد در سه محور آموزش، پژوهش و انفورماتیک فعالیت داشته باشد و حضور در عرصه تشخیص‌های پرستاری از اهداف آینده کمیته است.

 

 

دکتر زندی در پایان با اشاره به مزایای همکاری با انجمن بین‌المللی ناندا، بیان کرد: با اجرای برنامه‌های یکساله گام‌های مثبتی در جهت بهبود سیستم مراقبت از بیمار در کشور برداشته خواهد شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر میترا زندی عضو هیئت علمی و دانشیار پرستاری دانشگاه مطالعات بسیاری در زمینه پرستاری ناباروری انجام داده است. وی همچنین در سال 2021، دو تشخیص پرستاری به تشخیص‌های پرستاری بین‌المللی ناندا اضافه کرد و از سال 2022 عضو این انجمن شد.

 

 

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 144488
کلمات کلیدی