اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/07/07 - 13:23
  • بازدید : 135
  • تعداد بازدید : 123
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

هر حیوان گزیدگی را «هارگزیدگی» تلقی کنید!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: هر نوع حیوان گزیدگی را باید هارگزیدگی تلقی کرد و با انجام اقدامات فوری از بروز هاری پیشگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت بهداشت، دکتر محمدرضا سهرابی روز جهانی هاری را فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی افراد جامعه در مورد راه‌های پیشگیری، کنترل و حذف هاری در جوامع بشری عنوان کرد.

 

وی شعار امسال این روز جهانی را مرزهای کنترل هاری را بشکنیم برشمرد و هدف اصلی برنامه راهبردی جهانی پیشگیری و کنترل هاری را به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری تا سال ٢٠٣٠ میلادی ذکر کرد.

 

دکتر سهرابی آموزش و اطلاع‌رسانی، بهبود و ارتقای نظام مراقبت حیوان گزیدگی و بیماری هاری، دسترسی همه افراد به خدمات پیشگیری پس از تماس ( (PEP و  واکسیناسیون دسته جمعی سگ‌ها را از استراتژی‌ها‌‌ی اصلی برای دستیابی به این هدف دانست.

 

وی براساس مستندات خاطرنشان کرد که درصورت واکسیناسیون حداقل ٧٥درصد جمعیت سگ‌ها علیه هاری، احتمال بروز و انتقال این بیماری بین سگ‌ها و به تبع آن انسانها به صفر نزدیک خواهد شد.

 

هر حیوان گزیدگی را «هارگزیدگی»تلقی کنید

به گفته معاون بهداشت دانشگاه هر نوع حیوان گزیدگی را باید هارگزیدگی تلقی کرد و شروع فوری اقدامات در مواقع حیوان گزیدگی در پیشگیری از بروز هاری بسیار حیاتی است.

 

وی با اشاره به مشاهده موارد آلودگی در حیوانات اهلی و وحوش گفت: هر حیوانی که انسان را مورد گزش قرار دهد مشکوک به هاری قلمداد می‌شود بنابراین به مردم توصیه می کنیم در صورت گزش توسط حیوان، بلافاصله اقدامات درمانی ضدهاری آغاز شود.

 

 دکتر سهرابی نخستین اقدام پس از حیوان گزیدگی را  شست‌وشوی محل جراحت برشمرد و نیمی از فرایند پیشگیری از هاری را وابسته به شتشوی مناسب و کافی (15 تا 20 دقیقه) محل جراحت دانست  تا پس از آن ضدعفونی محل گزش انجام شود.

 

وی با اشاره به افزایش محسوس موارد حیوان گزیدگی توسط حیوانات خانگی در سالهای اخیر، ارایه آموزش‌‌های لازم برای نگهداری و رفتار با حیوانات توسط نهادهای مربوطه و تذکر  دادن  مسئولیت اجتماعی این افراد در قبال حیوان خانگی‌‌شان و حفاظت از سایرین را ضروری دانست.

 

همه پستانداران خونگرم می‌توانند به هاری مبتلا شوند

دکتر مجید حسینی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت نیز با اشاره به روند افزایشی آمار حیوان‌گزیدگی در کشور و مرگ ناشی از هاری گفت: بسیاری تصور می‌کنند هاری صرفاً از طریق گزش سگ قابل انتقال است در حالی که همه پستانداران خونگرم از جمله سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، راسو، خدنگ، موش خرما، خفاش و ... نیز می توانند به هاری مبتلا شوند.

به گفته وی بیش از 95 درصد موارد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش این دانشگاه مربوط به سگ و گربه است و  مواردی نیز از گزیدگی توسط گرگ، روباه، شغال و سایر حیوانات اهلی و وحشی  دیده شده است.

 

شست وشوی فوری محل حیوان گزیدگی با آب و صابون

دکتر حسینی با تاکید بر شست‌و شوی فوری محل گزش، واکسیناسیون کامل ضدهاری را بسیار مهم دانست .

وی افزود: در هنگام گزیدگی توسط حیوان مشکوک به هاری، علاوه بر تکمیل دوره واکسیناسیون، ممکن است با تشخیص کارشناس مربوطه نیاز به تزریق سرم ضدهاری نیز داشته باشیم و براساس برنامه زمان بندی فرد باید برای تزریقات بعدی نیز مراجعه کند.

