اخبار

  • تاریخ انتشار : 1399/07/05 - 12:03
  • بازدید : 781
  • تعداد بازدیدکننده : 121
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تجارب کشور سنگاپور درباره کووید 19 بررسی شد

اولین وبينار تجارب و درس آموخته های کشور مختلف در مقابله با کووید 19 با محوریت کشور سنگاپور سه شنبه اول مهرماه برگزار شد.

اولین وبينار تجارب و درس آموخته های کشور مختلف در مقابله با کووید 19 با محوریت کشور سنگاپور سه شنبه اول مهرماه برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، در این وبینار که به همت گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت این دانشکده بصورت مجازی برگزار شد، دکتر اکبر اسلامی رییس دانشکده، دکتر محتشم غفاری معاون آموزشی دانشکده، دکتر رمضانخانی مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت دانشکده و جمعی از اعضای هئیت علمی و دانشجویان سراسر کشور حضور داشتند.

در نخستین جلسه از سلسه وبینارهای تجارب و درس آموخته های جهانی درباره کووید 19 در ابتدا دکتر علی رمضانخانی با اشاره به وضعیت بیماری کووید 19 در ایران و اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته بررسی علمی تجارب موفق سایر کشورها را ضروری برشمرد.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشکده در سخنان خود بر اهمیت همکاری آحاد جامعه و رفتارهای مردم در پیشگیری از بیماری تاکید کرد و درخصوص اهمیت آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در پیشگیری از بیماری کووید 19 به بیان توضیحاتی پرداخت.

در ادامه وبینار دکتر محتشم غفاری معاون آموزشی دانشکده درخصوص پدیده کرونا و پیام هایی که این پاندمی برای کشورهای مختلف جهان و انسانها، سیستم سلامت، وزارتخانه ها و دانشگاه های علوم پزشکی می تواند داشته باشد به بیان توضیحاتی پرداخت.

 به گفته وی بازنگری در رویکردها با تاکید بر دیسیپلین های تخصصی حوزه بهداشت خصوصا آموزش بهداشت و ارتقای سلامت به عنوان سرلوحه تمام برنامه های بهداشتی الزامی است همانطور که در بیانیه های بین المللی از گذشته تا کنون مورد  تمرکز قرار گرفته و بر آن صحه گذاشته شده است.

دکتر غفاری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تقویت زیرساخت های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در دانشگاه ها و به کارگیری بیشتر نیروهای متخصص این حوزه تاکید کرد .

معاون آموزشی دانشکده در سخنان خود  پزشکی و درمان را به عنوان بال های دیگر حوزه سلامت برشمرد و از اقدامات فعالان و تلاشگران این بخش ها در راستای مقابله با کرونا ویروس قدردانی کرد.

دکتر اکبر اسلامی رییس دانشکده بهداشت و ایمنی نیز در بخشی از این وبینار از تلاش گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در برگزاری این وبینار قدردانی و اهمیت بررسی تجارب جهانی در مقابله با کووید 19 را مورد تاکید قرار داد. وی ضمن اعلام حمایت از این اقدام علمی مهم بر تداوم بررسی تجارب کشورها تاکید کرد.

در ادامه  نجمه الملوک امینی به ارایه تجربیات موفق کشور سنگاپور در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کووید 19 پرداخت که توسط تیم علمی وبینار مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش سنگاپور یک کشوردر آسیای جنوب شرقی با جمعیتی حدود ۵ میلیون و هفتصد هزار نفر است که با استفاده از تجربه کنترل سارس توانسته است میزان مرگ و میر را علیرغم بازرگانی دریایی فعال پایین نگه دارد. از مهمترین عواملی که موجب موفقیت سنگاپور شد می توان به ایجاد مرکز ملی بیماریهای عفونی (NCID)، تاسیس کارگروه متشکل از چندین وزارتخانه، رهبری و مدیریت شفاف و اطمینان از پاسخ هماهنگ همه بخش ها اشاره کرد.

انجام تدابیر بهداشتی از دیگر عوامل مهم موفقیت سنگاپور در کنترل بیماری کووید 19 بود که در این راستا شبکه ای با بیش از800 کلینیک مقدماتی بهداشت عمومی (PHPCs)در سنگاپور فعال شد و پزشکان توصیه کردند که مرخصی پزشکی طولانی تر از 5 روز برای بیماران دارای علائم تنفسیدر نظر گرفته شود.همچنین ارزیابی و آزمایش افراد دارای علائم ادامه دار توسط یک پزشک انجام شود.

محدود کردن جابه جایی بیماران و پزشکان بین مراکز بهداشتی، افزایش ظرفیت آزمایشگاهیSARS-CoV-2 RT-PCR، ردیابی تماس ها (Contact Tracing)، بیماریابی فعال (Active Case Finding)، قرنطینه اجباری (Mandatory Quarantine) 14روزه از دیگر تدابیر بهداشتی انجام شده در سنگاپور بود.

از دیگر عوامل موفقیت سنگاپور می توان به کنترل مرزها اشاره کرد که برای این منظور تدابیری نظیر کنترل دقیق مرزها با هدف تشخیص موارد جدید، گسترش غربالگری دما و سلامتی مسافران ورودی از ووها، اعمال قرنطینه 14 روزه برای شهروندان  دارای سابقه مسافرت  به مناطق آلوده در نظر گرفته بودند.

 بر اساس گزارش مذکور از اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش اجتماع و جامعه سنگاپور نیز می توان به  تمرکز بر رویکرد مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه، انجام آموزش عمومی به عنوان یک استراتژی اساسی برای توانمندسازی مردم، توصیه به استفاده از ماسک، اشتراک گذاری اطلاعات تفصیلی در مورد COVID-19، انجام تب سنجی جمعی، طرح حمایت اقتصادی از مردم در دوران قرنطینه، اعمال قدرت قانونی برای انجام ردیابی تماس و قرنطینه اشاره کرد.

طبق آمار از ابتدای همه گیری کووید 19 تا 31 شهریورماه 1399 کل موارد ابتلا در کشور سنگاپور ۵۷۷۶۵  و آمار فوت شدگان ۲۷ مورد بوده است.

برای دریافت فایل تجارب کشور سنگاپور اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 96946
کلمات کلیدی