• تاریخ انتشار : 1400/08/03 - 10:52
  • بازدید : 96
  • تعداد بازدیدکننده : 95
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

خرید دستگاه های پرتابل اندازه گیری HgA1C توسط معاونت امور بهداشتی

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه از خرید 10 دستگاه پرتابل اندازه گیری HgA1Cخبر داد.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه از خرید 10 دستگاه پرتابل اندازه گیری HgA1Cخبر داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت امور بهداشتی، دکتر شهریار جانبازی ضمن بیان این خبر گفت: 95  درصد مبتلایان به دیابت در جهان مبتلا به دیابت نوع دو هستند که عموماً درنتیجه افزایش وزن بدن وعدم تحرک بدنی رخ می دهد.

 

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به این که دیابت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی وسکته مغزی می شود افزود: براساس نتایج مطالعه صورت گرفته درچند کشور؛50 درصد ازافراد مبتلا به دیابت دراثربیماری قلبی عروقی فوت می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: هدف سازمان جهانی بهداشت این است که ازاقدامات موثر برای مراقبت،پیشگیری و کنترل دیابت وعوارض آن در کشورهای بادرآمد کم و متوسط پشتیبانی کند.

 

دکتر جانبازی  در ادامه به روند افزایشی شیوع دیابت وپیش بینی افزایش69 درصدی تعداد افراد بالغ مبتلا به دیابت دربازه زمانی بین سالهای 2010   تا2030 درکشورهای درحال توسعه اشاره کرد و افزایش20 درصدی دیابت در همان گروه سنی و  بازه زمانی مذکور را درکشورهای توسعه یافته یادآور شد.

 

به گفته وی  باتوجه به این که درصورت عدم دسترسی به داروهای موردنیاز وکنترل نامناسب، عوارض کشنده یا ناتوان کننده ناشی از دیابت بروز یا شدت می یابد؛ سازمان جهانی بهداشت در دو هدف اصلی در برنامه عملکردی جهانی پیشگیری وکنترل بیماریهای غیرواگیر سال2013 تا2020 به این موضوعات پرداخته است.

 

دکتر شهریار جانبازی، اهداف اصلی برنامه را شامل متوقف ساختن افزایش میزان دیابت وچاقی، دسترسی100 درصدی جمعيت به داروهای مناسب وفناوریهای پایه وضروری برای درمان بیماریهای غیرواگیر عنوان کرد.

 

به گفته وی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدام به خرید 10 دستگاه پرتابل و تامین 15000 کاتریج تعیین HgA1Cدر سال 1400 کرده است.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه یادآور شد: این اقدام در راستای تحقق اهداف سازمان جهانی بهداشت و بهبود کیفیت درمان بیماران دیابتی به نحوی که تا سال 2025 بیش از 80 درصد بیماران دارای HgA1Cکمتر از 7درصد باشند، صورت گرفته و هدف از خریداری دستگاههای مذکور تکمیل نشانگرهای برنامه عملیاتی یعنی مقایسه سالانه تعداد HgA1Cنسبت به سال قبل و مقایسه تعداد بیماران با کنترل مطلوب HgA1Cنسبت به سال قبل است.

 

دکتر شهریار جانبازی خاطرنشان کرد: در این برنامه از بیماران دیابتی تحت پوشش این دانشگاه کهاطلاعات آنهادر سامانه سیب ثبت شده است و دارای پرونده  الکترونیک سلامت هستند، دعوت می شود و ضمن انجام آزمایش HgA1Cتوسط پزشک، مراقب سلامت و کارشناس تغذیه ویزیت می شوند.

وی افزود:  از این پس افراد مذکور بر اساس نتایج به دست آمده، تحت مراقبت و پیگیری مستمر ماهانه مراقب سلامت و سه ماهه پزشک قرار می گیرند.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 109339
کلمات کلیدی