اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/06/10 - 14:37
  • بازدید : 81
  • تعداد بازدیدکننده : 81
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تاکید معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه بر لزوم سرمایه گذاری برای ایجاد دانشکده عاری از دخانیات

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری برای ایجاد دانشکده عاری از دخانیات گفت: سیگار دریچه ورود به مصرف انواع و اقسام مواد مخدر است که تفننی آغاز شده و به وابستگی منجر می شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری برای ایجاد دانشکده عاری از دخانیات گفت: سیگار دریچه ورود به مصرف انواع و اقسام مواد مخدر است که تفننی آغاز شده و به وابستگی منجر می شود.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، دکتر محمدعلی امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در وبینار آموزشی دانشکده عاری از دخانیات که سه شنبه 9 شهریور ماه 1400 برگزار شد، تاکید کرد: نگرش الزاما باور ایجاد نمی کند و چه بسیار  افراد سیگاری و معتاد  که از مضرات دخانیات و مواد مخدر  خبر دارند اما دانسته های آنها به رفتار درست منجر نشده است.

 

وی سیگار را دریچه ورود به مصرف انواع و اقسام مواد مخدر برشمرد و افزود: فردی که به درک اجتماعی برای ترک این رفتارهای مخرب نرسیده حتی اگر مدتی نیز مصرف سیگار را کنار بگذارد با کوچکترین تلنگری دوباره مصرف را از سر می گیرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تاکید کرد: در سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه باید مهارت "نه گفتن" و قدرت حل مسئله را به فراگیران آموزش دهیم و  مهارت های زندگی باید از  دوران ابتدایی به افراد آموزش داده شود.

به گفته وی سیگار کشیدن ابتدا به صورت تفننی شروع می شود و سپس به برنامه ریزی می رسد و به تدریج به وابستگی منجر می شود که در این مرحله فرد در هر شرایطی اعم از شادی، ناراحتی، اضطراب و...  اقدام به سیگار کشیدن می کند و از نظر روانی نیز به سیگار وابسته شده است.

دکتر امام هادی در خاتمه تاکید کرد: برای داشتن دانشکده، دانشگاه و خوابگاه های عاری از دخانیات باید سرمایه گذاری های اساسی و بنیادی صورت پذیرد.

در ادامه دکتر هومن شریفی قائم مقام مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه  با تاکید بر ضرورت توجه به اهمیت داشتن محیط های عاری از دخانیات به تبیین اقدامات صورت گرفته درخصوص تبدیل بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان اولین بیمارستان عاری از دخانیات پرداخت.

وی مرگ و میر و ناتوانی ناشی از عوارض سیگار را بیش از 3 برابر مشکلات ناشی از کرونا عنوان کرد که متاسفانه به دلیل شیب ثابت آن، کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

دکتر شریفی در ادامه به تدوین چارت بیمارستان بدون دخانیات، نصب تابلوها و راهنماها، ایجاد فرهنگ تغییر رفتار در پرسنل و مراجعین، روش های تشویقی و تنبیهی به کار گرفته شده، دستورالعمل ها، قوانین، ارائه سرویس های ترک سیگار و ... اشاره کرد.

دکتر وزیری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده بهداشت و ایمنی و رییس مرکز تحقیقات ارتقای سلامت محیط کار نیز در این وبینار با اشاره به خطرات و اثرات استعمال سیگار به مضرات فراوان دود سیگار بر روی افراد سیگاری غیرفعال (Passive Smoker) اشاره کرد.

وی در ادامه به بیان فواید ترک سیگار پرداخت و گفت: سازمان هایی که سیگار در آنها وجود ندارد، دارای سطح اخلاقیات بالاتر، محیط کار سالم تر و فضای کار پویاتری هستند.

دکتر وزیری با اشاره به این که افراد در محل کار خود روزانه 30 دقیقه یا بیشتر را صرف سیگار کشیدن می کنند یادآور شد که این زمان در محیط کار می تواند صرف انجام امور سازمان شود و درصورت ترک سیگار تمرکز حواس کارمندان بیشتر شده و اشتباهات کمتر  رخ می دهد.

به گفته وی وقتی که سیگار در بین کارمندان وجود نداشته باشد، روابط بین آنها بهتر می شود. محافظت كاركنان و مراجعان در برابر دود محيطي دخانيات،‌ از بروز عوارض اين عامل خطرساز كه زمينه‌ساز بسياري از بيماري هاي شغلي است،جلوگیری می کند.

دکتر وزیری خاطرنشان کرد: کارمندان سيگاري‌ با انتقال بيماري هاي تنفسي و نيز ايجاد آلودگي در محيط كار، موجب بيمار شدن همكاران و نيز كاهش عملكرد آنان در محيط كار مي‌شوند كه بازتاب هاي منفي اقتصادي كمترين ضرر آن است که در دانشکده عاری از دخانیات این مشکل وجود نخواهد داشت.

وی در خاتمه سخنان خود 9 دستورالعمل های را برای ایجاد دانشکده ای عاری از دخانیات ذکر کرد که از آن جمله می توان به ممنوعیت استعمال دخانیات در کلیه فضاهای دانشکده، نصب تابلوی دانشکده بدون دخانیات در ورودی و پوسترهای مربوطه در فضای دانشکده، ارسال بخشنامه و نظارت بر اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات، اجرای برنامه های تشویقی برای ترک سیگار و راهکارهای تنبیهی مناسب، ممنوعیت عرضه سیگار در بوفه دانشکده، اجرای برنامه هایی برای ارتقای سطح آگاهی همکاران درخصوص مضرات سیگار اشاره کرد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 107721
کلمات کلیدی