اخبار

 

افتخارات دانشگاه

  • تاریخ انتشار : 1402/04/27 - 13:52
  • بازدید : 366
  • تعداد بازدیدکننده : 339
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده کتاب استخوان‌نامه درباره کتاب خود می‌گوید

سهیل میرزایی، از کارکنان بخش رادیولوژی بیمارستان شهید ستاری قرچک و نویسنده کتاب استخوان‌نامه که برای خلق این اثر در چهلمین جشنواره کتاب سال توسط وزیر ارشاد مورد تقدیر قرار گرفت،گفت: "استخواننامه" بزرگترین دانشنامه منظوم استخوان‌ها و مفاصل است که دانش دستگاه اسکلتی را در دو بعد پایه و بالینی مورد بررسی قرار می‌دهد، استفاده از 2690 بیت شعر تخصصی بر وزن اشعار حماسی شاهنامه فردوسی این کتاب را متمایز می‌کند.

سهیل میرزایی دانشجوی دکتری تخصصی آناتومی  در گفت‌‌و گو با خبرنگار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،  به تبیین فعالیت‌های تخصصی و علمی خود پرداخت که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.

 

خودتان را معرفی کنید؟

سهیل میرزایی دانشجوی دکتری تخصصی آناتومی در دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم، البته فارغ التحصیل رشته رادیولوژی سال 1394 از دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی هستم.

 

مهمترین فعالیتهایی که تا کنون در حوزه تخصصی خود انجام داده‌اید؟

 

کتاب‌های متعددی تالیف کرده‌ام که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دانشنامه پزشکی پدیده است که در سال 1393منتشر شد، چندین مقاله نیز در مجلات معتبر توسط بنده منتشر شده است.

 

 اثر دیگر استخوان‌نامه است که در سال 1400 منتشر شده است.

 

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و روند آموزشی این دانشگاه تا چه اندازه در موفقیت شما نقش داشته است؟

 

با توجه به اینکه بنده فارغ التحصیل از این دانشگاه هستم، سطح آموزش این دانشگاه را مناسب می‌دانم و معتقدم که تاثیر قابل توجهی در افزایش توانمندی دانشجویان دارد، در سال 1393 نیز اثری از بنده منتشر شد که اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

 

درباره افتخاراتی که تا کنون کسب کرده‌اید بگویید؟

 

در حوزه تالیف اثر در سال 1393 به عنوان نویسنده برگزیده کشور انتخاب شدم و در چهلمین جشنواره کتاب سال نیز آخرین اثر بنده به عنوان برترین کتاب علوم پایه پزشکی کشور انتخاب و شایسته تقدیر و برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد که  در تاریخ 24/4/1402 توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

 

درباره کتابی که در حوزه آناتومی به چاپ رسیده و شایسته تقدیر شده توضیح دهید؟

 

"استخواننامه" بزرگترین دانشنامه منظوم استخوان‌ها و مفاصل است که دانش دستگاه اسکلتی را در دو بعد پایه و بالینی مورد بررسی قرار می‌دهد، این اثر مشتمل بر ده فصل است که در ابتدا تکوین دستگاه اسکلتی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ سپس استخوان‌ها و مفاصل از نظر مشخصات میکروسکوپی (ساختار هیستومورفولوژیکی) و ماکروسکوپی(کالبدشناسی)، با جزئیات شرح داده می‌شود، در بعد بالینی این اثر، انواع تروما اعم از شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها،ناهنجاری‌های مرتبط با دستگاه اسکلتی، انواع بیماریهای دستگاه اسکلتی و در نهایت تومورهای این ناحیه به تفضیل مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته پیوست‌های بسیار کاربردی در انتهای این کتاب وجود دارد.

 

ویژگی متمایز این کتاب چیست؟

ویژگی بسیار منحصر به فرد این کتاب که آن را از سایر آثار مشابه متمایز می‌کند، استفاده از 2690 بیت شعر تخصصی بر وزن اشعار حماسی شاهنامه فردوسی است که خط به خط متنها را پوشش داده و علاوه بر شعر این کتاب مزین به هنر نقاشی و خوشنویسی در کنار طراحی متناسب است.

 

تالیف این اثر که سالها به طول انجامیده است، از بیش از 80 مرجع معتبر و به روز در حوزه آناتومی و ارتوپدی و رشته‌های مرتبط استفاده شده است، همچنین خط به خط این اثر توسط 27 نفر از اساتید برجسته این حوزه از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بازبینی شده و تقریظ این اثر نیز به قلم پروفسور بهادر اعلمی هرندی (پدر علم ارتوپدی نوین ایران) نوشته شده است، سنت تلفیق شعر و پزشکی به دوران کهن برمی‌گردد و ما شاهد هستیم که دانشمندان و بزرگانی چون ابن‌سینا وحیکم میسری نیز طب دوران خود را در قالب هزاران بیت منظوم کردند و بارها و بارها از اثر منظوم پزشکی ابن سینا توسط اروپاییان ترجمه صورت گرفته است.

 

 "استخواننامه" نیز یک اثر چندبعدی است که با بهره‌گیری از هنر و ادبیات، جلوه ویژه‌ای از آموزش پزشکی را مطرح می‌کند.

 

چه توصیهای به سایر دانشجویان دارید؟

 

به عنوان کسی که سالها پیش از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌ام و پس از آن، همچنان ادامه تحصیل دادم، ابتدا از اساتید و اعضای هیئت علمی واحدهای آموزشی استدعا دارم که در بهبود روش‌های آموزش پزشکی و به کارگیری روش‌های خلاقانه تمرکز بیشتری صورت کنند، تا حداکثر تاثیر و خروجی را شاهد باشیم، هچنین پیشنهاد دارم که دانشجویان با بکارگیری روش‌های نوآورانه در مطالعه، حداکثر تسلط را بر دروس یابند و این موضوع باعث می‌شود تا با شور و ذوق فراوانی علم طب را فرا بگیرند، دانشجویان باید در نظر داشته باشند که تحصیل در رشته مرتبط با بدن انسان، آنها را بسیار مسئول و متعهد می‌کند تا مفاهیم را به خوبی فرا بگیرند و به دور از هر گونه حواشی، به تحصیل بپردازند.

 

خانواده‌ها نیز بهتر است با ایجاد بستر مناسب برای دانشجویان گروه پزشکی، آنها را در تفهیم حجمه بالایی از مطالب حوزه بدن انسان یاری کنند، آثاری چون استخواننامه و امثال آن، با رویکردی نوآورانه حداکثر ذوق را در مخاطب ایجاد می‌کنند و استفاده از این گونه آثار را به همه افراد جویای دانش در حوزه علوم پزشکی توصیه می‌کنم.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

 

  • گروه خبری : افتخارات
  • گروه خبری : 129319
کلمات کلیدی

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.