• تاریخ انتشار : 1400/11/09 - 10:07
  • بازدید : 108
  • تعداد بازدیدکننده : 105
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

وقایع ناخواسته درمانی؛یکی از چالش های مهم نظام سلامت

مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه وقایع ناخواسته درمانی را یکی از مهمترین چالش‌های تهدیدکننده نظام سلامت ذکر کرد.

 مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه وقایع ناخواسته درمانی را یکی از مهمترین چالش‌های تهدیدکننده نظام سلامت ذکر کرد.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت درمان، کارگاه آموزش پیشرفته تحلیل ریشه‌ای وقایع ناخواسته درمانی با حضور مسئولان فنی و کارشناسان ایمنی بیمارستان‌های دانشگاهی تابعه در معاونت درمان برگزار شد.

 

 دکتر فرنوش داوری مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وقایع ناخواسته درمانی را یکی از مهمترین چالش‌های تهدیدکننده نظام سلامت نام برد.

 

به گفته وی خدمات بهداشتی و درمانی ارتباط مستقیمی با سلامتی انسان دارد و بروز خطا در این راستا علاوه بر ایجاد صدمات جسمی و روحی برای گیرندگان خدمت باعث می شود که ضرر و زیان‌های اقتصادی و اجتماعی به نظام سلامت کشور نیز وارد شود.

 

وی با اشاره به اهمیت وقایع ناخواسته درمانی در برنامه عملیاتی مدیریت نظارت و اعتباربخشی افزود: یکی از اهداف مهم نظام سلامت کشور شناسایی وقایع ناخواسته درمانی و یافتن علت ریشه‌ای آنها با هدف انجام مداخله اصلاحی و پیشگیری از این وقایع است.

 

مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان، هدف از برگزاری این دوره را آموزش مراحل تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای وقایع ناخواسته درمانی به منظور کاهش بروز میزان خطا در این خصوص عنوان کرد.

 

شراره سلج محمودی کارشناس معاونت درمان نیز ضمن بیان مطالبی یادآور شد که در این دوره آموزشی شیوه شناسایی و یافتن علل وقایع ناخواسته با روش تحلیل ریشه ای وقایع انجام می پذیرد.

 

وی محور اصلی کارگاه‌های آموزشی مذکور را نهادینه‌سازی مداخلات اصلاحی به منظور کاهش میزان بروز  وقایع ناخواسته درمانی با رویکرد پیشگیرانه در فراگیران عنوان کرد.

 

در این دوره آموزشی دکتر فرنوش داوری، نیک پیما، فرخی و سلج محمودی به تدریس مباحث مورد نیاز فراگیران پرداختند.

 

سپس مسئولان فنی و کارشناسان ایمنی مراکز در گروه های کوچکتر به پیاده سازی و ارایه گام های تحلیل ریشه‌ای برای سناریو واقعه ناخواسته درمانی پرداختند که طرح هر یک از گروهها توسط سایرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در خاتمه نهادینه سازی مداخلات اصلاحی برای هر علت ریشه‌ای طراحی شد.

 

براساس این گزارش  فیلم آموزشی دوره مذکور نیز تهیه شد تا در اختیار بیمارستان‌های خصوصی و مراکز جراحی محدود قرار گیرد و سناریویی نیز برای تمرین و پیاده سازی آموزشها به آنها ارایه می شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 113097
کلمات کلیدی