اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/03/30 - 13:38
  • بازدید : 94
  • تعداد بازدیدکننده : 94
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تدوین پیش نویس لایحه‌ حمایت از حقوق سالمندان در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

فاز اول تدوین پیش نویس لایحه جامع قانون حمایت از سالمندان در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی به اتمام رسید و فاز دوم در حال اجراست.

 

فاز اول تدوین پیش نویس لایحه جامع قانون حمایت از سالمندان در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی به اتمام رسید و فاز دوم در حال اجراست.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر لیلا ناصری مجری طرح تدوین پیش‌نویس لایحه جامع قانون حمایت از سالمندان در این خصوص گفت:  فاز اول تدوین پیش‌نویس این لایحه به اتمام رسیده و در حال حاضر، در فاز دوم و در مرحله مروری میدانی، بررسی نواقص و چالش‌ها و تحلیل داده‌های موجود قرار دارد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به جمعیت ۱۰درصدی سالمندان در  کشور گفت: مدت رشد دوبرابری جمعیت سالمندان در سایر کشورها حدود 100 سال است، اما در ایران در ۲۰سال آینده، جمعیت سالمند کشور رشدی حدود دو برابری خواهد داشت. از این رو، تغییر رویکرد از نگاه صرفا اخلاقی به حوزه سالمندان به نگاه قانونی و تکلیف‌مداری ضروری به نظر می رسد.

وی با تاکید بر مسائل جدی موجود در خصوص وضعیت سالمندان کشور یادآور شد: متاسفانه سیاست مشخصی برای حمایت از سالمندان به شکل عملیاتی و اجرایی وجود ندارد.

مجری تهیه و تدوین طرح پیش‌نویس لایحه جامع قانون حمایت از سالمندان، با اشاره به این که حقوق سالمندی از موضوعات حائز اهمیت در نظام‌های حقوقی دنیا محسوب می شود، به تشریح چگونگی تدوین لایحه جامع حقوقی سالمندان پرداخت.

وی  با بیان این که علت این امر به بافت جمعیتی جهان معاصر و نگرش آینده ‌پژوهانه به آن بازمی‌گردد افزود:  در این پروژه تحقیقاتی که به سفارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و شورای ملی سالمندان اجرا شد، جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با مشارکت تیم تحقیقاتی متشکل از اساتید و حقوقدانان برجسته کشوری، به بررسی تطبیقی قوانین و مقررات سالمندی در ایران و جهان پرداخته و چهارچوب و محورهای فرآیند تدوین قانون حمایت از سالمندان در ایران را تبیین کرد.

دکتر ناصری در  ادامه  توضیح داد: در فاز اول و مرحله مطالعه تطبیقی  با بررسی لایحه کودکان، لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و لایحه حقوق زنان یعنی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت زنان ، الگوگیری و کارهای سیستماتیک قبلی را بررسی کردیم تا بر این اساس چهارچوب و ساختارها شکل گیرد و تصمیم گرفته شود که سرفصل‌ها و عناوین این لایحه با چه شیوه‌هایی طراحی شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی بررسی مشکلات حقوقی سالمندان را شامل ابعاد گوناگونی دانست که لازم است در زمینه‌های بازنشستگی، رفاهی، خدمات درمانی و بهداشت، اوقات فراغت و سایر ابعاد اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد، به نحوی که این موارد جزو حقوق سالمندان محسوب شود و امکان مطالبه‌گری برای آنان را فراهم کند.

وی افزود:  در این راستا توجه به مسائل گوناگون سالمندان اعم از معیشت، تکریم سالمندان، سلامت، رفاه، توانمندسازی، زندگی همراه با منزلت اجتماعی و نظیر آن به شکلی الزام‌آور به لحاظ حقوقی و قانونی و نه تنها از نگاه حمایتی صرف، از جمله مسائل مهمی است که در سرفصل‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر ناصری یادآور شد: در بررسی‌های انجام شده با بهره‌مندی از دیدگاه‌های مختلف کارشناسی و گروه‌های ذینفع از جمله سازمان‌های مردم نهاد در زمینه سالمندان در کنار سازمان‌های مسئول؛ محتوای اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط و تجربه کشورهای دیگر مدنظر قرار گرفته است. با توجه به منابع حقوقی موجود، اعم از اسناد بالادستی و قانون اساسی و قوانین و مقررات محورهای پیشنهادی پیش نویس قانون حمایت از سالمندان ترسیم شده است.

مجری تهیه و تدوین طرح پیش‌نویس لایحه جامع قانون حمایت از سالمندان تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آینده ‌پژوهانه در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌ سازی، مسئله سالمندی و به دنبال آن حقوق سالمندان است.

به گفته وی رسیدگی به جمعیت عظیم سالمندان نیازمند آمادگی کافی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، پزشکی و بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی است و به نظر می‌رسد برای برخورداری از وضعیت قابل قبول و عدم رویارویی با مشکلات بغرنج، باید آمادگی یاد شده از هم اکنون آغاز شود.

دکتر ناصری خاطرنشان کرد: در تحولات حقوقی سده اخیر در سطح فراملی، حقوق حمایتی به میزان بیشتری در دستور کار نهادها و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است که حمایت از کودکان، زنان، مهاجران و اقلیت‌ها از آن دست است. با این وجود سهم کمی نصیب «حقوق سالمندان» شده است.

این عضو هیئت علمی جهاد انشگاهی افزود:  در جامعه ایران نیز به دلیل حاد نشدن مشکل و اتکای صرف به فرهنگ کمرنگ کنونی، «حقوق سالمندان» در زمره مسائل حقوقی مغفول مانده است. بنابراین توصیه می‌شود با کمک و همراهی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و شورای ملی سالمندان که در این زمینه بسیار فعال هستند گام‌های برداشته شده، به شکلی پیوسته ادامه یابد.

دکتر ناصری با اشاره به رسالت و ماموریت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه سالمندی و فعالیتهای صورت گرفته در طول  سال های گذشته در این واحد گفت: مشارکت در اجرای این پروژه تحقیقاتی و تدوین پیشنویس این سند ملی ، نقطه عطفی در فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه سالمندی است که امیدواریم  با حمایت ارکان سیاستگذار مسول در کشور، این قبیل فعالیت ها در سطح ملی از توسعه کمی و کیفی لازم برخوردار شوند.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 105595
کلمات کلیدی