دومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد/ دکتر پیوندی: در دانشگاه اسلامی باید کسب علم را عبادت بدانیم
دومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور روسای دانشگاهها، مسوولان نهاد، علما و مدیران حوزه های علمیه، اساتید، اعضای هیات علمی ومدیران دانشگاهها، امروز یکشنبه ۲۱ آذرماه در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.
دومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد/ دکتر پیوندی: در دانشگاه اسلامی باید کسب علم را عبادت بدانیم
دومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور روسای دانشگاهها، مسوولان نهاد، علما و مدیران حوزه های علمیه، اساتید، اعضای هیات علمی ومدیران دانشگاهها، امروز یکشنبه ۲۱ آذرماه در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.
در این همایش آیت ا... رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها، دکتر تهرانچی رییس دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، حجت الاسلام و المسلمین فرهاد زاده مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و تعدادی دیگر از مسئولین نهاد رهبری در دانشگاه های تهران و نیز خانواده شهید مفتح و جمعی از سخنرانان برجسته حوزه و دانشگاه حضور داشتند.
دکتر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت ا... دکتر مفتح پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه ایام بافضیلت ماه ربیع الاول و همچنین هفته وحدت را تبریک گفت.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را مصداق همپایی علم و دین دانست و با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی حرکت پابه پای علم و دین. علم و دین به مثابه دو بال برای پرواز فرد و جامعه به سوی کمال و سعادت دنیوی و اخروی هستند بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه راهبرد مهمی برای همگرایی علم و دین در عرصه اجتماع است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، یکی از مهمترین راهبردها برای نفی سکولاریسم و حرکت به سوی دانشگاه اسلامی در مسیر بالندگی جامعه اسلامی و تعمیق حکومت اسلامی است.
وی افزود: هر دو نهاد حوزه و دانشگاه، هر یک با شیوه ها و منابع خود، مبانی نظری و علمی دستیابی بشر به سعادت را جستجو می کنند و در دوران استقرار حکومت اسلامی و حاکمیت ارزش های دینی، همکاری این دو نهاد برای نقش آفرینی مسوولانه و چاره جویی عالمانه به منظورغلبه بر چالش ها و ارتقای کارآمدی حکومت و تامین سعادت دنیوی و اخروی ضروری و حیاتی است.اگر امروز ازاین اهداف فاصله داریم، بخشی از مشکل را باید در ضعف کارکردهای این دو نهاد مهم و همین طور ضعف در تعامل و ارتباط این دو جستجو کنیم.
بنا به گفته دکتر پیوندی، چنانچه از دانشگاه ها انتظار داریم سیاستگذاری مبتنی بر شواهد را بسترسازی کنند، از تعامل حوزه و دانشگاه باید سیاستگذاری مبتنی بر ارزش را انتظار داشته باشیم چرا که اگر نفس همکاری را یکی از مجاری پیشرفت علمی و پژوهشی بشماریم، از مسیرهمکاری دو نهاد حوزه و دانشگاه با توجه به تفاوتهای متدولوژیکشان میباید انتظار زایشها و رویشهای جدید علمی در جهت رفع چالشهای این دو نهاد و رفع نیازهای جامعه باشیم. از این منظر بسترسازی برای برقراری، توسعه و تعمیق ارتباط دانشگاهیان و حوزویان یک ضرورت به شمار میآید.
حوزه به نوگرایی دانشگاه و دانشگاه به سرمایه های ارزنده حوزه و هر دو به ارتباط بیشتر با جامعه نیاز دارند
دکتر پیوندی وحدت حوزه و دانشگاه را از جنس گفتمانسازی دانست و گفت: این مهم گاه به چند دهه زمان فرصت نیاز دارد، پیشگامان و فعالان و علاقمندان این امر نبایدبه دنبال اثرات آنی باشند و اگر آثار فوری از فعالیتهایشان نیافتند نباید ناامید و دلسرد شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم همگرایی، همکاری و هم اندیشی به منظور ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: وحدت حوزه و دانشگاه امری بخشنامه ای و دستوری نیست و نیازمند شناخت متقابل به منظور جستجوی اشتراکات و تمرکز بر آنهاست بنابراین تمرکز بر اهداف، آرمان ها و دغدغه های مشترک و همچنین یافتن موضوعات مشترک برای این همکاری امری ضروریست.
دکتر پیوندی افزود: حوزه به نوگرایی دانشگاه و دانشگاه به سرمایه های ارزنده حوزه و هر دو به ارتباط بیشتر با جامعه نیاز دارند. وحدت این دو نهاد یک راهبرد اصولی برای جبران کاستی ها و تحقق جهش های بزرگ در مسیر مرجعیت علمی به شمار می آید و خودباوری و همگرایی این دو نهاد می تواند مسیرهای میان بر برای توسعه مرزهای دانش بشر فراهم کند.
