اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/03/16 - 09:53
  • بازدید : 270
  • تعداد بازدیدکننده : 266
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دود ناشی از دخانیات برای اطرافیان مضر است

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی تاکید کرد: دود ناشـی از دخانیـات علاوه بر مصرف کننده برای سلامت سایر افـراد بـه خصـوص اطرافیـان فرد مصـرف کننـده نیز مضر است.

  رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی  تاکید کرد: دود ناشـی از دخانیـات علاوه بر مصرف کننده برای سلامت سایر افـراد بـه خصـوص اطرافیـان فرد مصـرف کننـده نیز مضر است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت امور بهداشتی، مهندس مجید تاجیک رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی گفت: دخانیات یکی از چالش‌های عمده سلامت عمومی است که علاوه بر اثرات مضر سلامتی، به علت از دست دادن بهره‌وری و افزایش هزینه‌های مراقبت‌های سلامتی موجب آسیب‌های اقتصادی می‌شود .

 

 وی با اشاره به مضرات و عوارض ناشی از استعمال دخانیات خاطرنشان کرد که دود ناشـی از استعمال دخانیـات علاوه بر این که سلامت فرد مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد ، سلامت سایر افـراد بـه خصـوص اطرافیـان فرد مصـرف کننـده را نیز به خطر می اندازد.

 

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی خاطرنشان کرد: هـر یـک از افـراد جامعـه در برابر دیگـری و جامعه ای کـه در آن زندگـی می‌کند ورفتـاری کـه از خـود بـروز می‌دهـد، مسـئولیت دارد .

 

وی با اشاره به شعار whoبرای روز جهانی مبارزه با دخانیات مبنی بر دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما گفت: با تشدید فعالیت‌ها و برنامه‌های نمادین  در این هفته ملی تلاش کردیم مردم را نسبت به مضرات مصرف دخانیات و حقوق ‌شان  در این زمینه آشنا کنیم.

 

مهندس تاجیک از انجام   646 بازدید توسط بازرسان بهداشت  محیط دانشگاه در هفته ملی بدون دخانیات خبر داد که  به منظور نظارت بر اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات انجام شد و منجر به صدور 221 اخطارشد.

 

به گفته وی این اخطارها به دلایل عرضه قلیان در اماکن و مراکز، عدم رعایت ممنوعیت تبلیغات دخانی، نداشتن مجوز عاملیت فروش دخانیات صادر شد.

 

مهندس تاجیک خاطرنشان کرد که در این بازدیدها 38 واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند و همچنین 36 واحد صنفی متخلف نیز پلمب شد. همچنین 22 عدد متعلقات قلیان موجود در اماکن معدوم شد.

 

به گفته وی 20 مورد  بازرسی مشترک با سازمان ها و ادارات و مراجع قضایی در این هفته انجام پذیرفت و همچنین 316 جلسه آموزشی به صورت حضوری، چهره به چهره یا  مجازی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، مراکز کارگری، مدارس، مهدکودک، اداره‌ها برگزار شد.

 

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی خاطرنشان کرد در هفته مذکور حدود شش هزار نفر  در زمینه‌های کنترل و مضرات مصرف مواد دخانی، مواجهه با دود دست دوم، اهمیت ترک دخانیات و حفظ سلامت جامعه و محیط زیست آموزش دیدند.

 

وی به تبلیغات در راستای ترک استعمال دخانیات در این هفته از نصب بنر و پلاکارد، پوستر و نمایش پیام‌ها و هشدارها در مکان‌های پرتردد شهر اشاره کرد و همچنین از توفیق یک بیمارستان در کسب گواهینامه امکنه بدون دخانیات خبر داد.

 

  براساس این گزارش اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی با موضوعات کنترل دخانیات برای تنویر افکار عمومی،  بهره گیری از رهنمودهای روحانیون و ائمه جمعه و جماعت و فتواهای آیات عظام به منظور آگاه کردناقشار مختلف جامعه، برگزاری میزگردهای علمی به مناسبت روزهای هفته، حمایت و تقویت مشارکت سمن ها در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات از دیگر اقدامات صورت گرفته در این هفته بود.

 

وی از دیگر اقدامات انجام شده به ارایه خدمات ترک در مراکز جامع سلامت به منظور کمک به مصرف کنندگان مواد دخانی با هماهنگی واحد سلامت روان،  هماهنگی برای حمایت از کشاورزان تنباکو برای روی آوردن به کشت جایگزین با برنامه های تشویقی، حمایت از اماکن و وسایل نقلیه عمومی بدون دخانیات  با اجرای شیوه نامه های لازم اشاره کرد.

 

 

مهندس تاجیک در خاتمه سخنان خود خاطر نشان کرد که فعالیت های مربوط به هفته بدون دخانیات صرفا به این هفته اختصاص ندارد و همواره در تمام سال تداوم دارد.

 

هفته ملی بدون دخانیات در کشور ما از چهارم تا دهم خردادماه برگزار می شود و  31 می مصادف با 10 خردادماه روز جهانی بدون دخانیات است.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع





 

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 117388
کلمات کلیدی