• تاریخ انتشار : 1401/05/26 - 08:52
  • بازدید : 486
  • تعداد بازدیدکننده : 473
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آموزش اصول مهم اکسیژن‌تراپی بیماران در بیمارستان شهدای تجریش

کارگاه آموزشی اکسیژن تراپی در بیماران با حضور جمعی از کادر درمان در بیمارستان شهدای تجریش برگزارشد.

کارگاه آموزشی اکسیژن تراپی در بیماران با حضور جمعی از کادر درمان در بیمارستان شهدای تجریش برگزارشد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از بیمارستان شهدای تجریش، در این کارگاه سه روزه جمعی از پرستاران، ماماها، تکنسین‌های بیهوشی و کادر درمان اتاق عمل شرکت داشتند و با اصول و نکات مهم اکسیژن درمان آشنا شدند.

 

دکتر سحر دباغی عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر کارگاه مذکور، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را اهمیت ارتقای سطح آگاهی کادر درمان در مورد انواع روش‌های اکسیژن‌تراپی، عوارض آنها و مداخلات مناسب در هر روش برشمرد.

 

به گفته وی اکسیژن‌تراپی یا اکسیژن درمانی روشی درمانی است که در مورد بیمارانی به کار می رود که به تنهایی قادر به دریافت اکسیژن کافی نیستند و با استفاده از این روش بیمار اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد که این موضوع ممکن است در افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، ذات‌الریه، آسم و سایر بیماری‌ها مانند نارسایی قلبی و آپنه خواب رخ دهد.همچنین اکسیژن درمانی در بیماران کرونایی که دچار ناراحتی تنفسی و هیپوکسی (کمبود اکسیژن در بدن) هستند نیز استفاده می‌شود.

 

به گفته دکتر دباغی اکسیژن درمانی باعث می شود سطح اکسیژن خون بیماران بهبود یابد و به بیمار کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که با استفاده از روش های غیرتهاجمی قادر به تامین اکسیژن به بیمار نباشیم باید از روش‌های تهاجمی (ونتیلاتور) استفاده کنیم.

 

 

دکتر دباغی افزود: استفاده نادرست از اکسیژن علاوه بر هدر رفتن منابع گرانقیمت اکسیژن، نه تنها به بیمار کمکی نمی‌کند بلکه باعث صدمه به بیمار از طریق ارایه مقدار نامناسب و روش نادرست تجویز اکسیژن می‌شود.

 

 

براساس این گزارش در این دوره آموزشی سه روزه مباحثی نظیر آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تنفس، مفاهیم اکسیژن تراپی،  انواع روش‌های اکسیژن‌تراپی و مزایا و معایب هر روش، عوارض اکسیژن‌تراپی، ملاحظات بالینی اکسیژن‌تراپی، موارد استفاده از وسایل حمایتی تنفس مصنوعی، انواع الگوهای تهویه‌ای، انواع ونتیلاتورها و اصول تنظیمات ونتیلاتور، اثرات جانبی استفاده از روشهای مختلف و مداخلات پرستاری مورد نیاز مطرح شد.

 

همچنین کیفیت و اثربخشی کارگاه و سنجش افزایش سطح آگاهی شرکت کنندگان با برگزاری پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 119683
کلمات کلیدی