وی از جمله مصادیق دغدغه ها و سؤالات مشترک میان حوزه و دانشگاه را؛ اصلاح فرهنگ عمومی، سبک زندگی اسلامی و تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه زمینه های اشتراک بین حوزه پزشکی و سلامت با حوزه بسیارزیاد است اگر" العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان"، پس پیشگامی دانشگاه های علوم پزشکی برای وحدت حوزه و دانشگاه دور از انتظار نیست.
دکتر علی اصغر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: در دانشگاههای علوم پزشکی به صورت خاص موضوعات کاربردی زیادی وجود دارد که میتواند دستمایه همکاری حوزه و دانشگاه باشد. پویایی فقه شیعه و همافزایی ظرفیت اجتهاد با دانش متخصصان حوزه سلامت در مباحثی همچون اخلاق زیستی، احکام شرعی خدمات سلامت، به کارگیری آموزهها و انگیزههای دینی در خدمت ترویج و ارتقای فرهنگ سلامت، و نیز جستجوی فرضیات ناب پژوهشی از میان آموزههای دینی مرتبط با سلامت از این جمله هستند.

در دانشگاه اسلامی باید کسب علم را عبادت بدانیم
دکتر پیوندی گفت: سند دانشگاه اسلامی که محصول همکاری حوزه و دانشگاه است نیازمند هم اندیشی حوزویان و دانشگاهیان برای تبیین نحوه پیگیری و پیاده سازی این سند در قالب اقدامات عملی هدفمند و اثربخش است چرا که بدون رنگ و بوی الهی، بدون اخلاق و معنویت، کسب علم جز به غفلت و مادی گرایی نمی انجامد. تفاوت میان دانشگاه اسلامی و غیر اسلامی را باید در همین روح الهی جستجو کنیم ، وقتی از دانشگاه اسلامی فارغ التحصیل می شویم، باید معرفت و ایمانمان به خالق هستی نسبت به زمان ورود به دانشگاه بیشتر باشد.
وی ادامه داد: در دانشگاه اسلامی باید کسب علم را عبادت بدانیم و با نیت قرب الهی به کسب علم بپردازیم باشد که خداوند حجاب ها را از برابر دیدگانمان بردارد و بر اسرار خلقت آگاه شویم و از این گذرگاه به معرفت و کمال بیشتر دست یابیم، ما باید در دانشگاه اسلامی در پی علم نافع باشیم وازعلم غیرنافع به خدا پناه ببریم وآگاه باشیم که مقالات و تالیفات وساعات تدریسمان در پیشگاه الهی چقدر می ارزد؟ چقدربرای سعادت و کمالمان مؤثر است؟ اگر این نگاه درمیان ما نهادینه شد، می توانیم به آینده دانشجویانمان، به رشد علمی شان، به خودباوری و بالندگی شان و به کسب اخلاق حرفه ای شان امیدوار باشیم.
دکتر پیوندی در خاتمه یکی ازکارکردهای مهم وحدت حوزه و دانشگاه را دمیدن روح اخلاق و معنویت در فضای غفلت زده و مادیگرایانه علوم آکادمیک دانست و گفت: دانشگاه های علوم پزشکی بنا به مختصات ذاتی شان که با پیچیده ترین بخش های خلقت مواجهند، زمینه مساعدتری برای برخورداری از رنگ و بوی الهی دارند و ما هم به عنوان خدمتگذار و مسؤول در دانشگاه بستر سازی برای وحدت حوزه و دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاه اسلامی را راهبرد و تکلیف خود میدانیم و به فضل الهی از هرگونه حمایت مادی و معنوی در این مسیر پرافتخار دریغ نخواهیم کرد.
وحدت حوزه و دانشگاه در شکل گیری آرمانهای انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد
حجت الاسلام والمسلمین شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها نیز دراین همایش با بیان این مطلب که موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه صرفا مذهبی شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور نیست، اظهار داشت: نگاه به اسلامی شدن در تمامی حوزه ها، نگرشی مطلوب است. امروزه دانشگاه بعنوان مکتبی به منظور ارتقاء سطح زندگی و بهورزی انسانها شکل گرفته است و اگرعلم و فرهنگ هر مکتب و نظام فکری بر این اساس تغذیه شود نظام پاسخگویی را از درون احیا می کند.
وی در ادامه سخنان خود ایجاد شورای اسلامی شدن دانشگاهها ضمن بهرمندی از چهرهای شاخص مذهبی کشور را، حرکت و تحولی اساسی در راستای ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه دانست گفت: در سالهای اخیر این شورا طی یک بازنگری بر سند اولیه نگاهی همه جانبه را تدوین و رابطه منطقی تر و دقیق تری را میان شورای انقلاب فرهنگی و دانشگاهیان ایجاد کرده است.
بنا به گفته دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها بحث وحدت حوزه و دانشگاه در شکل گیری آرمانهای انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد و مهمترین مسله ای که در دانشگاهها مطرح است شکل گیری کارگروههای مشترک علمی است.