 

جراحات‌ ناشی از حیوان گزیدگی نباید پوشانده یا بخیه شوند

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت با توجه به این که بخیه زدن زخم با ایجاد محیط بی هوازی به رشد ویروس هاری کمک می‌کند گفت: بخیه نزدن محل جراحت یا به تأخیر انداختن آن در روند پیشگیری از بروز بیماری هاری بسیار کلیدی است . بنابراین فقط  در موارد ضروری ‌باید زخم به صورت محدود بخیه ‌شود و پیش از آن باید سرم ضدهاری در محل جراحت تزریق شود.

 

ارایه خدمات مراقبتی و پیشگیری از هاری به صورت 24 ساعته

دکتر مجید حسینی تاکید کرد که فرد دچار حیوان گزیدگی ‌باید در اسرع وقت به نزدیک‌ترین واحد مراقبت و پیشگیری از هاری در شهرستان محل سکونت خود مراجعه کند. این مراکز 24ساعته آماده ارایه خدمات رایگان به موارد حیوان گزیدگی هستند.

وی از بروز 21 هزار مورد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال گذشته خبر داد که با ارایه اقدامات درمانی به موقع، هیچ موردی از هاری انسانی در محدوده تحت پوشش رخ نداده است.

دکتر مجید حسینی آمار حیوان گزیدگی در شش ماهه اول سال جاری در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را 12 هزار مورد عنوان کرد که تمام موارد اقدامات پیشگیری را دریافت کردند.

 

پیشگیری مقدم بر درمان است

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت با بیان این که پیشگیری مقدم بر درمان است، بر ضرورت آموزش نحوه مواجهه با حیوانات به افراد جامعه به ویژه کودکان تاکید کرد.

به گفته وی راهکارهایی نظیر اجتناب از تحریک حیوانات به ویژه سگ و گربه، واکسیناسیون افراد در معرض خطر(دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان و ...)، واکسیانسیون حیوانات خانگی علیه بیماری هاری، مراقبت از کودکان در زمان مواجهه با حیوانات و آموزش اقدامات لازم در هنگام حیوان گزیدگی  در پیشگیری از ابتلا به  هاری بسیار مؤثر هستند.

دکتر مجید حسینی در خاتمه نکات زیر را به مردم توصیه کرد.

 

1. از نزدیک شدن به سگ ها و گربه های ولگرد خودداری کنید.

2. حیوانات خانگی خود را علیه هاری واکسینه کنید.

3. از تماس حیوان خانگی‌تان با سایر حیوانات جلوگیری کنید.

4. غذای حیوان خود را بیرون از منزل قرار ندهید زیرا باعث جذب حیوانات وحشی و بدون صاحب می‌شود.

5. به کودکان نحوه صحیح رفتار با حیوانات را آموزش دهید.

6.  اگر در مسیرتان سگ بزرگی قرار دارد کودک خردسال خود را در آغوش بگیرید.

7 . حیوان خانگی‌تان را خارج از منزل حتماً با قلاده مهار کنید.

8. در صورت گزیده شدن حیوان خانگی‌تان توسط حیوان دیگر به دامپزشکی مراجعه  کنید.

9. حیوانات وحشی نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند.

10.  حیوانات وحشی را از فاصله دور مشاهده کنید هر چند  رام به نظر آیند.

11.  راه ورود خفاش را به منزل یا محل اسکان خود در طبیعت‌گردی‌ها مسدود کنید.

12. هرگز مستقیماً به چشمان سگ نگاه نکنید.

13. هرگز سگی را که در حال خوردن است یا توله به همراه دارد، تحریک نکنید. سگ‌ها در این شرایط بسیار حساس شده و از خود محافظت می‌کنند.

14. از خندیدن به سگ خودداری کنید. یک سگ مهاجم فکر می‌کند دندان‌هایتان را برای مبارزه به او نشان می‌دهید.

15 . به سگ‌هایی که مدت زیادی به چیزی بسته ‌شده یا زنجیر دارند نزدیک نشوید زیرا احتمال دارد تهاجمی رفتار کنند.

 

برای مشاهده فهرست و نشانی واحدهای مراقبت و  پیشگیری از  هاری  استان تهران اینجا کلیک کنید.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

 

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • کد خبر : 146647
کلید واژه