اخبار

  • تاریخ انتشار : 1400/12/21 - 13:29
  • بازدید : 131
  • تعداد بازدیدکننده : 128
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نشست هم اندیشی مسئولان واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی بیمارستان های تابعه دانشگاه برگزار شد

نخستین جلسه مشترک مسئولان واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی بیمارستان های تابعه دانشگاه به منظور ارزیابی عملکرد واحدهای شناسایی موارد مشکوک به مرگ مغزی برگزار شد.

نخستین جلسه مشترک مسئولان واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی بیمارستان های تابعه دانشگاه به منظور ارزیابی عملکرد واحدهای شناسایی موارد مشکوک به مرگ مغزی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از بیمارستان مسیح دانشوری، جلسه مشترک واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه با معاونان درمان و مسئولان فنی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه در راستای ارزیابی عملکرد واحدهای شناسایی موارد مشکوک به مرگ مغزی برگزار شد.

درابتدای این نشست دکتر مجتبی مخبر دزفولی فوق تخصص جراحی توراکس و رییس واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه ضمن بیان سخنانی از تلاش تمامی فعالان این حوزه تقدیر کرد.

دکتر عزیز اله عباسی  فوق تخصص جراحی توراکس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در این نشست ضمن بیان سخنانی به تبیین  تاریخچه فعالیت‌ها و نحوه آغاز به کار واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی در دانشگاه پرداخت.

وی با اشاره به چالش‌های اهدای عضو از مرگ مغزی به حساسیت‌ حفظ و نگهداری اعضای بیمار مرگ مغزی اشاره کرد و از همکاری بسیار خوب تیم پیوند در حوزه شناسایی، تشخیص اولیه، حفظ و نگهداری در بیمارستان مبدا و مقصد، انتقال و تایید، برداشت عضو برای حفظ جان بیماران نیازمند عضو پیوندی تقدیر کرد.

دکتر ساناز دهقانی رییس اداره فراهم آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت نیز در این نشست به لیست انتظار پیوند و وضعیت وخیم بیماران مذکور اشاره کرد و به تشریح آمار سالانه مرگ مغزی و موارد موافقت با اهدا و مخالفت خانواده‌ها برای برداشت عضو از متوفی مرگ مغزی پرداخت.

به گفته وی با مدیریت صحیح در حفظ و نگهداری و آموزش تخصصی تمام اعضای تیم فراهم آوری می توان این امکان را فراهم کرد که آمار  افرادی که از لیست انتظار عضو پیوندی به دلیل نرسیدن عضو  فوت می‌شوند را کاست.

دکتر دهقانی با اشاره به فرهنگ‌سازی پذیرش مرگ مغزی در جامعه افزود: تعامل و هماهنگی پیوند کلیه تا زمان انقلاب اسلامی به‌صورت بسیار محدود در کشور صورت می‌گرفته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل در سال 68 نخستین فتوای پیوند ارگان از فرد مرگ مغزی به بیماران را صادر کردند؛ فتوایی که بالاخره پس از 14 سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید .

وی با اشاره به این که در سال 82 نخستین شبکه اهدای عضو در کشور دایر شد افزود: از شروع انجام پیوند کلیه در کشور، بیش از 90 درصد پیوندها از فرد زنده صورت می‌گرفت اما هم‌اکنون بیش از 60 درصد پیوند کلیه‌ها از افراد مرگ مغزی انجام می‌شود. دکتر ساناز دهقانی عدم رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی را مهمترین دلیل عدم استفاده از اعضای مناسب پیوند در این بیماران برشمرد،  زیرا باور ندارند مرگ مغزی غیرقابل‌برگشت است و امیدوار هستند بیمارشان بهبود یابد.

وی با اشاره به انجام بیشترین تعداد پیوند عضو در کشور در سال 98  گفت: این آمار به حدود 1000 مورد در سال 98 رسید که با شیوع کرونا آمار اهدا کاهش یافت و هم اکنون با مدیریت وزارت بهداشت در کنترل این بیماری، روند بهتری پیدا کرده است.

