اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/09/01 - 11:52
  • بازدید : 341
  • تعداد بازدیدکننده : 299
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون وزیر بهداشت:

ایران جایگاه نخست تولید علم بیماری‌های غدد در منطقه را دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در آیین افتتاحیه چهاردهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد و متابولیسم از رشد چشمگیر تولید علم در حوزه سلامت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در آیین افتتاحیه چهاردهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد و متابولیسم که صبح امروز در تالار ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش برای رسیدن به مرجعیت علمی و ورود به سرامدان عرصه علم و فناوری و حل مسایل و مشکلات فعلی و آینده حوزه سلامت، موثر است. 

 

 

وی افزود: طبیعی است که باید برای پژوهش چهار کار را انجام دهیم و الزامات و زیرساخت هایی داشته باشیم. اولین کار توسعه نیروی انسانی توانمند است که آمار موجود درباره فوق تخصص غدد گواهی این موضوع است اگر بخواهیم در این حوزه مرجع شویم باید افراد توانمند پرورش دهیم. 

 

 

دکتر پناهی بیان کرد: با حفظ و ارتقای این رشته های فوق تخصصی باید هزینه‌های سلامت و دسترسی بیمار از خدمات راحت تر باشد. 

 

 

معاون وزارت بهداشت گفت: برای دسترسی به مرجعیت، نکته دوم زیرساخت‌هاست و باید به ظرفیت موجود پژوهشگاه‌های علوم آزمایشی و آزمایشگاه‌ها توجه شود.

 

وی ادامه داد: ما نیز در وزارت بهداشت حمایت‌های خوبی برای بروزرسانی دانشگاه‌ها داشته‌ایم. 

 

وی یادآور شد: نکته دیگر برای مرجع شدن تولید علم و مقاله است اگر در حوزه علم، تحقیقات را کاربردی کنیم موثر خواهیم بود باید تحقیقات ما مورد استفاده افراد و دیگر محققان قرار بگیرد. 

 

 

دکتر پناهی افزود: نکته دیگر در الزامات، ارتباطات بین المللی است درصد تولید علم از این طریق حدود ۳۰ درصد است اما خوشبختانه درصد تولید علم از محل ارتباطات بین المللی در رشته غدد و متابولیسم حدود ۳۵ درصد است این رشته قابلیت دارد که این رتبه افزایش یابد. 

 

 

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم مرجع علمی در دنیا شویم نمی‌توانیم از علوم جدید فاصله بگیریم باید به سمت علوم نوین و جدید برویم و علم را به سمت پزشکی فردمحور ببریم. 

 

 

دکتر پناهی گفت: دیابت از نظر مرگ و میر در سال ۲۰۰۹ رتبه ۱۱ را داشت اما در سال ۲۰۱۹ با رشد هفت درصدی رتبه پنجم را داراست. امسال بر اساس یک قراردادی پیشگیری از دیابت را مورد هدف قرار می دهیم، بحث چاقی نیز یک مقوله جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 

 

 

وی اظهار کرد: امروزه شیوع دیابت یک را داریم که روبه افزایش است همچنین حدود هشت درصد کودکان زیر پنج سال چاق هستند که باید این موضوع نیز مورد بررسی قرار گیرد. 

 

 

معاون وزارت بهداشت گفت: استفاده از روش‌های نوین در پیشگیری و درمان و کم کردن هزینه‌های سلامت، از جمله موضوعات مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 

 

 

خدمت‌رسانی بالغ بر 500 فوق تخصص بیماری‌های غدد در کشور

 

 

دکتر فریدون عزیزی رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه و رییس چهاردهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد و متابولیسم در این مراسم عنوان کرد: حدود صد سال پیش به دلیل گسترش دامنه علم بیماری‌های داخلی، شاخه‌هایی از این علم جدا شد. بسیاری از بیماری‌هایی که امروزه با آن‌ها سرو کار داریم، در گذشته شناخته شده نبود.

 

 

رییس چهاردهمین کنگره بین‌المللی غدد با اشاره به اینکه شکوفایی طب اسلامی در شاخه‌های داخلی به دست دانشمند بزرگ ابوعلی سینا صورت گرفت، گفت: ابوعلی سینا موارد بسیاری در خصوص جزئیات بیماری دیابت را مطرح کرد و کارآزمایی‌های بالینی در این زمینه انجام داد.

 

 

دکتر عزیزی تصریح کرد: با معرفی علم بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم، به تدریج این رشته در کشورهای پیشرفته توسعه پیدا کرد و از سال 1366 تا سال 1380 نزدیک به 100 نفر فوق تخصص در کشور تربیت شدند که اکنون این تعداد به 511 نفر رسیده است. یک پنجم فوق متخصصان در تهران و دو پنجم این تعداد در شهرهای بزرگ و متوسط مشغول به خدمت‌رسانی هستند.

 

 

وی در ادامه اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی متناسب با جمعیت، منجر به توسعه آموزش، پژوهش و تشخیص و درمان بیماری‌های غدد می‌شود.

 

 

دکتر عزیزی با بیان اینکه همزمان با افزایش اقدامات آموزشی، پژوهشی و مراقبتی، تولید علم در کشور نیز رشد چشمگیری داشته است، گفت: طی 10 سال گذشته، جایگاه کشور در زمینه تولید علم دانش بیماری‌های غدد از رتبه 18 به رتبه 10 در دنیا ارتقا پیدا کرده است. همچنین رتبه اول تولید علم منطقه نیز از آن ایران است.

 

 

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه ضمن ارایه توضیح مختصری از سیر تحول آموزشی رشته غدد، تصریح کرد: بیست ساله دوم این تحول، از سال 1382 تا 1400، شکوفایی علمی رشته غدد درون ریز و متابولیسم با محوریت مراقبت از بیمار، آموزش و پژوهش محسوب می‌شود.

 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور به ازای هر 170 هزار نفر، یک فوق تخصص غدد فعالیت دارد که پیش بینی می‌شود این تعداد در سال 1420 به 123 هزار نفر برسد.

 

 

دکتر عزیزی در پایان هدف پژوهشکده غدد و تمام پژوهشگران و متخصصان این حوزه را نیل به افزایش نوآوری، تولید علم نافع و رسیدن به مرجعیت علمی دانست.

 

 

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 135266

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.