اخبار

  • تاریخ انتشار : 1401/03/24 - 11:27
  • بازدید : 101
  • تعداد بازدیدکننده : 98
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیامدهای تغییرات اقلیم در ایران و راهکارهای حفاظت از محیط زیست بررسی شد

در نشستی علمی پیامدهای تغییرات اقلیم در ایران و راهکارهای حفاظت از محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در نشستی علمی پیامدهای تغییرات اقلیم در ایران  و راهکارهای حفاظت از محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، این نشست آخرین جلسه از سلسله رویدادهای علمی ترویجی هفته محیط زیست بود که با عنوان پیامدهای تغییر اقلیم در ایران توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی با همکاری مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

 

دکتر انوشیروان محسنی بندپی رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم دانشگاه در این نشست با اشاره به پیامدهای گرم شدن هوا گفت: گرم شدن هوا موجب کاهش بارش باران و برف، کمبود آب، خشکسالی‌های طولانی‌مدت، آلودگی هوا، افزایش ریزگردها  می شود.

 

وی افزایش اسیدی شدن اقیانوس‌ها، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، ذوب شدن یخ‌های قطبی، جنگل‌زدایی، بیابان‌زایی، وقوع توفان‌های مخرب، فروپاشی اکوسیستم و خطر امواج مرگبار گرما، بالا آمدن آب اقیانوس‌ها را از دیگر پیامدهای گرم شدن هوا عنوان کرد.

 

دکتر بندپی با بیان این که ایران پس از روسیه و عراق، سومین کشور دارای مشعل‌های گاز در جهان است، گفت: هفت میلیارد مترمکعب گاز از طریق «فلر» هدر می رود و  مصرف سرانه انرژی در ایران دو برابر میانگین جهانی است.

 

 وی با اشاره به نتایج بیلان آب زیرزمینی خاطرنشان کرد: براساس این نتایج در شرایط فعلی، متوسط کسری حجم مخزن دشت‌های استان تهران ۱۵۰میلیون متر مکعب در سال تخمین زده شده که از این مقدار ۴۰میلیون متر مکعب مربوط به کسری آبخوان شهر تهران است.

 

رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم در ادامه به تبیین راهکارهای حفاظت از محیط زیست پرداخت که کاهش جنگل‌زدایی و  افزایش سرعت تغییر به خودروهای الکتریکی ازجمله این راهکارها بود.

وی  شیرین‌سازی آبهای شور دریاهای حاشیه شمالی و جنوبی کشور و استفاده بهینه از آن در سراسر کشور،  تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و بازچرخانی آب با هدف تغذیه سفره آب‌های زیر زمینی را از دیگر راهکارهای حایز اهمیت در این راستا برشمرد و  تاکید کرد که این امر هماهنگی بین سازمان‌های مختلف را می طلبد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : همایش و کنگره گالری
  • گروه خبری : 117663
کلمات کلیدی