دکتر ساویز پژهان معاون درمان بیمارستان دکتر مسیح دانشوری نیز از تلاش‌های اعضای تیم پیوند در بیمارستان‌های مبدا برای تامین اعضای اهدایی  تقدیر کرد.

به گفته وی از حدود 18 هزار مورد کاهش شدید سطح هوشیاری 2105 مورد پس از تایید تیم چهار نفره وزارت به اهدای عضو منجر شده که به دنبال آن 5897 عضو پیوندی برای نجات جان بیماران مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر پژهان افزود:  این مهم با همکاری همه اعضای فعال در این فرایند از جمله همکاران واحد فراهم آوری اعضا و تعداد زیادی از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه محقق شده است. از این ‌رو بهبود فرایند و جلوگیری از هدر رفتن اعضای پیوندی مستلزم توجه بیش‌از پیش به موضوع آگاه‌سازی و شناسایی کادر درمان با فرایند شناسایی، انتقال، تائید و برداشت عضو از موارد مرگ مغزی است.

دکتر احسان علی بیگیمدیر فرهنگی واحد فراهم آوری نیز ضمن تقدیر  از تلاش‌ها و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر گروه‌های فعال در فرآیند اهدای عضو تاکید کرد که  فرهنگ به ‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در این راستا است.

وی گفت: فعالیت‌های فرهنگی واحد با کمک نيروهاي داوطلب مردمی براي یاری‌ بيماران نيازمند شکل‌گرفته تا مرهمی بر دردها و زخم‌های بيماران نيازمند عضو پيوندی باشد.

دکتر هادی صادق هماهنگ‌کننده ارشد واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری نیز ضمن قدردانی از تمام فعالان حوزه اهدای عضو به برخی مشکلات هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا در بیمارستان‌های مبدا اشاره کرد.

وی برگزاری جلسات آموزشی برای ارتقای دانش عمومی و تخصصی پزشکان و پرستاران این بیمارستان‌ها را ضروری دانست و افزود: عدم آگاهی از مراحل اهدای عضو و واکنش همراهان مورد مشکوک به مرگ مغزی در مواردی که تیم کادر درمان آگاهی کافی از این موضوع نداشته باشد به چالش غیرقابل حلی تبدیل خواهد شد.

سپس پنلی با حضور دکتر فریبا قربانی قائم مقام واحد فراهم آوری اعضا، دکتر ساناز دهقانی و دکتر هادی صادق برگزار شد و در آن راهکارهای سهولت شناسایی، معاینه و برخورد با خانواده موارد مرگ مغزی و مشکلات قانونی موجود مورد بررسی قرار گرفت.

در حاشیه این پنل دکتر سهیلا واقفی معاون درمان بیمارستان مفید، دکتر بابک صدیقی معاون درمان بیمارستان فرمانیه، دکتر علی باقرنیا معاون درمان بیمارستان نیکان، دکتر محمود عمویی معاون درمان بیمارستان ایرانمهر و دکتر سعید سیدعلی اکبر معاون درمان بیمارستان شهید لواسانی نیز به نکات مهمی پیرامون موانع موجود در ارتقا و توسعه فرایند فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی از دیدگاه قانونی اشاره کردند.

دکتر قربانی نیز ضمن جمع بندی موضوعات مطرح شده ابراز امیدواری کرد که شاخص‌های اهدای عضو با ارتقا و افزایش همکاری همه تیم‌های حاضر در فرایند فراهم آوری کمک شایانی به جلوگیری از هدر رفتن اعضای پیوندی داشته باشد.

در خاتمه این نشست با حضور دکتر دهقانی، دکتر پژهان و دکتر مخبر از سه نیروی داوطلبی که در دوران برگزاری مراسم جشنواره فیلم فجر جهت تولید محتوای چندرسانه‌ای مشارکت فعالی داشته‌اند تقدیر به عمل آمد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 114555
کلمات کلیدی