حجت الاسلام والمسلمین شاطری ادامه داد: امروزه بحث سلامت در علوم پزشکی و ارتباط آن با معنویت و تاثیرگذاری حوزه معنویت برسلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست بنابراین لازم است سیاستگذاران در فضایی کاملا کاربردی این مهم را مورد توجه قرار دهند تا نیازهای صف و آحاد جامعه مرتفع شود چرا که تنها در فضای علمی و فرهنگی دانشگاهاست که دو بعد علم و فرهنگ می تواند به سمت شکل گیری تمدن اسلامی و علوم دینی و معنوی پیش برود.
وی گفت: توجه به علوم دینی به معنای بی اعتبار بودن علوم تجربی نیست بلکه آورده های دینی می تواند راهها و چشم اندازهای بیشتری را برای رشد علم ارائه دهد.
هدف گذاری، اجرای طرح پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه بهداشت، آغاز اصلاحات از دورن سیستم و ایجاد ستاد عملیاتی اجرایی از جمله توصیه های بود که دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها به منظور وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه به آن اشاره کرد.
ثمره حوزه معنویت و اسلام دانشمندی همچون ابوعلی سیناست
در بخش دیگری از این مراسم دکترتهرانچی رییس دانشگاه شهیدبهشتی که در دومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه سخنرانی می کرد، تعریف وحدت حوزه و دانشگاه از منظر مقام معظم رهبری را؛ حرکت پابه پای علم و دین ذکر کرد و گفت: روز وحدت حوزه دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام بزرگوار ماست. این مسئله هم مثل همه تدابیر و تصمیم هایی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما، آن حکیم والامقام و بصیر مطرح کردند، یکی از برکات وجودی ایشان بوده و هست.
وی با ذکر این مطلب که علم دستاورد بزرگ بشریت است، نقش و تاثیر گذاری اسلام در توسعه و پیشرفت علم در جهان را یادآور شد.
رییس دانشگاه شهیدبهشتی اظهار داشت: تمدن ها که شاکله اصلی آن تمدن های علمی هستند در گذر زمان می آیند و می روند؛ اما آنچه بشر را به سعادت می رساند، آمیختگی دستاوردهای بشر با موهبت هایی است که پرورگار به انسان عطا کرده است.
بنا به گفته دکتر تهرانچی حوزه معنویت و اسلام برآمده از سنت است و تاریخ آن به قبل از سال پنجم هجری بازمی گردد، ثمره این حوزه دانشمندی همچون ابوعلی سیناست که ایشان درعین حال که فیلسوفی بزرگ بود، طبیب و عالم گران سنگ و شناخته شده ای نیز بودند.
دکتر تهرانچی گفت: پایه های علوم دینی که در غرب پیش می رود بردین مسیحیت استواراست بنابراین بلاشک این الگو نمی تواند در ارتباط بین علم و دین مد نظر قرار داده شود، در این نقطه جایگاه علم و اسلام و ارتباط موثر تر آن مشخص می شود.
وحدت میان حوزه و دانشگاه یکی از اهداف اصلی انقلاب است
حجت السلام والمسلمین فرهاد زاده مسوول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت کاربردی شدن فعالیت ها در حوزه وحدت میان حوزه و دانشگاه بر لزوم نشست ها و همایش ها در این راستا تاکید کرد.
مسوول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت برپایی گردهمایی و سمینارها در راستای وحدت میان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند: تشکیل سمینارها و ایجاد گردهمایی ها در زمینه وحدت میان حوزه و دانشگاه تا روزی که این وحدت عملا و به نفع گسترده حاصل شود ضروریست. امیدوارم که این گردهمایی و مبارزه با عوامل تفرقه و ایجاد و تعامل را در بحث وحدت همواره پیگیری کرده و در راه ایجاد راههای عملی وحدت کوشا باشیم و مسوولان امر تا رسیدن به هدف که نیل به هدف واقعی است از پای ننشینند.
وی ادامه داد: مباحث علمی و دینی مباحث درازمدت و تمدنی است که ارتباط میان این دو مقوله نیازمند صرف زمان و همچنین احساس نیاز حقیقی جامعه به این مهم است.
حجت السلام والمسلمین فرهاد زاده ترسیم نقشه راه در راستای ایجاد بانک اطلاعاتی و آرشیو مناسب ضمن دارا بودن بیش از 500 جلد کتاب، مقالات، مصاحبه های مختلف و گردآوری فرمایشات بزرگان و علما درزمینه وحدت حوزه و دانشگاه و ارائه آن به شکل نرم افزار را از جمله اقداماتی دانست که طی یکسال گذشته توسط دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صورت گرفته است.
وی در خاتمه وحدت میان حوزه و دانشگاه را از جمله اهداف اصلی انقلاب دانست و برلزوم گفتمان و برقراری تعامل بیشتر در این حوزه تاکید کرد.
گفتنی است در این همایش آیتالله رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه امروز دانشگاهها و واحدهای علمی ما دچار جریان آموزشی غلط هستند گفت: ما در نظام آموزشی میتوانیم دو شیوه نظام حافظهمحور یا نظام پرورش محور را عملیاتی کنیم.
مشروح سخنرانی ایشان به زودی منتشر می شود.